Compania de Drumuri a contestat rapoartele de audit ale Autorității Rutiere Române (ARR) pentru ,,capetele” secțiunii de munte Miercurea Nirajului -Leghin, iar pentru celelalte 4 loturi contractele de audit au fost semnate cu ARR pe 26 februarie 2024 și au termen de realizare 90 de zile, a transmis sâmbătă, 16 martie CNAIR.
Precizările vin în contextul unor acuze dure, fără precedent, chiar din interior, ale directorului general interimar CNIR, Cătălin Urtoi la adresa directorului general (pe mandat de 4 ani) Cătălin Cristian Pistol al CNAIR și al directorului Tehnic, Gabriel Budescu care ar întârzia intenționat lansarea licitațiilor pentru proiectare și execuție pe cele 6 loturi ale secțiunii de munte.
Anterior, Cristian Pistol explicase întârzierea prin auditul de siguranță rutieră, iar pe 16 februarie cu ocazia semnării contractului pentru primul lot de pe A 8 (lotul Nurol), Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu dădea asigurări că licitațiile pentru loturile Miercurea Nirajului – Sărățeni (23 km) și Pipirig- Leghin (17 km)vor fi lansate ,,în cel mult două luni” după cum Economedia a explicat aici.
Explicațiile de pe site-ul CNAIR :
,,CNAIR a inițiat demersurile pentru realizarea Stadiului 1 de Audit de Siguranță Rutieră (din cele 4 conform legislației în vigoare) aferent Studiului de Fezabilitate, pentru fiecare din cele 6 sectoare.
Auditul de Siguranță Rutieră pentru loturile 1b și 2c au fost finalizate, însă CNAIR analizând recomandările din cadrul raportului de audit întocmit pentru Lotul 1b a procedat în temeiul Legii 265/2008 privind gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră – cu modificările și completările ulterioare, articolul 14, alineat 3, la contestarea unor măsuri ce ar avea implicații majore în derularea contractului de Proiectare și Execuție Lucrări.
Pentru Loturile 1c, Sărățeni – Joseni (km 45+400 – km 77+800), 1d, Joseni – Ditrău (km 77+800 – km 92+195), 2a, Ditrău – Grințieș (km 0+000 – km 37+900), 2b, Grințieș – Pipirig (km 37+900 – km 72+000), CNAIR a înaintat în data de 26.02.2024 contractele semnate, către Autoritate Rutieră Română (ARR), acestea având ca durata de realizare 90 de zile de la data comunicării acestora.
Autoritatea Rutieră Română (ARR) a desemnat auditorii de siguranță rutieră în data de 04.03.2024, CNAIR transmițând toata documentația necesară realizării rapoartelor de Audit in data de 05.03.2024. Rapoartele de Audit de Siguranță Rutieră se află în curs de elaborare, CNAIR asigurând în permanență comunicarea cu auditorii desemnați, pentru orice neclarități. Realizarea Auditului de Siguranță Rutieră la etapa de Studiu de Fezabilitate are caracter obligatoriu conform legislației în vigoare.
De asemenea, promovarea unui Studiu de Fezabilitate pentru etapa de proiectare și execuție, fără finalizarea raportului de Audit de Siguranță Rutieră, poate genera, în funcție de măsurile auditorului, blocaje în implementarea contractului de proiectare și execuție, prin eventuale modificări de soluții tehnice, dar și costuri suplimentare care exced disponibilităților financiare prevăzute inițial. Evitarea blocajelor în etapa de proiectare și execuție lucrări, se poate realiza numai prin respectarea logică a pașilor necesari a fi urmați, definiți de către legislația în vigoare.” -CNAIR
Directorul general Interimar al Companiei Naționale pentru Investiții Rutiere, Cătălin Urtoi îl acuză din nou pe șeful CNAIR, Cătălin Cristian Pistol că ar tărăgăna lansarea licitațiilor pentru loturile de munte ale Autostrăzii Unirii (A8). Urtoi susține că, licitațiile pentru proiectarea și execuția primelor două loturi ale secțiunii de munte de pe A 8 nu sunt lansate în licitație din motive de imagine, pentru a se schimba conducerea CNIR, acum interimară, deși etapele concursului pentru mandat conform PNRR s-au terminat de câteva luni. În vara anului 2023, la Parlament, Sorin Grindeanu și Cristian Pistol promiteau lansarea licitațiilor pentru secțiunea de munte până la sfârșitul anului (2023).
Acuzele lui Urtoi : ,,În legătură cu Autostrada Unirii-A8, ca moldovean și ca ieșean mă alătur colegilor mei de la Iași, chiar și din poziția actuală de Director General CNIR (încă…) și fac un apel către conducerea CNAIR, către Directorul General Cristian Pistol și către Directorul General Adjunct Direcția Generală Pregătire Proiecte Gabriel Budescu, specialistul direct implicat în proiectul A8 :
„Ceea ce s-a tot indus că noi nu vrem să dăm drumul sectoarelor de munte de pe A8 e un lucru fals. Probabil că într-o lună, cel mult două, maximum vom scoate la licitație alte două, de la Miercurea Nirajului la Sărățeni pe partea vestică și de la Pipirig la Leghin pe partea estică. Sunt încă două loturi care ne apropie. Pentru celelalte nu sunt încă gata studiile geo, din ce am înțeles. Nu evităm să atacăm partea de munte. Există un foarte mare interes nu doar la nivel național, ci și la nivel european pentru a face legătura cu Moldova de peste Prut”, a transmis pe 16 februarie, Sorin Grindeanu.
„Traseul autostrazii aferent Sectiunii II se desfasoara pe raza judetelor Mures (intre km 22+000 al Tronsonului 1 – km 47+356 al Tronsonului 1), Harghita (intre km 47+356 al Tronsonului 1 – km 128+964 (km 36+769) al Tronsonului 2) si Neamt (intre km 128+964 (km 36+769) al Tronsonului 2 – km 181+195 (89+000) al Tronsonului 2. Pentru sectorul de autostrada, viteza de proiectare este de 120 km/h. Nodurile rutiere sunt proiectate la viteza de 60 km/h. Au fost proiectate 47 tuneluri, in lungime totala de 11,64 km si lungimi individuale intre 70.00 m si 940.00 m”, arată Nota de Fundamentare.