Constructorul român UMB a solicitat oficial CNAIR rezilierea amiabilă a contractului pentru proiectarea și execuția Centurii Galați (Centura Mare) cu o lungime de 33 km, un contract finanțat de la bugetul de stat semnat înainte de alegerile din 2020 pentru o ofertă de 705 milioane lei, mult sub estimarea CNAIR de 900 de milioane lei.
Solicitarea de reziliere amiabilă a contractului a fost făcută în 2023 și apare în informarea oficială a Companiei de Drumuri. „Antreprenorul a solicitat încetarea de comun a contractului”, arată un raport CNAIR.
Datele rezilierii încă nu au fost stabilite astfel încât cel mai puternic constructor din România să nu fie penalizat cu certificat negativ (Rezilieri amiabile s-au făcut și cu proiectanți care nu s-au mai încadrat în costul ofertat).
Tot în județul Galați, UMB ar fi trebuit să înceapă lucrările la Podul peste Siret de la Cosmești (contract cu fonduri europene semnat încă din 2022).
Până la sfârșitul anului, UMB trebuie să termine lucrările pe Drumul Expres Brăila – Galați, șosea rapidă de 11 km, din care mega viaductul peste Siret și calea ferată are 1,8 km.
Pe traseul de 33 de kilometri al Centurii Galați sunt 34 de poduri și pasaje cu o lungime totală de 4,4 kilometri, iar contractul nu poate fi suplimentat pentru a acoperi creșterea prețurilor la materialele de construcții, a explicat la sfârșitul anului trecut ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. Oficialul l-a criticat pe fostul ministru Lucian Bode care a semnat contractul în 23 septembrie 2020, înaintea alegerilor.
„Vom găsi o soluție pe Centura Galațiului. După cum știți, au fost niște domni care au semnat prin 2020 pe repede înainte…veneau alegerile…așa cum s-au făcut și altele. S-au gândit să semneze un contract pe Centura Galațiului care…eu vă spun cât se poate de direct…suntem aproape siguri că la Galați vom aplica aceeași soluție ca la Timișoara unde am avut un constructor neserios. S-a reziliat și în aproape două luni s-a reluat licitația. Vom rupe acest nod gordian și să începem efectiv lucrul. Din păcate, modul în care s-au grăbit lucrurile în 2020…faptul că prețurile nu mai sunt aceleași…trebuie să găsim o soluție ca la Timișoara”, spunea la sfârșitul anului trecut Sorin Grindeanu.
Date Tehnice VO Galaţi
Centura Galaţi, şosea cu o bandă pe sens şi acostament lat de 1,5 metri. Traseul se desprinde din DN 25 prin nodul rutier Traian, supratraversează DN 25 şi Calea Ferată Tecuci – Galaţi, trece de Parcul Natural Lunca Joasă a Prutului Inferior şi intersectează DN 2B înainte de vama Galaţi – Giurgiuleşti (cu Republica Moldova).
Durata contractului este de 12 luni – proiectare, 42 luni – execuţie şi 120 de luni – garanţie. Pe traseu vor fi proiectate 34 de lucrări de artă: poduri, pasaje şi viaducte. Preţul pe kilometru este de 4,4 milioane euro. Licitaţia a fost lansată pentru 900 milioane lei, iar oferta câştigătoare a fost de 700 milioane lei, cu 50 de puncte pentru oferta tehnică, respectiv 50 de puncte oferta financiară. Potrivit notei de fundamentare din iunie 2019, în faza de execuţie ar urma să fie asigurate 250 de locuri de muncă pe plan local.
În execuție este și o Centură „mică” la Galați, proiect pe care îl derulează Consiliul Județean Galați.