Miniştrii de Externe ai Uniunii Europene au convenit luni că lanseze un plan global de infrastructură care să lege Europa de restul lumii, acesta fiind cel mai recent pas după acorduri încheiate cu India şi Japonia şi un angajament similar al celor mai bogate şapte democraţii (G7), transmite Reuters, preluată de news.ro.
Pe fondul suspiciunilor provocate de iniţiativa ”O centură un drum” a preşedintelui chinez Xi Jinping, pentru conectarea Europei de Asia prin intermediul infrastructurii, într-o încercare de creştere a influenţei, UE a creat în mod oficial un parcurs pentru un plan ambiţios de ”conectivitate”, începând din 2022.
”Considerăm că China se foloseşte de mijloace economice şi financiare pentru a-şi mări influenţa peste tot în lume. Este inutil să ne plângem de acest lucru, trebuie să oferim alternative”, a declarat reporterilor ministrul german de Externe, Heiko Maas, la întâlnirea cu omologii său europeni de la Bruxelles.
“Este important ca Uniunea Europeană … să se coordoneze foarte strâns cu Statele Unite”, a spus el.
UE a semnat deja parteneriate cu Japonia şi India pentru a coordona proiectele de transport, energie şi digitale care leagă Europa şi Asia.
Atât Tokyo cât şi Delhi sunt îngrijorate de largheţea chineză, despre care oficialii spun că face ca ţările mai sărace să fie dependente de Beijing, deoarece sunt forţate să îşi asume datorii atât de mari.
Prin intermediul băncilor de dezvoltare, garanţii de primă pierdere pentru companiile private şi oferind know-how-ului guvernului occidental, G7, ai cărei lideri s-au întâlnit în Anglia în iunie, vrea să ofere, de asemenea, mai multă transparenţă în parteneriatele de infrastructură.
Muntenegru, stat membru al alianţei militare NATO şi aspirant la aderarea la UE, este cea mai proeminentă victimă a datoriilor către China, spun oficialii occidentali.
Muntenegru a împrumutat aproape 1 miliard de dolari de la China în 2014, pentru a finanţa o porţiune de autostradă de 41 km, o sumă care riscă să falimenteze ţara.
În prezent, Muntenegru negociază cu băncile occidentale pentru o operaţiune swap sau refinanţarea datoriei, potrivit Reuters.
Strategia UE, denumită ”O Europă conectată la nivel global”, nu face nicio menţiune referitoare la China, iar ministrul de Externe luxemburghez Jean Asselborn a avertizat luni cu privire la transformarea Chinei într-un adversar, menţionând că producătorii germani de automobile vând în fiecare an mai multe vehicule în China decât în Germania.
Dar un diplomat al UE implicat în elaborarea strategiei a spus că documentul de opt pagini are ”China imprimată peste tot”.
Din 2013, China a lansat proiecte de construcţii în peste 60 de ţări, căutând să creeze o reţea de legături terestre şi maritime între Asia de Sud-Est, Asia Centrală, Orientul Mijlociu, Europa şi Africa. Beijingul neagă orice intenţie de a-şi extinde puterea şi a spus că coridorul de infrastructură se concentrează pe nevoile oamenilor obişnuiţi.