Trei proiectanți au depus oferte la contractul pentru supervizarea lucrărilor pe Autostrada A1 Lugoj – Deva, lotul cu ecoducte semnat în toamna anului trecut cu antreprenorul român UMB. Ofertele au fost depuse de proiectanții IRD Engineering, Bureau Veritas și Ventra Project, potrivit documentelor pe care le-a consultat Economedia în Sistemul Electronic de Achiziții Publice.
Contractul pentru supervizare, adică inginerul independent, este foarte important în derularea unui contract de execuție pentru că verifică și girează respectarea proiectului tehnic, practic validează lucrarea sau semnalează nerespectarea caietului de sarcini, poziție decisivă într-un litigiu pentru revendicări (claim-uri).
„Aceste contracte de supervizare sunt vitale pentru bunul mers al șantierelor, implică diriginți de șantier cu experiență care stau non stop în teren și se asigură că fiecare tip de lucrare e executată în parametrii tehnici scontați”, spunea Horațiu Cosma, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, într-o critică la adresa CNAIR care întârzie finalizarea procedurilor pentru consultanță.
La lansarea licitației, termenul inițial era 21 martie 2022, prelungit apoi pentru 6 decembrie 2022 și acum pentru 16 februarie 2023. Contractul pentru lotul de 9 kilometri lungime, din care 2 kilometri ecoducte pentru permeabilitatea animalelor, a fost semnat în toamna anului trecut cu antreprenorul român UMB pentru aproape 2 miliarde lei, cu 11 luni termen proiectare și 34 de luni pentru execuție, întregul proiect fiind o cursă contra-cronometru pentru a respecta termenul-limită din PNRR, august 2026. UMB este așteptat să înceapă lucrările pregătitoare în mai-iunie, în avans față de termen, anunța pe 19 ianuarie ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
Contractul pentru supervizarea lucrărilor scos la licitație pe 28 ianuarie 2022 are o valoare cuprinsă între 25 și 30 de milioane lei, iar durata este de 172 de luni pentru că include și perioada de garanție. Constructorul român UMB a început investigațiile geotehnice pe lotul 2 al Autostrăzii Lugoj – Deva, singura secțiune care lipsește pe A1 între Sibiu și Nădlac 2 (frontieră Ungaria), a anunțat joi Regionala de Drumuri Timișoara. Încă din decembrie 2022, CNAIR anunța că lucrările pregătitoare vor începe în mai-iunie 2023, contractul fiind finanțat prin PNRR, deci termen-limită de finalizare august 2026.