Banca Națională a României se arată din nou dispusă să preia să preia protecția consumatorilor de servicii bancare de la ANPC. De data aceasta, printr-o declarație a guvernului BNR, Mugur Isărescu, la un eveniment găzduit de Banca Națională a României. El a spus că instituția pe care o conduce e gata să preia acest atribuții dacă legea va fi schimbată.
“Dacă în România, atât Executivul, dar mai ales Parlamentul, legislativul va lua o decizie, noi ne vom ocupa, suntem pregătiți să ne ocupăm și de protecția consumatorului de servicii financiare, în altă parte decât în Direcția de Supraveghere, dar numai pe o bază legală clară, cu o prevedere clară că trebuie să ne ocupăm de acest lucru, pentru că nu este deloc ceea ce, din păcate, populația încă crede a fi supravegherea prudențială.” a declarat Mugur Isărescu.
El a mai explicat că ANPC nu are specialiștii necesari pentru un asemenea domeniu. “Când ai o criză bancară în România, ai 10 milioane de nici depunători, la o criză bancară trebuie să-i acoperi. Și am uitat ce s-a întâmplat în 99, în 2000. Ar trebui să le asigurăm banii, că altfel o criză de încredere în sistemul bancar e devastatoare. A apărut această agenție de protecția consumatorilor și în cadrul ei o subdiviziune, protecția consumatorilor de servicii financiare. Acolo însă e treabă grea, că una e să protejez consumatorul de alimente și alta să protejez pe cel care ia credite. Altă profesiune, chiar altă profesiune, alți specialiști.”
O primă solicitare în acest sens a fost făcută într-o adresă din luna martie către Senat în legătură cu poziția BNR față de un proiect legislativ vizând creșterea incluziunii financiare. Atunci, Banca Națională a României (BNR) a afirmat că dorește preluarea atribuțiilor ANPC privind protecția consumatorilor de produse și servicii bancare, scria Conso.ro.
„La nivelul Băncii Naționale a României au fost elaborate propuneri de ordin legislativ, în vederea stabilirii unui cadru legal prin care să fie alocate Băncii Naționale a României competențe privind protecția consumatorilor de produse și servicii financiar-bancare.
Prin acest demers, se dorește preluarea de către banca centrală a atribuțiilor ANPC în ceea ce privește produsele și serviciile bancare furnizate de entitățile aflate în aria de competență a Băncii Naționale a României, potrivit cadrului legal în vigoare, fără a modifica pe fond conținutul sau modul de exercitare a acestor competențe. Propunerile legislative astfel formulate urmează să fie comunicate inițiatorului legislativ, în vederea promovării proiectului de act normativ, pentru a fi supus dezbaterii parlamentare”, spune BNR.
Apoi, la finele lunii mai, după ce ANPC a sancționat mai multe bănci pentru modul în care calculau ratele, BNR a transmis, prin vocea consilierul guvernatorului, Cristian Bichi, că nu are atribuții de protecție a consumatorilor bancari.
Mai multe voci din piață au cerut BNR să intervină, însă instituția spune că instanțele vor decide.
„Sancțiunile aplicate recent de ANPC unui număr însemnat de instituții de credit au adus în discuția publică subiectul protecției consumatorilor bancari. Este, deci, un moment propice de a explica, din nou, care sunt diferențele dintre supravegherea prudențială și cea comportamentală și faptul că banca centrală nu are atribuții în privința practicilor de comercializare a produselor bancare către consumatori, acestea revenind ANPC”, afirmă Cristian Bichi, într-o opinie publicată pe site-ul OpiniiBNR.
Conform lui, în România, legea oferă competențe pe linia apărării intereselor consumatorilor de servicii financiare Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), competențe care corespund în mare măsură dimensiunii de supraveghere comportamentală bancară.
Bichi susținea atunci că Banca centrală nu are cum să se implice într-o astfel de activitate, exercitată deja de ANPC, întrucât ea nu dispune de autoritate legală în domeniul respectiv.