Televiziunile au mediatizat intens, ca un fapt cert, că 70.000 de români își vor petrece mini-vacanța de Rusalii (1-5 iunie) în stațiunile de pe litoralul românesc. Cifra a fost înaintată de Corina Martin, fosta mână dreaptă a ex-primarului Radu Mazăre, pe care acesta o cerea PSD în funcția de ministru al Turismului, în ultimii ani de glorie ai fostei administrații (2011-2013). Corina Martin promova ”modelul rusesc” pe litoralul românesc, propunându-le operatorilor în turism, în 2016, o ofertă specială pentru ruși, discriminatorie pentru turiștii din Uniunea Europeană și alte state, de doar 10 euro/noapte. Corina Martin susține că ”litoralul pentru ruși” a fost un program gândit în acord cu ministrul Afacerilor Externe de la vremea respectivă (Lazăr Comănescu, în guvernul tehnocrat condus de Dacian Cioloș, n.red.).
Corina Martin a fost puternic legată de Radu Mazăre, inițial prin afacerile fostului soț, Dumitru Martin (co-fondator al firmei de salubrizare Polaris, care a primit de la Primăria Constanța un contract de peste 300 de milioane de euro pe 25 de ani), apoi prin viziunea pro-rusă pentru litoral și, în cele din urmă, prin carnavalurile organizate de fostul edil, unde Corina Martin juca rolul Reginei Tomiris. Fosta soție a șefului Polaris (condamnat definitiv la 13 ani de închisoare în SUA, pentru că a încercat să dea șpagă unui ofițer sub acoperire pentru a obține un contract în baza americană de la Mihail Kogălniceanu) are investiții în turism, conduce Asociația Patronală RESTO și continuă să facă proiecte cu administrația publică PNL din Constanța.
Ea este și cea care promovează agresiv stațiunea Mamaia, unde locuiește și are sediul firmei, punându-le de fiecare dată în plan secund pe celelalte, deși, spre exemplu, sudul litoralul se dezvoltă rapid și este tot mai căutat datorită spațiilor verzi, plajelor fără construcții și a sentimentului că ”poți să respiri”, au explicat agenții de turism consultați de G4Media. În prezent consul onorific al Kazahstanului, stat din fosta URSS, cu o conducere autocratică, Corina Martin înaintează în fiecare mini-vacanță sau sezon estival un număr nerealist de turiști care ”iau cu asalt litoralul” și pe care de fiecare dată realitatea îl contrazice.
- Corina Martin nu a transmis un punct de vedere la solicitarea G4Media până la publicarea acestui articol. Vom publica punctul de vedere în momentul în care îl vom primi.
- UPDATE Ora 16:00 Corina Martin a declarat pentru G4Media că cifrele pe care ea le înaintează sunt date de ”cei mai mari tour-operatori care vând litoral”:
”Paradis Vacanțe de Vis și Litoralul românesc. Și cifrele sunt preluate de la ei. Întotdeauna ne consultăm cu tour-operatorii care vând pentru că ei au volumul vânzărilor. Și amândoi au dat aceeași cifră, după vânzările lor. (De ce cifrele înaintate nu au corespondent în realitate?) Noi am filmat cu toate televiziunile pe plajă, în Mamaia și Mamaia de Nord, e drept nu am fost în sudul litoralului (…) Eu inițial am dat o cifră mai rezervată, de 40.000 de turiști. Nici până în ziua de azi România nu are implementat sistemul de numărare a turiștilor. Nimeni în acest moment nu vă poate da cifre. Nimeni nu are aceste cifre oficiale. Vă vine să credeți că Poliția mă întreabă pe mine? Nici ministrul Turismului nu știe. De cel puțin 18 ani eu dau cifre consultându-mă cu colegii tour-operatori care vând litoral, sunt cei mai mari vânzători din această țară, au rețele de sute de agenții de turism”, a declarat Corina Martin pentru G4Media.
- Precizăm că reporterii G4Media au fost în stațiuni în zilele 31 mai-2 iunie (Mamaia) și în 3-4 iunie (sudul litoralului și Năvodari), nu în timpul orelor de odihnă, ci în intervale în care turiștii ar fi trebuit să fie pe plajă, la plimbare sau la restaurante.
În fapt, spre finalul mini-vacanței de Rusalii, inclusiv televiziunile, prin vocea unor operatori economici, au recunoscut faptul că pe litoral nu au fost chiar 70.000 de turiști, ci în jur de 50.000 de persoane, o cifră mult mai apropiată de realitate, dar au menținut ideea că Mamaia a fost ”cea mai căutată stațiune”. Prin comparație, conform Poliției de Frontieră, în Bulgaria au mers 170.000 de români. Dar, într-adevăr, cel mai mare număr de turiști care au ales litoralul românesc a ajuns în Mamaia, însă doar pentru că stațiunea este cea mai mare ca întindere și capacitate de locuri disponibile de pe litoral. Gradul de ocupare este mic însă, comparativ cu alte stațiuni cum ar fi Vama Veche, a explicat pentru G4Media unul dintre operatorii în turism consultați. Citește mai multe despre Mamaia, în reportajul G4Media de la începutul mini-vacanței.
