Ungaria a eliminat plafonarea prețului la carburanți, după ce măsura a provocat o criză de aprovizionare

benzina carburant alimentare pompa foto pixabay Foto: Pixabay

Guvernul Ungariei a renunțat, începând de marți, la plafonarea prețului la carburanți, măsură care era în vigoare de un an, după o criză de aprovizionare ce a lăsat sute de benzinării fără carburanți.

Marți seară, premierul Gergely Gulyás a anunțat că plafonul de benzină va fi eliminat, scrie Index.hu. el a afirmat că guvernul ungar va ridica măsura de plafonare a prețurilor la benzinăriile din Ungaria cu efect imediat. Asta înseamnă că, începând cu 6 decembrie, ora 23.00, nimeni nu mai poate alimenta cu benzină sau motorină la 480 HUF, chiar dacă are o mașină maghiară care nu aparține unei companii.

Acesta a declarat că sancțiunile împotriva Rusiei, intrate în vigoare luni, 5 decembrie, au fost motivul ridicării înghețării prețurilor, deși presa maghiară vorbește de săptămâni întregi despre o penurie de combustibil.

Hernádi a adăugat că plafonarea prețului la carburanți este acum „mai degrabă disfuncțională decât funcțională” și a reiterat că sancțiunile au adus un deserviciu teribil întregii situații energetice europene.

Zsolt Hernádi, președintele și directorul general al Mol, a anunțat imediat că: „de acum înainte va trebui să plătiți 641 HUB pe litru pentru benzina normală cu cifra octanică 95 și 699 HUF pe litru pentru motorina non-premium”.

La OMV, pe de altă parte, era încă mai scump marți seara, imediat după ridicarea înghețării prețurilor.

În urmă cu mai bine de un an, în data de 15 noiembrie 2021, guvernul a stabilit prețul maxim al carburanților la 480 HUF. Măsura a fost introdusă inițial pentru trei luni și a fost prelungită de mai multe ori.

Însă între timp situația de la benzinăriile din Ungaria a devenit pur și simplu de nesuportat. În ultimele zile, automobiliștii au avut dificultăți în a găsi combustibil, iar acolo unde au dat din greșeală peste benzină sau motorină, au fost nevoiți să stea la cozi de ore întregi pentru a obține o picătură sau două.

Pe măsură ce benzinăriile au rămas fără combustibil, acestea s-au închis una câte una, iar situația imposibil de gestionat a determinat guvernul să intervină.

Mol a declarat anterior că a văzut efectele cumpărăturilor de panică, dar a spus că nu poate importa mai mult combustibil din străinătate din cauza plafonului de preț.

Marți seară, Zsolt Hernádi a declarat că ultima dată când s-a întâmplat acest lucru a fost în anii ’70 și ’80, când erau cozi lungi la benzinăriile maghiare, iar acum este haos, un sfert dintre stații fiind „pe uscat”, ceea ce înseamnă că nu mai există benzină sau motorină.

Directorul general a calificat situația drept critică, iar Mol a ajuns la limită și, prin urmare, a indicat guvernului că nu se mai poate continua așa. În același timp, el a adăugat că ar putea dura o lună sau o lună și jumătate pentru ca situația din benzinării să revină la normal.

Cum rămâne cu celelalte plafoane de preț?

În cadrul ședinței de informare a cabinetului s-a pus, de asemenea, întrebarea dacă celelalte plafoane de preț ar putea rămâne în viitor. Gergely Gulyás a declarat că toate înghețările de prețuri au sens atâta timp cât există acces la produsul în cauză și că nu există niciun pericol ca celelalte înghețări de prețuri să fie încheiate.

Foto: Pixabay

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *