Constructorul român UMB a ajuns la un stadiu fizic de aproximativ 90% pe lotul Zimbor – Poarta Sălajului de pe A3 Autostrada Transilvania, astfel că deschiderea circulației se va face în prima parte a anului viitor, după finalizarea Nodului Românași, anunță directorul general al Companiei de Drumuri Cristian Pistol.
„Mobilizare bună pe șantierul secțiunii Zimbor – Poarta Sălajului a Autostrăzii Transilvania (A3)! Lucrările au ajuns la un stadiu fizic de aproximativ 90%, iar constructorul român (Spedition UMB), mobilizat în șantier cu 622 de muncitori și 180 de utilaje, lucrează acum punctual la:
– structuri,
– terasamente,
– lucrări de consolidare.
Pe aproximativ 10 km din cei 12,24 km ai acestei secțiuni, a fost așternut deja asfalt”, transmite Cristian Pistol.
Potrivit directorului CNAIR, constructorul este mobilizat cu 100 de muncitori și 50 de utilaje la Nodul Românași, unde stadiul lucrărilor a ajuns la un stadiu fizic de 20%.
„Finalizarea acestui nod rutier care asigură descărcarea traficului rutier de pe autostradă, va face posibilă, în prima parte a anului viitor, deschiderea circulației pe secțiunea Zimbor – Poarta Sălajului”, precizează el.
Șeful CNAIR mai susține că tot anul viitor, după finalizarea lucrărilor la cele două viaducte construite de o asociere de constructori români și turci (Ozaltin-Ilgaz-Visio Construct) pe subsecțiunea Nădășelu – Mihăești, circulația va putea fi deschisă între Poarta Sălajului și Târgu Mureș pe o distanță de 145 km.
Contractele, cu o valoare însumată de 905 milioane de lei (fără TVA), sunt finanțate la ora actuală prin PNRR.
Lucrările pentru construcția nodului rutier de la Românași, pe Autostrada Transilvania, au început oficial în septembrie.
Constructorul băcăuan UMB, prin asocierea SA&PE Construct – Spedition UMB – Tehnostrade, va realiza acest nod rutier cu o valoare a contractului de 71,3 milioane lei, fără TVA. Durata totală a proiectului este de 10 luni: trei luni pentru proiectare și șapte luni pentru execuție, finanțarea fiind asigurată prin PNRR.
Nodul de la Românași va asigura accesul pe și dinspre Autostrada Transilvania (subsecțiunea Zimbor – Poarta Sălajului), DN1F și DJ108A, până la finalizarea secțiunii Poarta Sălajului – Zalău.
În iunie, CNAIR a primit trei oferte pentru acest contract, inclusiv de la UMB, companie care lucrează deja pe sectorul Zimbor–Poarta Sălajului. Totuși, lotul Nădășelu–Zimbor (30 km), deși mai avansat, nu poate fi deschis circulației nici în 2025 din cauza întârzierilor la viaductele de la Nădășelu și Topa Mică, unde constructor este firma turcă Ozaltin.
Autoritățile speră ca acest nod rutier să devină o piesă-cheie în conectarea Sălajului la rețeaua de autostrăzi, grăbind circulația pe A3 și aducând beneficii economice pentru întreaga regiune.
Stadiul fizic de construcție pe cele două viaducte de pe lotul Nădășelu – Mihăiești de pe A3 Autostrada Transilvania a trecut de 35%, anunță directorul general al CNAIR Cristian Pistol, care precizează că anul viitor se va putea circula între Zimbor și Târgu Mureș, pe o distanță de 133 km.
În martie, ministerul Transporturilor a început demersurile pentru exproprieri necesare lucrărilor la viaductele de la Nădășelu (1,2km) și Topa Mică (2 km). Pentru cele două viaducte din județul Cluj pe care urmează să le construiescă Ozaltin, Guvernul, prin Ministerul Transporturilor trebuie să exproprieze 154 de imobile (terenuri) proprietate privată cu o suprafață totală de 236.514 mp, iar valoarea estimată a despăgubirilor este de 1,3 milioane lei.
Contractul pentru devierea traseului între km 10+009– km 12+000 și km 21+406– km 24+890 a fost atribuit Asocierii OZALTIN INSAAT TICARET VE SANAYI A.S. – ILGAZ INSAAT TICARET A.S. – VISIO CONSTRUCTION WORKS S.R.L. Cu o valoare de 994, 7 milioane de lei (fără TVA), contractul finanțat prin PNRR are o durată de 27 de luni (din care 9 luni perioada de proiectare și 18 luni execuția lucrărilor). Antreprenorul va proiecta și va executa lucrări de deviere a traseului în zonele cu alunecări de teren de pe secțiunea de autostradă Nădășelu – Mihăiești care constau în:– construirea unui viaduct cu lungimea de 1,2 km fundat pe piloți forați de diametru mare, – un viaduct cu lungimea de aproximativ 2 km care să depășească în aval traseul DN 1 F și cursului pârâului Topa Mică.
Termenul-limită pentru cei 42 de kilometri dintre Nădășelu-Zimbor și Poarta Sălajului este august 2026, conform jaloanelor din PNRR (durata de proiectare și execuție este de 27 luni).

Sursa foto: captură video