,,Soluția de Avarie” pentru Autostrada Unirii (A 8) : CNAIR va propune Consitrans să renunțe la etapa de proiectare pentru secțiunea Târgu Neamț-Iași-Ungheni/ Proiectul Tehnic, licitat în cadrul contractului pentru execuție

Autostrada Unirii A 8 prelungire desemnare constructori loturi PNRR noi termene 25 și 31 iulie Sursa Foto : Ministerul Transporturilor

CNAIR ar putea propune proiectantului Consitrans modificarea contractului pentru secțiunea Târgu Neamț-Iași-Ungheni prin renunțarea la etapa Proiectului Tehnic (PT) după finalizarea Studiului de Fezabilitate, o decizie care vizează securizarea finanțării europene. Practic, pentru a putea lansa cât mai repede licitația pentru execuție,  CNAIR ar solicita Consitrans renunțarea la etapa de șase luni pentru Proiectul Tehnic de execuție,anunță Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor și reprezentant în Comitetul de Monitorizare Programul Transport (2021-2027). Discuțiile vin în contextul contractului foarte întârziat (aprox. un an) și a riscului ca licitația pentru lucrări să nu poată fi lansată până la sfârșitul anului, în timp ce alte proiecte cu valoare mare, precum Drumul Expres Oradea-Arad (2 miliarde Euro) sunt deja în faza depunerii ofertelor.

,,Extragerea” Proiectului Tehnic din contractul inițial pentru ,,proiectare la cheie” nu ar fi o premieră, exemple fiind Drumul Expres Focșani-Brăila sau Craiova-Filiași.

Săptămâna trecută, la Timișoara s-a desfășurat a doua ediție a Comitetului de Monitorizare PT, o întâlnire a oficialilor din Ministerul Transporturilor cu antreprenorii și organizațiile non-guvernamentale selectate în urma unei competiții pentru monitorizarea marilor proiecte din Transporturi după cum Economedia a explicat aici.

Analize Economedia

inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1

Pentru secțiunea Târgu Neamț-Iași-Ungheni, finanțarea din PT este de aproape 900 milioane Euro la un cost estimat de aprox. 2,5 miliarde Euro (n.r va fi stabilit în urma finalizării SF și aprobării indicatorilor tehnico-economici).

,,Fără îndoială, au fost cele mai multe intervenții pe subiect din partea MVA, dată fiind prezența MT la nivel decizional (nivel de decizie politică – secretar de stat, respectiv nivel de decizie tehnică/administrativă – directori de companii, autorități, direcții). Am întrebat despre strategia de implementare și finanțare pentru A8. Am primit (ca și în 2022, 2023 și similar în 2024) aceleași răspunsuri pe care le prezint public, respectiv că A8 este proiect fanion în PT 2021-2027, se regăsește pe coridorul principal și că va beneficia de finanțare consistentă din Programul Transport (+PNRR). Secțiunea Tg. Neamț-Iași-Ungheni se regăsește cu 875,5 milioane euro, secțiunea Tg. Mureș-Tg. Neamț (faza 1 din Miercurea Nirajului-Leghin) are 1 miliard euro (posibilă extensie până la 1,5 miliarde euro) alături de capetele montane contractate și cu finanțare asigurată din PNRR. Ca informație nouă, s-a precizat că sectorul Ungheni-Iași-Tg. Neamț va fi din PT – contractare exercițiu 100%, pe când sectorul montan (dată fiind extensia sa în implementare post PT, adică după 2027/2029) va fi susținut financiar din limita de supracontractare de 200%/300% a aceluiași program. Cu alte cuvinte, nu e nimic de speculat, A8 având resurse financiare generoase.

În același timp, la CM PT s-a afirmat faptul că se ia în calcul, după finalizarea Studiului de Fezabilitate pe Ungheni-Iași-Tg. Neamț, cu acordul proiectantului, extragerea Proiectului Tehnic din actualul contract și realizarea acestuia în viitoarea licitație de Proiectare+Execuție în vederea securizării finanțării sectorului ieșean din A8.” –Adrian Covăsnianu.
Notă : Sublinierea aparține Economedia
Compania de Drumuri a aprobat pe 13 ianuarie 2023 traseul final al secțiunii Târgu Neamț – Iași – Ungheni de pe Autostrada Unirii. „Traseul albastru” propus încă de anul trecut pentru a rezolva problemele din zona de nord a Iașiului are o lungime totală de 93 de kilometri, 55 de poduri și 2 tuneluri. Totodată, pe cei peste 90 de kilometri vor fi amenajate și 9 noduri rutiere, în medie un nod la fiecare 10 kilometri, ceea ce va asigura descărcările de pe A8 și legăturile cu rețeaua existentă.
Pentru secțiunea de munte, Miercurea Nirajului-Leghin (159 km.) costul estimat este de 6 miliarde Euro. Două din cele șase loturi sunt deja în licitație pentru Proiectare și Execuție.

 

 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. Pas cu pas băieți cucuieti!
    Din greseală in greseală spre victoria finală!😡😡

  2. Rog asociațiile din Iași sa insiste ca autostrada cu rol de centura a Iașului să aibă măcar 7 noduri rutiere pentru descongestionarea traficului din zona Iași și metropolitana , altfel trebuie construită șosea de centură și pe nordul orașului. Noduri: Letcani vest, Letcani est, metro, antibiotice, 1 decembrie valea lupului, rediu, CA Rosetti, aeroport. Nu ratați aceasta ocazie., că e jale. Rog politicienii să candideze până nu susțin aceste realitati.

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.