Pista de aterizare a Aeroportului Oradea va fi extinsă cu 400 de metri şi va ajunge la o lungime totală de 2.500 de metri în cadrul unui proiect de investiţii cu fonduri europene în valoare totală de 27 milioane de euro.
Consiliul Judeţean Bihor, care administrează aeroportul Oradea, a aprobat astăzi indicatorii tehnico-economici pentru „Dezvoltarea și modernizarea infrastructurii aeroportuare la Aeroportul Oradea”, un proiect cu finanţare europeană care cuprinde, pe lângă extinderea pistei, şi extinderea platformei de îmbarcare-debarcare cu peste 30.000 mp, achiziţia echipamentelor necesare pentru activităţile de întreţinere şi mentenanţă, respectiv împrejmuirea incintei şi realizarea unui drum de securitate.
Capacitatea operaţională a aeroportului va creşte, iar poluarea din zona municipiului se va reduce prin mutarea culoarului de aterizare, anunţă Consiliul Judeţean Bihor, într-un comunicat de presă.
„Prelungirea pistei de decolare/aterizare cu 400 de metri spre sud (adică spre Nojorid), ajungând la 2.500 de metri, va avea ca efect creșterea capacității operaționale a aeroportului. În prezent, companiile aeriene impun restricții de greutate pentru decolare (îmbarcă mai puțini pasageri și încarcă mai puțin combustibil în aeronave). După prelungirea pistei de aterizare/decolare, operatorii de zbor vor putea utiliza aeronavele de tip Boeing 737 seria 800 și Airbus A320 la capacitate maximă și vor putea opera curse pe distanțe mai mari. De asemenea, proiectul presupune achiziția și instalarea instrumentelor de aterizare de precizie și a unui sistem de balizaj luminos la capătul pistei dinspre Nojorid. Cu ajutorul acestui echipament se va degreva spațiul aerian de deasupra orașului Oradea de survolul aeronavelor, întrucât direcția de aterizare nu va mai fi dinspre nord, ci dinspre sud. În plus, acest lucru va reduce semnificativ gazele cu efect de seră și poluarea fonică generate de aeronave deasupra Oradei”, notează CJ Bihor în comunicatul de presă.
La Otopeni, cele două piste au o lungime de 3.500 metri, la Timişoara, de asemenea, pista are 3.500 metri, la Sibiu 2.600 de metri, iar la Cluj-Napoca o lungime de 2.100 metri.
Un alt obiectiv este extinderea platformei de debarcare/ îmbarcare cu 32.000 mp, lucru care va suplimenta numărul de locuri pentru staționarea aeronavelor mari, Aeroportul Oradea dispunând de doar 2 poziții de acest fel.
Finanţarea proiectului pentru modernizarea aeroportului se va face prin POIM – Programul Operaţional Infrastructură Mare, va avea o valoare totală de 27 de milioane de euro, din care 20 de milioane banii europeni nerambursabili.
Proiectarea ar putea începe în toamnă, iar din primăvara anului 2022 şi lucrările, spune preşedintele CJ Bihor, Ilie Bolojan.
„Avem o sumă predefinită din fonduri europene pentru Aeroportul din Oradea care, din păcate, nu a fost accesată în ultiumii patru ani. E păcat să pierdem acești bani, pentru că se apropie finalizarea exercițiului financiar 2014 – 2020”, a spus Ilie Bolojan.
În 2019, înainte de criza sanitară şi restricţiile de deplasare/zbor, Aeroportul Oradea a avut un trafic de doar 94.977 pasageri, în scădere semnificativă faţă de 2018, când s-au înregistrat peste 220.000 de pasageri, potrivit datelor publice. Din totalul zborurilor operate, 65% au fost curse regulate, iar 35% curse charter. La Oradea operează două companii de linie: Tarom şi Blue Air (n.r., Ryanair a amânat operarea pentru luna iulie).