Transporatorii de mărfuri afiliaţi mai multor asociaţii patronale anunţă proteste începând de mâine, ora 14.00, pe şoselele principale din ţară, protestele fiind un răspuns la problema diurnei şoferilor care lucrează în Europa şi pe care ANAF o consideră venit de natură salarială şi o doreşte impozitată cu impozit pe venit şi contribuţii sociale.
Şoferii de camioane vor circula cu viteză redusă şi vor îngreuna circulaţia, vineri după-amiază, atunci când se aşteaptă un trafic aglomerat pentru că începe mini-vacanţa cu ocazia Rusaliilor. Protestul nu este organizat de o anumită asociaţie patronală, ci doar sprijinit, prin urmare nu are autorizaţie de la autorităţile abilitate.
Transportatorii cer stoparea controalelor ANAF, practic o amnistie fiscală şi consideră că acestea sunt abuzuri pentru că se efectuează pe ultimii 5 ani, deci retroactiv. Mai mult, deciziile de impunere care au rezultat în urma controalelor pot ajunge la câteva milioane de euro, depăşind astfel cu mult cifra de afaceri pe ultimii 2-3 ani, la firmele cu flote mari de camioane.
În acest context, asociaţiile de profil, APTE 2002, Apulum Alba Iulia, ATM Bucovina, ARTRI, COTAR, FORT şi UNTRR, au prezentat, astăzi, într-o conferinţă de presă, efectele concrete ale impozitării diurnei. Astfel, costurile de transport ar putea creşte cu 3,5 eurocenţi/kilometru, ceea ce va duce la preţuri mai mari pentru produsele de la raft, iar diurna acordată şoferilor va fi redusă de la un maximum de 87,5 Euro pe zi la 45 de euro pe zi, respectiv un total lunar echivalent cu valoarea unui salariu mediu pe economie, ceea ce înseamnă o reducere a veniturilor nete ale şoferilor.
Prin impozitarea diurnei, firmele româneşti care fac transport comunitar nu mai pot fi competitive şi vor ieşi de pe piaţă, susţine Vasile Ştefănescu, preşedinte COTAR (Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România). Ştefănescu ameninţă vor bloca Piaţa Victoriei din Bucureşti dacă problemele nu se rezolvă, amintind protestele din 2015 pe tema RCA: „Să ne spună domnul premier Cîţu dacă, cumva, se urmăreşte distrugerea transportului de persoane şi de marfă cu capital integral românesc. Ne-a ajuns cuţitul la os, nu mai rezistăm. Toţi transportatorii vor veni la Bucureşti”.
Taxarea pe kilometru, şi nu în funcţie de perioadă. Augustin Hagiu, preşedinte FORT, spune că rovinieta la camioane s-ar putea scumpi de 10 ori
Transportatorii se declară nemulţumiţi şi de intenţia Ministerului Transporturilor de a modifica modul de calcul al rovinietei (aşa cum este prevăzut în PNRR, taxarea va fi făcută în funcţie de distanţa parcursă, la kilometru, norma de poluare, marfa transportată, şi nu raportat la perioadă, ca până acum).
Augustin Hagiu, preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport, susţine că rovinieta la camioane ar putea fi de zece ori mai scumpă şi că nu au fost consultaţi în privinţa schimbării modului de calcul. „În faţa unui abuz nu poţi decât să te manifeşti, în speranţa că factorii de decizie superiori vor fi sensibilizaţi. Este o manifestaţie pe perioadă nedeterminată a unei nemulţumiri dublată şi de alte aspecte precum lipsa de dialog cu piaţa şi de ceea ce ni se pregăteşte prin PNRR, adică taxă de drum de înmulţit cu 10 pe drumurile astea de mizerie pe care circulăm şi ne distrugem vehiculele comerciale şi maşinile persoanale”, a spus Hagiu. În prezent, rovinieta pentru un camion costă 1.210 euro/an.
O altă problemă pe care o reclamă transportatorii români, dar şi cei din est-ul Europei este „Pachetul Mobilitate 1”, considerat discriminatoriu faţă de firmele din vestul Europei. Una dintre cele mai contestate prevederi (se va aplica din 2022) impune întoarcerea camionului la sediul firmei, la patru săptămâni. Această măsură ar duce la creşterea nivelului de poluare, ceea ce contravine politicilor europene în materie de mediu.