Din acest motiv, Mamaia este ”cea mai căutată” stațiune, deși, în realitate, cel mai mare grad de ocupare în mini-vacanța de Rusalii s-a înregistrat în Vama Veche, în jur de 80%, conform operatorilor consultați. Acestei stațiuni îi este fidelă aceeași categorie de turiști pe care îi găsim acolo și de 1 Mai, și în weekend-urile din sezonul estival, și cu alte ocazii de concediu/mini-vacanțe. Vama nu mai este a rockerilor, nici a vamaioților de altădată, ci a fost preluată într-un teambuilding de câțiva ani mai ales de corporatiștii din București. Cu prețuri pe măsura salariilor acestora, Vama Veche rezistă totuși și mai păstrează ceva din farmecul pe care îl avea în urmă cu 20 de ani.
Următorul cel mai mare grad de ocupare a fost înregistrat în Năvodari și fâșia care delimitează orașul-buzunar al Constanței de Mamaia Nord, adică zona de cluburi. Așa cum G4Media a arătat deja, litoralul românesc nu reușește să iasă din complexul ”turismului de weekend” pentru clubberi, în special bucureșteni, și al turismului de două luni pentru ceilalți turiști (iulie-august, când elevii au vacanță și este și perioada concediilor pentru părinți). Năvodari este în prezent o stațiune ocupată în mod constant din momentul în care încep zilele călduroase și care este preferată inclusiv de constănțeni, pentru plajă, plimbări și ieșiri de weekend. În mod bizar, deși a fost umplută de betoane, iar construcțiile sunt haotice, plaja ”respiră” și nu există construcții pe ea, iar turiștii preferă cazările aici pentru că sunt noi, moderne. Beach-barurile lasă o impresie de ordine și de complementaritate și nu există senzația de bazar, ca în Mamaia. Sistemul de canalizare însă este suprasolicitat, iar la fiecare ploaie torențială, chiar dacă este vorba doar de o aversă, el refulează, umplând promenada de fecale. Pare însă că merită miasma pentru că turiștii continuă să meargă acolo și chiar în număr tot mai mare, conform operatorilor locali.
Apoi, o surpriză despre care media nu vorbește încă este salba de stațiuni Olimp-Neptun-Jupiter-Cap Aurora-Venus-Saturn, care altădată erau închise și abandonate. Nici acum nu erau deschise foarte multe magazine, restaurante sau spații de entertainment, dar parcările hotelurilor erau pline, mai ales în Neptun-Olimp. În stațiuni atmosfera era animată, cu un număr semnificativ de oameni pe plajă, iar o posibilă explicație ar putea fi reabilitarea infrastructurii zonei (asfalt, trotuare, canalizare-apă etc), spațiile verzi largi, lipsa senzației de ”înghesuială”, lipsa (încă) a blocurilor și hotelurilor construite unele peste altele, deci lipsa haosului imobiliar, liniștea și plajele cu nisip fin.
În mini-vacanța de Rusalii cel mai puțin căutate au fost stațiunile Eforie și Costinești. În Costinești, recunoscut în sezonul estival pentru numărul mare de tineri și media de vârstă mică a lor, bătea vântul în partea de sud a stațiunii, spre Obelisc, acolo unde altădată era plin de adolescenți. Cu toate tarabele închise și fără plaje amenjate, zona unde în sezonul estival nu ai loc să treci, iar turiștii se înghesuie pe nisip până spre trotuar era de data asta pustie. În schimb, în zona din nord, spre Epavă, plaja era semnificativ aglomerată, restaurantele la fel, doar că nu de tineri, ci de, surpriză, familii cu copii, un profil de turist rar întâlnit în această stațiune. În Eforie, stațiunea care are cultul hamsiei și al frappeului (practic, nu există tarabă sau restaurant unde să nu sfârâie hamsia, ba chiar există tonete carte vând doar hamsie, și nu există metru pătrat fără o ofertă la frappe, băutură promovată de parcă ar fi o licoare magică a locului), turiștii nu s-au înghesuit deloc. Prin comparație, este stațiunea care sezonul estival trecut a refulat de turiști, la fel cum s-a întâmplat în Costinești. O explicație pentru cele două stațiuni ar fi că publicul lor le asociază cu concediile de la muncă și voucherele de vacanță (Eforie) sau cu distracția și party-urile (Costinești, unde sezonul începe odată cu vacanța de la școală, a propos de media de vârstă a turiștilor de aici și a conceptului de ”sezon de două luni”).