Transportatorii, nemulțumiți de modificările la Legea RCA, amenință cu proteste

asigurare auto rca Sursa foto: assets.publishing.service.gov.uk

Transportatorii se pregătesc să protesteze faţă de modificările care vor fi aduse Legii RCA, considerând că acestea vor avantaja companiile de asigurări în detrimentul şoferilor, se arată într-un comunicat al Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), citat de Agerpres.

“Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) somează Guvernul şi Parlamentul României să se trezească la realitate şi să iasă din capcana întinsă de firmele de asigurări care vor să modifice Legea RCA în favoarea companiilor de asigurări şi în detrimentul celor 8 milioane de şoferi români plătitori de poliţe RCA. Firmele de asigurări, împreună cu vicepreşedintele ASF, dl. Roşu Cristian, vor să crească preţul RCA din motive uşor de înţeles pentru orice cetăţean al acestei ţări, acest episod fiind unul care a mai avut loc în România, în urmă cu 4 ani”, se arată în comunicat.

Simultan cu creşterea preţului RCA, spun transportatorii, aceştia doresc să introducă în legislaţie o coplată pentru păgubiţi, prin plafonarea despăgubirilor care vor fi suportate de asigurători la un nivel de referinţă agreat de aceştia şi prin obligarea păgubiţilor să plătească diferenţa dintre valoarea reală a reparaţiei şi suma plafonată ce va fi acordată de asigurator.

“Practic, românii vor fi obligaţi să cumpere o asigurare RCA mai scumpă, dar mult mai proastă decât în prezent, care nu le va permite să acopere integral costurile cu reparaţia autovehiculului, în cazul unui accident. În condiţiile în care există deja peste 60.000 de litigii împotriva primilor doi asiguratori din piaţă, care refuză în mod sistematic să plătească despăgubirile datorate, introducerea unor astfel de măsuri vădit luate împotriva consumatorilor, respectiv a păgubiţilor, va avea efecte ireparabile pe piaţa locală, strivind drepturile consumatorilor în favoarea intereselor comerciale ale asiguratorilor”, a continuat COTAR.

O primă măsură contestată de transportatori este eliminarea plafonului de cheltuieli administrative de 25% pentru produsul RCA al societăţilor de asigurări, astfel încât asiguratorii să îşi stabilească unilateral şi arbitrar plafonul de cheltuieli pe care îl doresc. Se va ajunge la situaţia din trecut, când tariful RCA pentru un camion era de 20.000 de lei, o Dacie nouă 7.000 de lei, din care 75% reprezentau cheltuielile administrative ale asiguratorilor, atrage atenţia COTAR.

“A doua măsură se referă la decontarea directă, un mecanism bun la origine, pe care transportatorii îl susţinem dar care pe parcurs a fost pervertit şi deturnat de la obiectivul urmărit, tot la insistenţele societăţilor de asigurări. Acestea din urmă au reuşit să altereze forma iniţială a mecanismului, creând discriminări de neacceptat în privinţa plăţii despăgubirilor. Astfel, potrivit proiectului de modificare legislativă în lucru, atunci când societăţile de asigurări trebuie să se deconteze între ele, actul prin care e stabilită despăgubirea are natură de titlu executoriu, iar plata despăgubirii se realizează în mod obligatoriu în 10 zile. În schimb, când păgubitul RCA are de primit despăgubirea de la o firmă de asigurări, actul de stabilire a despăgubirii nu mai este titlu executoriu, păgubitul fiind obligat să se lupte în instanţă 2-3 ani, până când despăgubirea să fie învestită cu acelaşi titlu executoriu, în cazul fericit în care societatea de asigurări emitentă mai există pe piaţă, la acea dată”, se arată în comunicat.

Mai mult, nicăieri nu este reglementată modalitatea de aplicare a sistemului bonus-malus în cazul decontării directe. Nimeni nu ştie dacă atunci când se va adresa propriului asigurator pentru plata despăgubirii (în temeiul decontării directe) persoana păgubită nu va fi ulterior tratată ca şi cum ar fi fost chiar ea vinovată de producerea evenimentului, fiind încadrată în altă clasă bonus-malus, aşa cum se întâmplă în cazul asigurărilor CASCO.

A treia măsură vizează introducerea coplăţii pentru serviciile de reparaţie, la care vor fi obligate persoanele păgubite, deşi sunt nevinovate de producerea accidentului acoperit de o poliţă RCA. Acest lucru va fi realizat prin plafonarea mascată a costurilor de reparaţie (şi implicit a despăgubirilor) pe care le vor plăti asiguratorii.

