INTERVIU Adrian Cocan, Lăptăria cu Caimac: Tehnologia face producția mai eficientă și scade costurile din fabrică. Vrem să automatizăm complet fabrica unde sunt produse alimentele fresh până la finalul lui 2023

Adrian Cocan, Laptaria cu Caimac

Digitalizarea devine noul normal pentru multe companii din România, mai ales pentru cele din zona de produse proaspete. Adrian Cocan, director de dezvoltare și investiții Lăptăria cu Caimac, a investit până în prezent milioane de euro pentru automatizarea fabricilor și dorește să continue digitalizarea și pentru acest an. Listată la Bursa de Valori București, compania a atras deja finanțare de 7 milioane euro, prima de 3 milioane de euro printr-o emisiune de obligaţiuni, în 2020 și cea de-a doua în 2021 de 4 milioane euro printr-un plasament privat de acțiuni.

Antreprenorul și-a propus ca până în toamnă să atragă, printr-o majorare de capital, o investiție de 4,7 milioane euro pentru construcția unei stații de biogaz, prin care compania va putea produce energia din culturi regenerabile, de exemplu din bălegar. Stația se va executa în 5 luni și Adrian speră că ar putea fi pusă în funcțiune în vara acestui an. Proiectul va putea salva compania costuri de 400.000 de an.

De asemenea, Adrian Cocan a declarat într-un interviu pentru Economedia că dorește în prima jumătate a acestui an să mai atragă investiții prin intermediul Bursei de Valori București pentru zona de automatizare, în special pentru contractarea unui soft, investiție care se va ridica la zeci de mii de euro.

Pe termen lung, pentru 2026-2027, Adrian Cocan dorește să atragă finanțare de 25 milioane euro în construcția unei fabrici de chefir. Însă, până atunci, Adrian spune că vrea să consolideze și să pună pe picioare proiectele deja gândite.

În prezent, Lăptăria cu Caimac are două fabrici, cea de unt și brânză fiind cea mai nouă construcție a firmei care a fost lansată în urmă cu câteva zile. Compania a deschis o nouă unitate de producție construită din fondurile obținute din emisiunea de obligațiuni, care va deține liniile de producție de brânzeturi și unt. Linia de producere brânzeturi a fost deja pusă în funcțiune și va putea produce brânzeturi (pastă moale, pastă tare, brânzeturi proaspete cremoase, brânzeturi cu mucegai nobil) și cașcavaluri (cașcaval din lapte pasteurizat și nepasteurizat, pastă moale și semi-moale, pastă semi-tare, caș maturat etc). Linia de producție a untului este parțial asamblată și testată și va fi funcțională în următoarele câteva săptămâni.

Capacitatea totală a noii secții este de 16.500 litri/zi lapte proaspăt pentru brânză și 40.500 litri pe zi lapte proaspăt pentru unt, în total 57 de tone de lapte pe zi. La categoria brânzeturi, capacitatea produsului finit este de două tone/zi, iar la categoria unt, capacitatea este de 1,6 tone/zi.
Odată cu noua fabrică deschisă, Adrian spune că își propune anul acesta să crească cu 10% zona de acidofile (iaurt, smântână), 10-12% pentru produsele fresh și brânză de 100%. Acesta precizează că în 2022 își propune să dubleze vânzările față de anul trecut.

Economedia: Cum arată digitalizarea în prezent din fermă și ce planuri aveți pentru viitoare proiecte?

Adrian Cocan: Suntem automatizați în procent de 80% în fabrica unde se produc alimentele fresh, sunt anumite elemente ale ambalării care se fac manual. Speranța mea este ca până în 2023 procesele să fie complet automatizate. Ne dorim industrii 4.0., dar înainte vrem să terminam procesele de automatizare în zona de produse fresh, să avem roboți care să facă aceste procese repetitive.

Noi nu am înlocuit oamenii cu echipamente automatizare, ci am înlocuit doar acele procese repetitive. Tehnologia face producția mai eficientă, scade costurile din fabrică și putem disponibiliza angajații spre secțiile artizanale unde este nevoie de oameni.

Ce finanțări vreți să atrageți anul acesta sau în 2023 de pe Bursa de Valori București?

Avem două proiecte mari pe care trebuie să le realizăm în următoarele 24 de luni. Prima ar fi stația de spălare și borcane, pentru care am atras investiții de 3 milioane euro și care plănuim să fie gata în 9-10 luni. Totul depinde de ce se va întâmpla cu deficitul de componente electronice. În cazul în care această problemă se va menține, construcția stației ar putea fi amânată cu circa 2-3 luni. Vom putea spăla sticle și borcane și pentru alte companii care sunt apropiate de industria în care noi activăm.

A doua investiție este stația de biogaz, una importantă pentru noi având în vedere că au crescut foarte mult prețurile la energie electrică și gaze naturale. Nu vedem revenirea la prețurilor de dinainte, iar pentru noi are sens să producem energie proprie mai ales că o vom produce din resturi din bălegar. Pe de cealaltă parte, am produce energia și am consuma-o tot in house. Sperăm ca până în toamnă să începem construcția. Stația se execută în 5 luni. Cel mai probabil ar fi pusă în funcțiune în vara anului acesta.

Vă gândiți pe viitor să investiți în alte proiecte?

Pe termen lung mai avem în plan să deschidem o fabrică de chefir pentru 2026, pentru care vom avea nevoie de o investiție de 25 milioane euro. Însă, momentan, vrem să luăm o pauză de la atrage noi investiții. Compania va trebui să fie într-o poziție extrem de diferită pentru a putea atrage investiția în 2025. Va trebui să terminăm proiectele recente și să avem rezultate financiare extrem de solide pentru a putea cere o asemenea sumă. Vrem înainte să finalizăm investițiile și să le creștem foarte rapid în următorii 2-3 ani.

Când doriți să ieșiți spre export și către ce piețe vă uitați?

Ne uităm la piețele din Europa de Vest în special pentru produsele de tip acidofile: Germania, Polonia, Austria și Elveția. Există cerere și pentru piața din Benelux, însă este mai complicat de ajuns. Vindem deja într-un magazin mic din Luxemburg. Sperăm ca până la 1 iunie să putem semna contractele. În prezent către export vindem puțin sub 1% și ne dorim ca în următorii 3-4 ani să ajungem undeva la 20-25%.

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *