Autoritatea pentru Reformă Feroviară a lansat, pentru a patra oară, licitația pentru achiziţie a 12 automotoare în tracţiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen şi a serviciilor de mentenanţă şi reparaţii a acestor automotoare. Precedentele trei licitații au fost anulate, pentru că nu a fost primită nicio ofertă de la producători.
Valoarea contractului este estimată între 1,596 miliarde de lei şi 2,468 miliarde de lei. Achiziția va fi finanțată cu fonduri din PNRR, prevede licitația, deși încadrarea în termen nu ar mai fi posibilă. De asemenea, anterior, premierul Marcel Ciolacu spunea că cele „360 milioane de euro” vor fi transferate, pentru că nu există trenuri cu hidrogen.
„Achiziţia va consta în: produse – 12 automotoare în tracţiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen, conform cerinţelor minimale specificate în Caietul de Sarcini (CS), alte dotări şi accesorii, conform cerinţelor specificate în CS; servicii – mentenanţă şi reparaţii pentru o perioadă de 15 ani şi posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanţă şi reparaţii cu încă 15 ani (mentenanţă totală = 15 ani + 15 ani) – serviciile sunt necesare pentru funcţionarea respectivelor automotoare, conform cerinţelor specificate în CS, instruirea personalului în ceea ce priveşte exploatarea, deservirea RE-H şi a aplicaţiilor software aferente, transportul, asigurarea, operarea şi asistenţa tehnică în perioada de garanţie. Având în vedere prevederile art. 221, alin. (1), lit. a) din Legea nr. 98/2016, actualizată, privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, a art. 72, alin (1), lit. (a) din Directiva 2014/24/UE şi concluziile studiului de fezabilitate în contractul de achiziţie va fi prevăzută o clauză de revizuire, posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanţă cu încă 15 ani (15 ani +15 ani) conform cerinţelor CS. Suplimentarea cantităţilor achiziţionate va putea fi făcută fără organizarea unei proceduri competitive, prin încheierea unor acte adiţionale la contractul de achiziţie”, se menţionează în anunţul publicat în SICAP, scrie Agerpres.
Criteriul de atribuire a contractului va fi cel mai bun raport calitate-cost, iar acest lucru se va face prin licitaţie deschisă.
Durata contractului va fi de 225 de luni.
“În cazul în care, indiferent de motive, contractul de finanţare nu se va semna sau nu vor putea fi aprobate fonduri din bugetul de stat, autoritatea contractantă îşi rezervă dreptul de a aplica prevederile art. 212 alin (1) lit. c) din Legea 98/2016, actualizată. Ofertanţii din cadrul acestei proceduri acceptă că AC şi/sau finanţatorul nu pot fi considerate răspunzătoare pentru vreun prejudiciu în cazul anulării procedurii de atribuire, indiferent de natura acestuia şi indiferent dacă autoritatea contractantă şi/sau finanţatorul au fost notificate asupra existenţei unui asemenea prejudiciu. Ofertanţii din cadrul acestei proceduri îşi asumă întreaga răspundere în raport cu eventualele prejudicii pe care le-ar putea suferi în situaţia aplicării clauzei suspensive”, se mai spune în anunţ.
Proiectul “Achiziţie 12 automotoare în tracţiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen” este finanţat prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR).
Termenul limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este 15 ianuarie 2025, ora 15:00.
Anterior, premierul Marcel Ciolacu anunța că România va renunța la achiziția de trenuri cu hidrogen prin PNRR, iar cele „360 milioane de euro” vor fi transferate pentru a cofinanța autostrăzi, pentru că nu există trenuri cu hidrogen care să fie cumpărate.
„Vom avea o renegociere. Ministrul își asumă. E ăla cu trenurile cu hidrogen. Ați văzut vreunul în Europa, în lume, vreun tren cu hidrogen? A ținut Grindeanu licitația de trei ori. Nu s-a prezentat nimeni. De ce? Pentru că nu există niciun tren cu hidrogen. Asta au trecut în PNRR. Normal că acum domnul ministru Câciu a cerut ca acei bani, 360 milioane de euro pentru trenurile cu hidrogen să îi prindă pentru cofinanțări la autostrăzi. Lucrăm cu materialul clientului”, a spus Ciolacu, după o întâlnire cu președinta Comisiei Europene Ursula von der Leyen.
Amintim că la finalul lunii mai, ministerul Transporturilor, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară, a ratat și a treia licitație pentru 12 trenuri cu hidrogen pentru că nu a primit nicio ofertă de la producători. Marți, 28 mai 2024 a fost termenul-limită pentru depunerea ofertelor la contractul cuprins între 1,6 și 2,5 miliarde lei pentru 12 trenuri cu hidrogen, contract finanțat prin PNRR cu peste 100 de milioane de euro. Licitația anterioară (a doua) fusese anulată pentru că oferta Alstom-Linde Gaz a fost declarată neconformă. Spre deosebire de proiectele rutiere finanțate din PNRR (pe împrumuturi pe perioadă mare și cu dobândă redusă), proiectele feroviare sunt granturi (bani gratis).
Aceste rame trebuiau să circule pe linii neelectrificate precum București-Otopeni, București -Pitești și Pitești-Slatina-Craiova sau Pitești -Curtea de Argeș. Trenurile pe hidrogen sunt deosebit de relevante pentru liniile regionale mici, unde costul tranziției la energia electrică este prea mare în comparație cu rentabilitatea legăturii. Practic, se amestecă hidrogenul de la bord cu oxigenul din aerul înconjurător, folosind o celulă de combustie. Aceasta produce energia electrică necesară pentru a acționa trenul.