“Proiectul de lege aflat în lucru urmăreşte introducerea în legislaţia RCA a unor aşa-zise ‘tarife de referinţă’ ce ar urma să fie aplicate lucrărilor de reparaţie, dar care în realitate vor deveni veritabile plafoane în raport de care asiguratorii vor achita despăgubirea. Prin urmare, în cazul unui accident, păgubiţii nu vor mai putea recupera integral prejudiciul sau readuce vehiculul avariat la starea de anterioară producerii accidentului, întrucât service-urile auto vor fi în imposibilitate de a efectua reparaţiile, încadrându-se în plafoanele stabilite de asiguratori. În acest caz, păgubiţii vor fi nevoiţi fie să facă unele compromisuri în privinţa calităţii reparaţiilor, fie să suporte o coplată pentru serviciile de reparaţii”, susţine COTAR.

Acest lucru contravine chiar raţiunii de existenţă a asigurării de răspundere civilă delictuală şi constituie o încălcare a principiului indemnizării potrivit căruia, după readucerea autovehiculului la starea anterioară accidentului, persoana păgubită trebuie să se afle în aceeaşi situaţie financiară în care se afla înaintea producerii evenimentului, consideră transportatorii, spun transportatorii.

Transportatorii spun că sunt pregătiţi să protesteze în stradă, “până când Guvernul va înţelege situaţia Legii RCA şi până va stopa aceste modificări impuse de asiguratori, în defavoarea consumatorilor”.

Sursa foto: assets.publishing.service.gov.uk

Comentarii

  1. – Din motive istorice asigurarea RCA este legata de autovehicul, deoarece in secolul trecut cutuma era sa existe maxim o singura masina in familie. Aceasta era condusa de regula doar de capul familiei si erau destul de rare cazurile in care mai multi membri ai unei familii aveau permise de conducere.
    – Dar acum aproape toata lumea are permis de conducere, de cele mai multe ori fara a detine un autovehicul propriu, asa ca raspunderea in cazul unui accident este stabilita dupa niste reguli cam confuze.
    – Cu atat mai mult, in cazul masinilor folosite in system car-sharing sau rent-a-car situatia devine foarte complicata.
    – Deoarece, cel putin in Romania, exista diferente foarte mari ale tarifelor RCA in functie de varsta, majoritatea soferilor tineri (carora li se aplica eronat o anume prezumtie de “vinovatie”, adica risc ridicat si deci RCA scump) isi inmatriculeaza si asigura autovehiculele proprii pe numele unui varstnic din familie (astfel obtinand o asigurare mult mai ieftina). Iar asta probabil reduce si mai mult responsabilitatea lor in comportamentul din trafic.
    – O alta situatie anormala era asta: un sofer cu multe accidente ajungea la o clasa MALUS mare, dar schimband autovehiculul pornea din nou de la BONUS-MALUS neutru (clasa B0).
    – De asemenea, soferii corecti care faceau eforturi pentru a acumula BONUS il puteau pierde in urma schimbarii masinii.
    – Pentru persoane juridice, istoricul de daunalitate se calculeaza pe baza de CUI si serie de sasiu, fara a avea nici o legatura cu calitatea soferilor.
    – Asa ca, in foarte multe cazuri, sistemul actual RCA nu isi mai atinge scopul pentru care a fost creat. In acesta situatie se constata ca firmele de asigurare nu reusesc sa calculeze prime corecte si rezonabile, iar toate partile implicate in sistem se simt dezavantajate.
    – Mai mult, România are cea mai mare incidență a deceselor orovocate de accidente rutiere din întreaga Uniune Europeană. Printre motive se numara si lipsa unui sistem de asigurare corect si eficient.
    Pentru a imbunatatii aceasta situatie eu propun ca asigurarea RCA sa fie divizata in doua parti:
    – o parte personala a soferului, cu istoricul aferent pe viata
    si
    – o parte pentru autovehicul, care nu necesita istoric, ci doar o clasa de risc si care probabil ar fi cel mai corect sa depinda de raportul putere/greutate si nu doar de capacitatea cilindrica.
    Conducerea unui autovehicul sa nu fie legala decat atunci cand atat asigurarea soferului cat si a autovehiculului ar fi ambele valide.
    Astfel prin contopire ar rezulta 4 situatii de baza:
    1. RCA total ieftin <<< Asigurare sofer cu istoric bun + Asigurare autovehicul cu risc mic (raport putere/greutate mic),
    2. RCA total mediu <<< Asigurare sofer cu istoric bun + Asigurare autovehicul cu risc mare (raport putere/greutate mare),
    3. RCA total scump <<< Asigurare sofer cu istoric prost + Asigurare autovehicul cu risc mic (raport putere/greutate mic),
    4. RCA total foarte scump <<< Asigurare sofer cu istoric prost + Asigurare autovehicul cu risc mare (raport putere/greutate mare).
    Acoperirea unei daune va fi facuta in solidar din ambele asigurari, proportional cu valoarea fiecareia.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *