Reorganizările în industria auto anunțate în ultima perioadă sunt determinate de mai mulți factori, în special de lupta pentru a ține pasul cu orientarea industriei către vehiculele electrice (EVs), soluțiile digitale și presiunile financiare asociate, spun reprezentanții companiei de consultanță în management Horváth, care are printre sectoarele de activitate și pe cel auto. În ceea ce privește reducerile de personal ale companiilor din zona automotive care au activitate și în România, consultanții se așteaptă ca astfel de concedieri să afecteze cu precădere afacerile din Europa de Vest, iar țara noastră poate fi chiar destinație pentru relocări de activitate.
„Această trecere la EV necesită investiții semnificative în tehnologii noi și reconfigurarea liniilor de fabricație pentru componentele EV, ceea ce pune o presiune considerabilă asupra business-urilor în această perioadă cu cerere scăzută din piață”, spune László Pálházi, Senior Project Manager, Horváth România.
Există, de asemenea, mai mulți factori simultani care își fac simțite efectele, cum ar fi creșterea inflației, a cheltuielilor cu materii prime și al costului energiei, trenduri deja asumate de anumite companii. “În ultimii opt ani, în România industria auto este marele câștigător al ajutoarelor de stat care sprijină investițiile către tranziția industriei. Un exemplu de efect pozitiv ar fi atragerea de noi furnizori de componente EV şi extinderea bazei de lucru din țară”, adaugă specialistul.
În ceea ce privește reducerile de personal ale companiilor din zona automotive care au activitate și în România, cei de la Horvath se așteaptă ca astfel de concedieri să afecteze cu precădere afacerile din Europa de Vest.
„Companii precum Continental au anunțat deja că la nivel mondial peste 1.700 de angajați din departamentele lor de cercetare și dezvoltare vor fi concediați. Așteptarea noastră este că reducerile de personal vor afecta mai degrabă companiile din Europa de Vest. Există potențial de a transfera activitățile din Europa de Vest în Europa Centrală și de Est, inclusiv în România, potențialul aici fiind în continuare considerabil. În ceea ce privește reducerile de personal din cadrul companiilor românești, acestea s-au manifestat fie prin blocarea posturilor vacante, fie prin reorganizări care au fost inițiate la nivel central, dar fără o comunicare oficială despre impactul lor în România”, spune Pálházi.
Vești despre astfel de mișcări încep deja să apară.
Firmele de IT, afectate de problemele din industria auto
NTT, Magnetti Marelli, Endava și Yopeso sunt companii de IT care au disponibilizat personal, din cauza unei lipse de proiecte din partea clienților din sectorul auto.
„Companiile IT care oferă servicii B2B către companiile din sectorul auto sunt afectate de acest factor al cererii reduse pentru mașinile tradiționale pe combustil și tehnologiile aferente acestor modele. Astfel, companiile IT românești care oferă servicii de outsourcing sau cu valoare adăugată redusă vor fi afectate de reduceri de personal sau de restructurări, datorate noilor tehnologii si a potențialului ridicat al automatizării. Există o corelație directă între reducerile de personal de la NTT Data și cele efectuate de Continental România, având la bază o reducere a bugetului de R&D cauzat de condițiile economice dificile. Astfel, o lipsă de proiecte din partea Continental a condus la mutarea sau disponibilizarea mai multor angajați NTT. De asemenea, Magnetti Marelli, Endava și Yopeso sunt alte companii de IT care au disponibilizat personal, din cauza unei lipse de proiecte din partea clienților din sectorul auto”, amintește specialistul Horvath.
De asemenea, compania Telenav intenționează să își închidă sucursala din Cluj, mutând activitatea biroului în sediile din SUA și în principal în China.
Pe de altă parte, companii din zona IT/ Cercetare/ Dezvoltare cu legături în zona auto sau chiar parte a unor grupuri auto anunță că angajează în continuare în România. Care ar fi explicațiile pentru faptul că aceste companii se extind în continuare în România?
„La nivel global există o tranziție generală către vehicule electrice. Zonele de Cercetare și Dezvoltare și IT devin strategice în contextul proiectelor de inovație și de dezvoltare a noilor concepte de mobilitate. Chiar și în România, numărul de mașini electrice și hibride noi înmatriculate a crescut considerabil în 2023 în raport cu anul precedent, reprezentând 40% din totalul noilor autovehicule conform datelor furnizate de ACAROM. Bosch a anunțat finalizarea centrului de tehnologie de la Cluj, și intenția de a deschide unul și în Timișoara”, amintește László Pálházi.
România este o destinație atractivă din perspectiva forței de muncă, considerând aspectul competitiv al salariilor (potrivit datelor din Eurostat, România se situează pe penultimul loc din perspectiva costurilor salariale). De asemenea, o pondere mare (aproximativ 30%) dintre absolvenți termină o facultate cu profil STEM (științe, tehnologie, inginerie și matematică), fiind peste media Europeană de 24.1% (conform Eurostat), pretându-se cerințelor actuale pentru dezvoltarea noilor trenduri din piața auto bazate pe inovare și cercetare.
Declarațiile fac parte dintr-o analiză mai amplă cu privire la industria auto, pe care o puteți citi aici: