CNAIR a emis ordinul de începere a contractului pentru lotul Chiribiș – Biharia pe Autostrada Transilvania (A3) de-abia cu data mai 2025, practic la peste un an de la semnarea contractului cu Precon (Selina), anunță fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Horațiu Cosma. Este o situație fără precedent prin care Ministerul Transporturilor și CNAIR mai pun încă un an de întârziere pentru lotul de 29 de kilometri, la peste 20 de ani de la contractul Bechtel. Perioada „tampon” de 13 luni de la semnarea contractului (aprilie 2024) până la începerea etapei de proiectare se explică prin procesul încă pe rol cu Trameco (Selina), pentru contractul semnat în 2020 și reziliat în mai 2022.
„Mizerabil până la capăt: Sorin Grindeanu blochează cinic încă un an Autostrada Transilvania în județul Bihor și dă ordinul de începere al proiectului abia în mai 2025. Am spus-o de nenumărate ori: Grindeanu sabotează cu bună știință Autostrada A3 Transilvania. Tronsonul din Bihor dintre Chiribiș și Biharia a intrat în șantier tocmai în 2004, a fost terminat pe jumătate și abandonat în 2013, după ce PSD a rupt primul contract. Au mai urmat 2 contracte reziliate, ultimul chiar de către Grindeanu. A urmat a 4-a încercare de finalizare a autostrăzii în 20 de ani, torpilată și ea de Grindeanu. Trebuia să semneze contractul de lucrări încă din vara lui 2023, după confirmarea constructorului câștigător de către Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor. Nu a vrut. A fost nevoie ca același constructor să meargă în justiție, să ceară semnarea contractului și să câștige, ca să îl oblige pe Grindeanu să semneze într-un final contractul. Dar, pe când credeam că în sfârșit se face autostrada, a mai blocat-o odată Grindeanu. A dat ordinul de începere al proiectului tocmai în mai 2025. Adică peste un an. Pe care probabil o să îl mai amâne odată pentru 2026. Nu e grabă. Timpul trece, leafa merge. Și, cu el, și speranțele românilor că vor circula în acest secol doar pe autostradă de la București și până la Oradea”, afirmă Horațiu Cosma (USR).
Durata contractului este de 24 de luni, cu 6 luni alocate etapei de proiectare și 18 pentru execuție. „Am semnat astăzi un nou contract pentru proiectarea și execuția lucrărilor de construcție a secțiunii de autostradă Chiribiș – Biharia, parte a Autostrăzii Transilvania ! Semnarea a fost posibilă doar după soluționarea contestațiilor de către CNSC. Asocierea PRECON TRANSILVANIA S.R.L. – CITADINA 98 S.A., are la dispoziție 6 luni pentru perioada de proiectare, 18 luni pentru execuție și 785,215 milioane de lei (fără TVA), asigurați prin Programul Transport (PT), pentru finalizarea lucrărilor. Pe traseul acestei secțiuni de autostradă cu o lungime de 28,55 km vor fi construite inclusiv 7 poduri și 11 pasaje. Contractele anterioare pentru construcția acestei secțiuni de autostradă au fost reziliate de mai multe ori pâna acum, din cauza incapacității constructorilor de a finaliza lucrările”, spunea șeful CNAIR Cristian Pistol, în aprilie 2024.
La vest, lotul Chiribiș – Biharia se continuă cu cei 5,5 km dați în trafic în 2020 între Biharia și Borș II, iar la Est, spre Cluj, Constructorul Erbașu a început vineri, 15 martie 2024, etapa de proiectare pentru lotul Suplacu de Barcău – Chiribiș (26 km).
Anterior, Horațiu Cosma explica situația clauzei rezolutorii din noul contract cu Precon (Selina). „Semnarea contractului de achiziție publică cu ofertantul câștigător se face doar în următoarele condiții:
– dacă nu este finalizat până la momentul semnării contractului în mod definitiv litigiul referitor la rezilierea contractului nr. 92/50965/11.08.2020 (Trameco), doar cu introducerea unei condiții rezolutorii de încetare a contractului în situația în care Instanța de Judecată nu menține printr-o hotărâre definitivă decizia Autorității Contractante de reziliere a contractului nr. 92/50965/11.08.2020”..
Licitația de 877 milioane lei pentru lotul Chiribiș – Biharia cu o lungime de 28 km a fost lansată în august 2022, după ce în mai CNAIR reziliase contractul cu Selina. Ofertele au fost depuse de constructori din România, Austria, Ungaria și Turcia.