Noi promisiuni de la Ministerul Transporturilor pentru loturile de munte ale Autostrăzii Unirii (A8), dar și reluarea ședințelor bilunare de progres la care participau asociațiile din societatea civilă.
Marți, 2 aprilie 2024, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, alături de directorii CNAIR și CNIR, Cristian Pistol respectiv Gabriel Budescu (recent numit) au avut o întîlnire cu trei dintre asociațiile civice din Iași : Moldova vrea Autostradă, Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei și Împreună pentru Autostrada Unirii A 8. Este un prim semn de deschidere către principala problemă pe care o reclamă regiunea Moldovei și anume întârzierea proiectului Autostrăzii Târgu Mureș-Iași-Ungheni, legătura Moldovei la Transilvania și rețeaua de transport europeană.
Întâlnirea cu cele trei asociații civice care, până acum au avut o atitudine critică față de întârzierile proiectelor de infrastructură din regiunea Moldovei nu a fost anunțată și pe canalele de comunicare ale Ministerului Transporturilor/CNAIR.
Reamintim că, pe 22 martie, președintele Senatului, Nicolae Ciucă, premierul Marcel Ciolacu și ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu au promis finalizarea a 148 de kilometri din Autostrada Ploiești – Pașcani (A7), dar au evitat să discute despre A 8, după cum Economedia a explicat aici.
,,Asociațiile civice “Moldova Vrea Autostradă”, “Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei” și “Împreună pentru A8” au avut astăzi o întâlnire de lucru la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, la care au participat ministrul Sorin Grindeanu, directorul general CNAIR Cristian Pistol și noul director general CNIR Gabriel Budescu. Tema principală a discuțiilor a fost Autostrada Unirii Tg-Mureș-Iași-Ungheni, ministrul Sorin Grindeanu asumându-și lansarea în cel mai scurt timp a procedurilor de achiziție publică pentru loturile ce compun segmentul montan, dar și finalizarea cu celeritate a contractului de elaborare a studiului de fezabilitate pe tronsonul Tg-Neamț-Iași-Ungheni. Ministrul Grindeanu a dispus reluarea ședințelor de progres bilunare cu societatea civilă, la care să ia parte responsabili ai CNAIR, CNIR și MTI.” -comunicat Moldova vrea Autostradă (MVA)
CNAIR a trimis la Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) documentația pentru lotul Miercurea Nirajului-Sărățeni (23 km.), primul lot al secțiunii de munte Miercurea Nirajului-Leghin/Moțca. Pe traseul dintre Miercurea Nirajuluiși Sărățeni sunt prevăzute două tuneluri bidirecționale cu o lungime totală de un kilometru, a transmis joi, 28 martie, directorul CNAIR, Cristian Pistol.
Pentru urmatoarea faza, etapa de Proiectare si Executie este prevazuta sectorizarea pe urmatoarele Loturi:
Lot 1b: km 22+000 – Km 45+400 -Miercurea Nirajului – Sărățeni;
Lot 1c: km 45+400 – km 77+800 – Sărățeni – Joseni;
Lot 1d: km 77+800 – km 92+195 – Joseni – Ditrău;
Lot 2a: km 0+000 – km 37+900 – Ditrău – Gințieș;
Lot 2b: km 37+900 – km 72+000 – Gințieș – Pipirig;
Lot 2c: km 72+000 – km 89+000 – Pipirig – Vanatori Neamt (Leghin).
„Traseul autostrazii aferent Sectiunii II se desfasoara pe raza judetelor Mures (intre km 22+000 al Tronsonului 1 – km 47+356 al Tronsonului 1), Harghita (intre km 47+356 al Tronsonului 1 – km 128+964 (km 36+769) al Tronsonului 2) si Neamt (intre km 128+964 (km 36+769) al Tronsonului 2 – km 181+195 (89+000) al Tronsonului 2. Pentru sectorul de autostrada, viteza de proiectare este de 120 km/h. Nodurile rutiere sunt proiectate la viteza de 60 km/h. Au fost proiectate 47 tuneluri, in lungime totala de 11,64 km si lungimi individuale intre 70.00 m si 940.00 m”, arată Nota de Fundamentare.
La rândul său, fostul director general al CNIR, Cătălin Urtoi, acum din funcția de administrator a transmis că va sprijini toate cele șapte proiecte care se transferă de la CNAIR la CNIR :
,,Începând de astăzi, din poziția de membru CA CNIR, voi continua să vă informez corect în legătură cu evoluția celor șapte proiecte care au primit girul Ministrului Transporturilor prin Ordinul de Ministru din data de 27.03.2024 de a fi preluate de către CNIR de la CNAIR. A fost o decizie corectă și împreună cu ceilalți colegi din noua companie CNIR va trebui să nu dezamăgim așteptările acționarului și să punem cu toții umărul la evoluția pozitivă a celor șapte proiecte, proiecte așteptate de întreaga Românie ! Între aceste șapte proiecte se află și secțiunea montană cu cele șase loturi de pe A8 și tronsonul Motca-Leţcani-Ungheni de pe aceeași autostradă A8.” -Cătălin Urtoi.