Invitat la o nouă ediție a seriei “Provocări de Antreprenor”, Andrei Șelaru, cunoscut publicului larg drept Selly, a detaliat parcursul său de la un adolescent pasionat de YouTube la unul dintre cei mai de succes tineri antreprenori din România.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Urmărește interviul integral, urmat de o sesiune Fire Chat cu Selly aici:
Filmare: Andrei Tinca / Montaj: Darius Petrașcu
Brandul Selly a început organic, pornind de la dorința de a crea conținut pe YouTube menit să amuze publicul și de la curiozitatea stârnită de cele mai recente progrese ale internetului. “Brandul Selly a început cu mine, Selly, făcând tot felul de lucruri pe internet, pe YouTube, în ideea de a face oamenii să râdă (…) Dacă mă întrebai înainte să descopăr ce este YouTube-ul ce mi-aş fi dorit să devinl, probabil aş fi zis prezentator TV.”, mărturisește Selly.
2016 – 2017: punctul de cotitură între joacă pe internet și afacere de succes
Iniţial, timpul petrecut pe YouTube reprezenta mai degrabă o joacă, fără să se pună problema unei afaceri: “Nu m-aş fi gândit niciodată atunci că acest lucru s-ar fi transformat într-un business şi niciodată nu m-aş fi gândit că vreau să fiu antreprenor. Cred că nici măcar nu ştiam ce înseamnă acest cuvânt, eu mă jucam.”
Tranziția de la un hobby la un business serios a avut loc în jurul anului 2016. “A fost momentul în care lucrurile au început să se transforme într-o industrie nu doar pentru mine, ci pentru toți colegii mei care făceau YouTube”, explică el. Realizând potențialul financiar, Selly și-a schimbat abordarea: “Am zis ok, cred că chestia asta devine o chestie care trebuie abordată cu mai multă seriozitate din partea mea, cu mai mult tact, cu o strategie, și care trebuie monetizată”. Monetizarea s-a bazat inițial puternic pe asocierea cu branduri, o zonă în care a intrat prin colaborarea cu o agenție de vânzare de imagine în 2016, dar și prin dezvoltarea constantă a calității conținutului.
“Audiența a crescut odată cu mine și eu odată cu ei. Și conținutul meu s-a schimbat în consecință”, mai precis, dacă în adolescență videoclipurile realizate de Selly erau caracterizat de un anume “teribilism”, astăzi conținutul este “mai serios”, concentrându-se mai puțin pe persoana sa și mai mult pe formatul emisiunii, cu invitați și o structură bine definită. Selly a implementat o strategie de “serializare a conținutului, de standardizare, de gândit niște formate, niște emisiuni”, ajungând să creeze producții comparabile calitativ și ca audiență cu cele TV. Această delegare a producției i-a permis să se implice și în alte proiecte, o necesitate pe care a conștientizat-o în 2021. Interesant este că, deși timpul său personal investit în YouTube este “cel mai puțin de până acum”, cifrele sunt “mai bune decât oricând”, o dovadă a succesului echipei construite.
Ceea ce era inițial o activitate distractivă, realizată cu un grup restrâns de prieteni, a evoluat într-un “brand de divertisment” complex. Astăzi, Selly descrie entitatea sa media ca pe “un fel de televiziune online care are tot felul de formate”, subliniind însă că esența rămâne aceeași: el, Selly, și conținutul care îl reprezintă cel mai bine ca persoană. Această transformare a implicat și creșterea echipei, ajungând la o colaborare permanentă cu aproximativ 10 persoane, nucleul “identității Selly Media”, la care se adaugă numeroși alți colaboratori pe proiecte specifice, precum producția anuală de film, sau echipa de realizare a festivalului Beach, Please!.
Adaptarea la noi platforme și focusul pe divertisment
Apariția TikTok nu a fost percepută ca o amenințare, ci ca o oportunitate. “Suntem prezenți pe TikTok. TikTok este o platformă excelentă pentru a comunica rapid cu oamenii,” spune Selly în interviul pentru Economedia.ro, accentuând totodată faptul că fiecare platformă are specificul ei. Conținutul de pe YouTube este elaborat, de tip emisiune, consumat în general pe ecrane mari, în timp ce TikTok este pentru mesaje instante, filmate adesea cu telefonul. Indiferent de platformă, scopul principal al conținutului pe care îl creează Selly rămâne divertismentul. “Scopul nostru îi să facem oamenii să râdă… Dacă un om a avut o zi dificilă și reușești printr-un video să-i pui un zâmbet pe buze, e un lucru foarte important, cred eu”.
Cifrele din spate și strategiile de monetizare
Când vine vorba despre profitabilitatea afacerilor sale, Selly a clarificat că cifrele de afaceri vehiculate public (1,3 milioane de euro cifră de afaceri și un profit brut estimat la 200-250.000 de euro pentru Selly Media în 2024) reprezintă o parte a veniturilor, realizate exclusiv în cadrul companiei Selly Media. Contractele de imagine și asocierile de brand sunt gestionate direct prin drepturi de proprietate intelectuală și nu se reflectă integral în bilanțul societății.
Granița viața personală – business pentru un influencer
Succesul în afaceri este susținut, în cazul lui Selly, de un echilibru în viața personală. “Faptul că în viața mea personală e echilibru și liniște, îmi permite să mă concentrez și să fiu atent și să fiu foarte sharp în ceea ce privește zona de business,” consideră el. Deși faima implică renunțarea la o parte din viața privată, avantajele depășesc cu mult dezavantajele. Pentru cei care aspiră să îi calce pe urme, Selly accentuează că “vremurile s-au schimbat şi ceea ce funcţiona acum şi făceam eu acum 4-5 ani nu ştiu dacă mai funcţionează astăzi neapărat”. Totuși, principii precum consecvența, construirea de comunități loiale și pivotarea inteligentă către zone de business, prin valorificarea intuiţiilor pe care fiecare dintre noi le avem, sunt câteva trucuri care pot fi utile atunci când vrei să porneşti o afacere: “Totul pleacă de la intuiţie. Întrebarea pe care trebuie să o pui mereu este care este diferenţiatorul unic, ce am eu şi alţii nu au”. O lecție crucială învățată de Selly este importanța de a avea “oameni buni lângă tine”, persoane specializate pe ceea ce îţi doreşti tu să dezvolţi, și de a înțelege că a fi un bun comunicator nu te face automat și un “om de produs”.
Beach, Please!
Festivalul Beach, Please! a căpătat o rezonanță care depășește granițele țării, fiind considerat unul dintre cele mai mari festivaluri de hip-hop din întreaga lume.
Ideea festivalului a pornit de la o lipsă: în perioada imediat după pandemie, muzica trap a început să crească în popularitate şi, deşi era regăsită la petreceri private, balurile bobocilor, party-urile studenţeşti, nu exista încă un festival care să fie centrat pe aceste noi apariţii în muzică – un eveniment despre şi pentru tineri, care să răspundă nevoii lor.
“Eu habar nu aveam cum se face un festival… Am luat lângă mine oameni care asta fac”, a explicat Selly începuturile proiectului. Cele mai mari categorii de cheltuieli pentru un astfel de eveniment sunt artiștii, producția și marketingul. Un factor cheie în succesul financiar recent al festivalului a fost vânzarea a 50.000 de bilete pentru ediția din 2025 în timpul desfășurării ediției din 2024, o strategie care a generat un cash-flow pozitiv și a permis acoperirea costurilor și plata avansurilor pentru artiști fără finanțări externe. Acest lucru a fost posibil datorită “încrederii incredibile pe care publicul a pus-o în noi”, un capital câștigat prin livrarea promisiunilor la edițiile anterioare. Factorul diferențiator principal al Beach, Please!, pe lângă line-up, este locația unică – un teren de 21 de hectare în Costinești care permite o experiență de festival sigură și plăcută. Selly încheie subliniind importanța învățării continue și a optimizării costurilor, chiar și cu prețul unor greșeli inițiale, pentru că “mai bine este să faci greșeli, să continui să fii imperfect, dar să ai rezultate bune, să generezi o cerere pe piață, decât să fii tipicar (…) și să faci un eveniment slab.” Un alt aspect esenţial a fost întărirea relaţiilor cu parteneri şi sponsori de încredere: “Niciun eveniment din România nu se poate susţine fără parteneriate cu sponsori. Este un real transfer de valoare”.