CNAIR ar putea propune proiectantului Consitrans modificarea contractului pentru secțiunea Târgu Neamț-Iași-Ungheni prin renunțarea la etapa Proiectului Tehnic (PT) după finalizarea Studiului de Fezabilitate, o decizie care vizează securizarea finanțării europene. Practic, pentru a putea lansa cât mai repede licitația pentru execuție, CNAIR ar solicita Consitrans renunțarea la etapa de șase luni pentru Proiectul Tehnic de execuție,anunță Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor și reprezentant în Comitetul de Monitorizare Programul Transport (2021-2027). Discuțiile vin în contextul contractului foarte întârziat (aprox. un an) și a riscului ca licitația pentru lucrări să nu poată fi lansată până la sfârșitul anului, în timp ce alte proiecte cu valoare mare, precum Drumul Expres Oradea-Arad (2 miliarde Euro) sunt deja în faza depunerii ofertelor.
,,Extragerea” Proiectului Tehnic din contractul inițial pentru ,,proiectare la cheie” nu ar fi o premieră, exemple fiind Drumul Expres Focșani-Brăila sau Craiova-Filiași.
Săptămâna trecută, la Timișoara s-a desfășurat a doua ediție a Comitetului de Monitorizare PT, o întâlnire a oficialilor din Ministerul Transporturilor cu antreprenorii și organizațiile non-guvernamentale selectate în urma unei competiții pentru monitorizarea marilor proiecte din Transporturi după cum Economedia a explicat aici.
Pentru secțiunea Târgu Neamț-Iași-Ungheni, finanțarea din PT este de aproape 900 milioane Euro la un cost estimat de aprox. 2,5 miliarde Euro (n.r va fi stabilit în urma finalizării SF și aprobării indicatorilor tehnico-economici).
,,Fără îndoială, au fost cele mai multe intervenții pe subiect din partea MVA, dată fiind prezența MT la nivel decizional (nivel de decizie politică – secretar de stat, respectiv nivel de decizie tehnică/administrativă – directori de companii, autorități, direcții). Am întrebat despre strategia de implementare și finanțare pentru A8. Am primit (ca și în 2022, 2023 și similar în 2024) aceleași răspunsuri pe care le prezint public, respectiv că A8 este proiect fanion în PT 2021-2027, se regăsește pe coridorul principal și că va beneficia de finanțare consistentă din Programul Transport (+PNRR). Secțiunea Tg. Neamț-Iași-Ungheni se regăsește cu 875,5 milioane euro, secțiunea Tg. Mureș-Tg. Neamț (faza 1 din Miercurea Nirajului-Leghin) are 1 miliard euro (posibilă extensie până la 1,5 miliarde euro) alături de capetele montane contractate și cu finanțare asigurată din PNRR. Ca informație nouă, s-a precizat că sectorul Ungheni-Iași-Tg. Neamț va fi din PT – contractare exercițiu 100%, pe când sectorul montan (dată fiind extensia sa în implementare post PT, adică după 2027/2029) va fi susținut financiar din limita de supracontractare de 200%/300% a aceluiași program. Cu alte cuvinte, nu e nimic de speculat, A8 având resurse financiare generoase.