ANALIZĂ „Pariul” din Transporturi pentru 2022: Trecem sau nu „borna” de 1.000 de kilometri de autostradă şi drum expres? / Scenariul realist: între 53 şi 70 de kilometri sau doar cei 40 de kilometri de pe lotul UMB al Drumului Expres Craiova-Piteşti, în varianta pesimistă

Autostrada Unirii A 8 prelungire desemnare constructori loturi PNRR noi termene 25 și 31 iulie Sursa Foto : Ministerul Transporturilor

România poate depăşi în 2022 „borna” celor 1.000 de kilometri de rețea de autostrăzi şi drumuri expres în exploatare, pariul Transporturilor fiind pentru două loturi de autostradă cu o lungime de 30 de kilometri, la care se adaugă garantat primii 40 de kilometri de Drum Expres din România, lotul 2 pe DX Craiova- Piteşti.

Practic, Compania de Drumuri garantează deschiderea „la termen” a lotului UMB dintre Balş şi Slatina şi speră ca angajamentele constructorilor PORR (pe A1) şi Alsim Alarko (pe A0), care au anunţat deschideri înainte de termen, să fie şi respectate.

Este vorba despre un scenariu realist care arată – la sfârşitul anului viitor – primii kilometri pe A1 Sibiu-Piteşti, lotul de 13 km dintre Sibiu şi Boiţa, respectiv 17 km pe Autostrada de Centură a Capitalei, între nodurile DN 5 şi DN 6. Austriecii de la PORR au termen contractual 2023, dar au anunţat că încearcă deschiderea în decembrie 2022, stadiul fizic fiind de peste 60%, în timp ce pe A0 turcii de la Alsim Alarko au ajuns la 40%, de asemenea cu termen 2023 (februarie 2023).

Astfel, în scenariul realist, cu o mobilizare foarte bună a constructorilor de pe A1 şi A0, vom adăuga reţelei actuale de 940 de kilometri încă 70 de kilometri, depăşind borna simbolică de 1.000 de kilometri.

Pe de altă parte, scenariul pesimist de la CNAIR, bazat strict pe date contractuale (excluzând situaţia lotului A3 Chiribiş-Biharia), arată că reţeaua va creşte la 980 de kilometri doar cu lotul UMB de pe Craiova – Piteşti sau 993 km dacă se adaugă şi cei 13 km de pe A1.

O recepţie parţială pe loturile A1 Sibiu – Boiţa şi A0 Vidra-Bragadiru depinde, aşadar, de ritmul susţinut al constructorilor, menţinerea lanţurilor de aprovizionare, vreme şi, evident, de evoluţia pandemiei Coronavirus. De aceea, se impune o anumită rezervă faţă de promisiunile sau estimările de la Ministerul Transporturilor/CNAIR, având în vedere că nici cel mai puternic constructor din România nu a reuşit să deschidă, fie şi în sistem half-profile, lotul 2 Balş- Slatina, deşi în vara anului trecut se miza pe această promisiune.

România, locul 24 în Europa raportat la reţeaua de autostrăzi

Într-un clasament din 2021 publicat pe forumul Asociaţiei Pro Infrastructură care măsoară reţeaua de autostrăzi din 25 de ţări europene, România ocupă penultimul loc, înaintea Bulgariei (raportat la suprafaţă sau populaţie, Bulgaria cu 831 kilometri, stă mai bine ca România). Croaţia şi Grecia au atins borna celor 1.000 de kilometri în 2005, Polonia în 2006, iar acum are peste 4.000 de kilometri, în timp ce Ungaria a trecut de 1.000 de kilometri în 2007. Clasamentul complet aici.




Sursa Foto : Ministerul Transporturilor

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *