Promovarea inovării trebuie să fie una dintre priorităţile noului program guvernamental, susţin membrii Camerei de Comerţ şi Industrie Româno-Germană (AHK România), într-un comunicat remis miercuri, transmite Agerpres.
Potrivit sursei citate, AHK România a iniţiat un dialog între mediul de afaceri şi cel academic pentru a extinde parteneriatul dintre companiile germane şi universităţile româneşti în domeniul cercetării, inovării şi al formării continue. Reuniunea s-a axat pe consolidarea colaborării dintre întreprinderile private şi mediul academic în domeniul cercetării – dezvoltării (C-D), pentru a beneficia cât mai mult de oportunităţile de finanţare ale Uniunii Europene.
Principalele provocări discutate au fost dificultăţile de accesare a acestor fonduri, nevoia unei finanţări publice, private sau europene susţinute a cercetării şi importanţa alinierii temelor de cercetare la nevoile pieţei.
Participanţii au subliniat necesitatea îmbunătăţirii cooperării între diferitele părţi interesate, inclusiv cu administraţia publică, şi au evidenţiat importanţa promovării iniţiativelor de C-D pentru a încuraja o participare mai largă din partea tuturor părţilor implicate.
Alături de cadre didactice universitare, la eveniment au participat reprezentanţi ai companiilor din domenii diverse, precum energie & gaze, IT & digitalizare, auto, retail, industria chimică, managementul deşeurilor.
„Dorim să facem schimb de idei şi de perspective, pentru a vedea cum abordăm mai departe această temă, ce trebuie făcut pentru a dezvolta colaborarea dintre universităţi, institute de cercetare şi alte entităţi publice pe de o parte şi IMM-uri, start-up-uri şi companii pe de altă parte, pentru a veni în sprijinul mediului de afaceri în activităţile de cercetare-dezvoltare”, a spus Sebastian Metz, director general al AHK România, în deschiderea forumului pentru dialog “Business-ul întâlneşte inovaţia”, citat în comunicat.
El a adăugat că această colaborare este cu atât mai necesară, cu cât la nivel european cercetarea-dezvoltarea şi inovarea devin tot mai importante şi, prin urmare, vor primi bugete mai mari.
„E nevoie să creăm un cadru adecvat pentru ca aceşti bani să fie absorbiţi într-un mod productiv”, a precizat el, menţionând că în România comunitatea de afaceri a reuşit să obţină facilităţi fiscale pentru activităţile de cercetarea-dezvoltare în decursul acestui an.
Pentru a extinde parteneriatele internaţionale, dar şi pentru a intensifica schimbul de bune practici, evenimentul a avut ca invitat un expert din Germania, dr. Ulla Ubler, director pentru Relaţii Internaţionale al Bayern Innovativ GmbH. Aceasta a oferit o prezentare generală a peisajului de inovare din Bavaria, detaliind reţeaua de colaborare a instituţiilor care sprijină cercetarea şi dezvoltarea economică, se spune în comunicat.
Ea a explicat misiunea Bayern Innovativ de a conecta universităţile, corporaţiile şi startup-urile pentru a promova inovarea şi transferul de tehnologie în sectoare precum mobilitatea, energia şi digitalizarea. Ulla Ubler a menţionat, de asemenea, studiile în curs şi proiectele viitoare care vizează consolidarea cooperării internaţionale, în special cu România, şi a subliniat importanţa comunicării deschise şi a colaborării între părţile interesate pentru a promova inovarea.
În cadrul întâlnirii de la sediul AHK România, firmele participante au subliniat că nivelul colaborării cu universităţile variază în funcţie de domeniul lor de activitate. Ele şi-au exprimat deschiderea de a se implica în parteneriate cu mediul academic pentru a îmbunătăţi competenţele, a promova o mentalitate antreprenorială şi a asigura investiţii în cercetare-dezvoltare.
Reprezentanţii companiilor au sugerat universităţilor să fie mai receptive la piaţă în ceea ce priveşte sursele de finanţare şi să dezvolte un model de business. La rândul lor, reprezentanţii universităţilor au subliniat necesitatea de a se concentra mai mult pe interdisciplinaritate pentru a găsi mecanisme de cooperare cu companiile şi chiar de a modifica curricula şcolară pentru a introduce discipline care să ajute studenţii să dobândească competenţele cerute de piaţa muncii, spun reprezentanţii AHK România.
Într-un sondaj realizat de AHK România în rândul mediul de afaceri şi academic, cei mai mulţi repondenţii au indicat că beneficiile inovării ţin de adoptarea tehnologiilor emergente, de o mai mare eficienţă operaţională, de colaborarea cu start-up-urile şi de extinderea pe noi pieţe, în timp ce provocările sunt legate de finanţarea proiectelor inovative, atragerea şi menţinerea talentelor, incertitudinile legate de piaţă, birocraţia.
“Respondenţii consideră că ecosistemul de inovare din România este mai degrabă slab, iar nevoile companiilor în ceea ce priveşte inovarea sunt legate în primul rând de finanţare, urmată de colaborare, mentorat şi expertiză, precum şi de conformarea cu reglementările. Pornind de la aceste premise, atât companiile, cât şi mediul universitar au fost de acord să continue dialogul pentru o mai bună şi mai extinsă colaborare”, se arată în comunicat.
AHK România este reprezentanţa oficială a economiei germane. Înfiinţată în 2002, AHK numără peste 670 de firme-membre şi oferă companiilor o platformă importantă pentru networking, schimb de informaţii şi experienţe. Prin serviciile pe care le oferă şi prin evenimentele pe care le organizează, AHK România susţine activ companiile germane la intrarea lor pe piaţa românească şi este totodată partener al firmelor româneşti interesate de piaţa germană. De la 1 ianuarie 2020, în cadrul AHK România funcţionează şi Centrul de competenţă pentru Republica Moldova.