Traficul aerian european a crescut cu 37% în 2021, la circa un miliard de pasageri, dar rămâne încă cu un sold negativ de 1,4 miliarde de pasageri în raport cu 2019, potrivit Le Figaro.
Aeroporturile europene înregistrau anul trecut circa 41% din numărul de pasageri din 2019, pe fondul variantelor Delta și Omicron, o relansare haotică și insuficientă pentru a anula cataclismul din 2020, potrivit cifrelor publicate marți. În 2020, când apariția Covid-19 a pus în genunchi industria, traficul pe aeroporturile de pe Bătrânul Continent s-a prăbușit cu 70% în ritm anual, la 728 milioane de pasageri.
O altă provocare pentru un sector care se confruntă cu importante costuri fixe, relansarea a fost haotică, cu variații foarte puternice impuse de evoluția pandemiei, potrivit filialei europene a Consiliului internațional al aeroporturilor (ACI Europe).
„Varianta Delta a anulat global traficul în primul semestru”, cu un grad de frecventare a aeroporturilor în scădere cu 77,7% față de aceeași perioadă a anului 2019, în condițiile în care „au fost reintroduse carantine și restricții de mișcare”. În schimb, al doilea semestru a beneficiat în urma campaniilor de vaccinare, introducerea certificatului sanitar european și redeschiderea pieței nord-americane.
Cu toate acestea, „varianta Omicron a schimbat această dinamică în decembrie”, a notat ACI Europe, care și-a exprimat regretul față de reacțiile „precipitate” din partea a numeroase state, care au impus noi restricții de deplasare. Pentru 2022, ACI Europe, care reprezintă 500 de instalații aeroportuare din 55 de țări (UE, dar și Regatul Unit, Turcia, Rusia, Israel etc), rămâne foarte prudentă.
„Incertitudinile privind evoluția pandemiei rămân importante și limitează vizibilitatea în cel mai bun caz la câteva luni”, a subliniat directorul general al organizației Olivier Jankovec. Sectorul suferă în continuare din cauza consecințelor variantei Omicron și „primul trimestru va fi foarte dezamăgitor”, avertizează acesta. Jankovec speră într-o ameliorare a situației în apropierea primăverii, chiar dacă acest lucru „va depinde de ritmul de ridicare a restricțiilor”.