CNAIR a reziliat contractul pentru lotul Selina de pe Autostrada Transilvania. Lotul Biharia – Chiribiș este blocat din vara anului 2020

Şantier Biharia Chiribiş

Compania de Drumuri a reziliat contractul pentru proiectarea și execuția lotului Biharia – Chiribiș de pe Autostrada Transilvania, după aproape doi ani de blocaj și litigiu cu antreprenorul Selina.

Contractul semnat în vara anului 2020 pentru o sumă mult sub estimarea CNAIR prevedea finalizarea celor aproape 30 de kilometri începuți de constructorul Bechtel la sfârșitul anului, dar proiectul s-a blocat după ce antreprenorul a solicitat o majorare substanțială a contractului: cu 130 de milioane de lei față de oferta depusă 326 milioane lei.

Motivul invocat de CNAIR pentru rezilierea contractului este „proiectul tehnic neconform”, potrivit ministrului Transporturilor Sorin Grindeanu, cel care a anunțat, oficial, decizia rezilierii, așteptată de mai multe luni.

„CNAIR a reziliat astăzi contractul pentru secțiunea Chiribiș – Biharia a autostrăzii Transilvania! A fost nevoie de această măsură ca urmare a blocajului generat de constructor care nu a reușit nici până acum să predea un Proiect Tehnic conform.

Contractul a fost semnat în anul 2020 iar construcția ar fi trebuit să fie finalizat până la sfârșitul acestui an (2022).
CNAIR va relansa acest contract în cel mai scurt timp.
Modificarea recentă a legislației privind achizițiile publice va ajuta la urgentarea procedurilor și nu va mai trebui astfel să pierdem ani de zile pentru reluarea lucrărilor, ca în trecut.
Șantajul constructorilor care vor bani fără să muncească s-a încheiat!”, a transmis Grindeanu.
Ulterior, CNAIR a comunicat pe larg, motivele rezilierii :
,,1. Prevederile Contractului nr. 92/50965/11.08.2020: “Proiectare și execuție pentru finalizarea Autostrăzii Brașov – Tg. Mureș – Cluj – Oradea, Secțiunea 3C: Suplacu de Barcău – Borș, Lot 2 – Subsecțiunea 3C2: Chiribiș – Biharia, km 30+550 – km 59+100“;

2. Neîndeplinirea de catre Antreprenor a indicatorilor prevăzuți la Punctele de Referință numărul 2 și numărul 3;

3. Proiectul Tehnic elaborat de către Antreprenor nu respectă prevederile contractuale și legale în vigoare, ceea ce reprezintă o încălcare a prevederilor contractuale asumate de către Antreprenor;

4. Incapacitatea Antreprenorului de a furniza o documentație de proiectare în termenii contractuali și în conformitate cu cerințele Beneficiarului;

5. Antreprenorul exclude varianta de continuare a contractului și de finalizare a execuției lucrărilor în Valoarea de Contract Acceptată;

6. Antreprenorul condiționează orice încetare amiabilă a contractului de posibilitatea participării acestuia la următoarea procedură de licitație pentru execuția acestui lot de autostradă;

7. Neandeplinirea de catre Antreprenor a obligațiilor din Înștiințarea de remediere emisă de către Inginer conform sub-clauzei 15.1 din Condițiile Speciale de Contract și transmisă prin adresa BO3C2/21.0021/29.04.2021;

8. Prevederile Sub-clauzei 15.2 din Condițiile Speciale ale Contractului: „Beneficiarul va fi îndreptăţit să rezilieze Contractul dacă Antreprenorul: (a)nu reuşeşte să respecte prevederile Sub-Clauzei 4.2 [Garanţia de Bună Execuţie] sau cerinţele unei înştiinţări potrivit prevederilor Sub-Clauzei 15.1 [Înştiinţarea de Remediere]”.

9. Întârzierile majore, nejustificate și care exclud orice culpă a Beneficiarului în îndeplinirea de către Antreprenor a obligațiilor contractuale, faptul ca, prin aceasta conduită, Antreprenorul a dovedit incapacitatea de a continua, respectiv de a finaliza obiectivul prevăzut de contract, aspect care reprezintă, în mod vădit, neîndeplinirea unor obligații contractuale semnificative și esențiale, cât și atitudinea Beneficiarului, care, deși ar fi putut da eficiență instrumentului rezilierii la un moment anterior, a dovedit bună-credință și a acordat Antreprenorului prorogări și termene rezonabile în care acesta să revină în matca Acordului Contractual, manifestând o conduită în acord cu prevederile legale și contractuale.

În oricare din aceste evenimente sau circumstanțe, Beneficiarul, în termen de 14 zile de la transmiterea unei înștiințări către Antreprenor, are dreptul să rezilieze contractul, acest instrument instituțional operând de plin drept fără nicio altă notificare prealabilă, fără încuviințarea vreunei instanțe judecătorești și / sau arbitrale și fără a mai fi necesară îndeplinirea vreunei alte formalități și să evacueze Antreprenorul de pe șantier.” a transmis CNAIR 

Consiliul de Administrație al Companiei de Drumuri a refuzat anterior să se pronunțe cu privire la rezilierea contractului pentru lotul Selina de pe Autostrada Transilvania, arătând directorului general, Cristian Pistol, că rezilierea contractelor este doar atributul conducerii executive, potrivit unui document consultat de Economedia. Rezilierea contractului pentru Lotul Biharia – Chiribiș era tărăgănată încă de anul trecut, deși contractul era, practic, blocat. Chiar șeful CNAIR, Cristian Pistol, promitea în 24 martie anunțarea unei decizii.

Poziția constructorului Selina

Pe de altă parte, blocajul care se înregistrează de aproximativ un an și jumătate pe lotul Chiribiș – Biharia de pe Autostrada Transilvania este cauzat de „incompetența” Companiei de Drumuri, care a lansat licitația de execuție pe baza unui caiet de sarcini cu „informații contradictorii, eronate, incomplete și cu soluții greșite care nu corespund realității din teren”, susține constructorul Selina, într-o reacție trimisă Economedia.

„Oferta depusă de Antreprenor la sfârșitul anului 2017 a respectat și a avut la bază informațiile puse la dispoziție de CNAIR în cadrul Documentației de Atribuire care conținea informații contradictorii față de realitatea din teren și care s-au dovedit eronate, conținând cantități și soluții greșite, astfel cum a relevat Studiul Geotehnic și Expertiza Tehnică realizate în 2020”, arată compania. Inclusiv actualul Director General CNAIR, Cristian Pistol, șef al Director Implementare Proiecte Autostrăzi în 2020 și 2021, ar fi vinovat de situația contractului pentru lotul Biharia – Chiribiș, pentru că a refuzat soluțiile propuse de deblocare, susține Selina.

Compania Trameco (parte a Grupului Selina) a fost desemnată câștigătoare a contractului pentru „Lotul Straco”, tronsonul de 16 km dintre Câmpia Turzii și Chețani, singura secțiune de autostradă care lipsește pentru a avea autostradă completă de la Sibiu și Cluj Napoca la Târgu Mureș, licitație pe care a contestat-o Strabag. Același constructor a câștigat și un lot pe Autostrada Ploiești – Buzău. Trameco este și constructorul Pasajului Berceni, pe Centura București Sud, pasaj care ar urma să fie deschis în această toamnă.

Sursa foto: Asociația Pro Infrastructură

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *