ANALIZA Cu doar 381 de mașini electrice înmatriculate în septembrie, România e sub potențial. Motivele: veniturile reduse și stațiile de încărcare puține

masina electrica, incarcare Sursa foto: Pexels

România a înmatriculat, în septembrie 2021, 381 de mașini electrice și 3.155 de mașini hibrid, în creștere ușoară față de lunile anterioare, dar insuficientă față de tendințele europene în domeniu.

Motivele evoluției lente a pieței automobilelor electrice în România sunt multiple, dar cele mai importante țin de faptul că veniturile sunt încă scăzute, și nu toată lumea are o mașină veche de dat pentru a primi un voucher Rabla Plus, deși programul de subvenționare e printre cele mai generoase din UE, dar și de faptul că rețeaua de puncte de încărcare din România e foarte slabă.

De altfel, zece țări europene, printre care și România, nu au nici măcar o stație de încărcare pentru mașini electrice la 100 de kilometri de drum, arată o analiză a Asociației constructorilor europeni de automobile (ACEA). Toate aceste țări, cu excepția Ungariei, au o cotă de piață a mașinilor electrice de sub 3%.

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

“Spre exemplu, dacă cetățenii din Grecia, Lituania, Polonia și România trebuie încă să meargă 200 de kilometri sau mai mult pentru a găsi un punct de încărcare, nu ne putem aștepta să dorească să cumpere o mașină electrică”, a explicat directorul general al ACEA, Eric-Mark Huitema.

Cu toate astea, 12 000 de maşini electrice şi hybrid (plug- in) ar putea fi cumpărate prin intermediul programului Rabla Plus până la sfârşitul anului, până în prezent fiind depuse 9.700 de cereri, a anunţat la deschiderea oficială a Salonului Auto Bucureşti, Ion Vasile, vicepreşedintele Administraţiei Fondului pentru Mediu ( AFM). Ministerul Mediului încurajează achiziţia maşinilor nepoluante printr-o reducere de 9.500 de euro pe care o acordă la cumpărarea unui autoturism 100% electric, creşterea fiind semnificativă faţă de 2020 când au fost finanţate doar 3.550 de maşini.

,,Până acum, sunt înscrise 9.700 de cereri pentru autovehicule electrice şi hybrid. Anul acesta estimăm undeva la 12.000 de maşini electrice şi hybrid. La fel, unul dintre obiectivele majore este să dezvoltăm infrastructura de reîncărcare. Prin finanţarea de la AFM au fost finanţate 200 de staţii de încărcare pentru maşini electrice. Datorită noului ghid de finanţare avem o sensiune pentru autorităţile locale cu o valoare de 500 milioane lei. Plus o schemă de ajutor de stat pentru operatorii economici pe coridoarele principale de transport ( TEN- T şi Core) sesiune de  50 de milioane de euro pe care o deschidem, la începutul anului viitor”, a punctat, vicepreşedintele AFM.

Românii, însă, rămân credincioși modelelor pe benzină, 13.348 înmatriculate, și motorină 27.179 înmatriculate, în luna septembrie, ambele noi sau second hand.

În Europa, vehiculele electrice rămân singurul vector de creștere

Potrivit datelor pentru 26 de piețe europene, înregistrările de mașini noi au încetinit din nou în august, cu un declin de 18%, până la 713.714 de unități. Aceasta marchează cel mai mic volum înregistrat în august din 2014, potrivit Jato Dynamics. De asemenea, mașinile electrice au depășit în premieră înmatriculările de mașini diesel. Volumul de înmatriculări din ianuarie până în septembrie rămâne mai mare decât anul trecut, cu 8.095.419 unități înregistrate, comparativ cu 7.192.839 înregistrate în perioada ianuarie-august în 2020.

„Deficitul de cipuri a fost un obstacol major pentru OEM-urile care încă se confruntă cu efectele pandemiei. Problemele de producție și întârzierile în livrarea mașinilor noi au fost dăunătoare vânzărilor, iar lipsa disponibilității la reprezentanțe îi obligă pe mulți consumatori să caute mașini second-hand sau pur și simplu să întârzie achiziționarea acestora. În circumstanțe obișnuite, consumatorii se pot aștepta să aștepte multe luni pentru un nou Ferrari, dar acum se confruntă cu aceeași întârziere pentru modelele obișnuite”, spune Felipe Munoz, analist global la JATO Dynamics.

În ciuda acestor provocări, performanța vehiculelor electrice și a mașinilor hibride plug-in continuă să crească accentuat. Luna trecută aceste vehicule au înregistrat cea de-a doua cotă de piață lunară cu 21%. Cele 151.737 de unități înregistrate luna trecută marchează o creștere de 61% de la un an la altul și ridică volumul total din ianuarie la 1,32 milioane de unități.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: