Autostrada „Unirii” Târgu Neamț – Iași: Consultare publică pe site-ul CNAIR pentru traseul propus / Solicitările asociațiilor civice din Moldova

Autostrada-A8 Sursa Foto : CJ Iaşi

Traseul Autostrăzii „Unirii” Târgu Neamț – Iași – Ungheni este prezentat pentru consultare publică timp de o săptămână pe site-ul Companiei de Drumuri, traseul albastru fiind cel propus de proiectant în urma discuțiilor cu asociațiile civice din regiunea Moldovei și cu comunitățile locale din zona de nord a municipiului Iași. Dezbaterile privind varianta finală de traseu, la un an și jumătate de la semnarea contractului de proiectare cu Consitrans (proiectare la cheie SF+PT), arată întârzierea majoră a proiectului, de cel puțin 6 luni.

Contractul pentru proiectarea Autostrăzii „Unirii” secțiunea Târgu Neamț – Iași – Ungheni încă nu depășit etapa predării Studiului de Fezabilitate, noul termen avansat fiind 23 noiembrie 2022, dar condiționat de avizul Jaspers (n.r Consultantul Comisiei Europene) la propunerea finală de traseu. Este o întârziere de aproximativ 6 luni la predarea studiului de fezabilitate care avea termen-limită de finalizare mai 2022, la un an de la semnarea contractului cu Consitrans. „Rezerva” Jaspers se referă la tronsonul Podul Iloaiei – Iași – Golăiești care se califică la limită pentru profil de autostradă. Potrivit graficului oficial al CNAIR, Jaspers a primit ultima propunere pentru traseu (varianta albastră) în urmă cu câteva zile urmând să dea și un răspuns care să permită trecerea în următoarea etapă.

Asociațiile civice din Moldova, Împreună pentru A8, Moldova vrea Autostradă și Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei au agreat traseul albastru și au solicitat profil de autostradă pentru întreg traseul.

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

„Vineri, 21.10.2022, CNAIR a lansat spre consultare publică, pe pagina web (www.cnadnr.ro), traseul sectorului de autostradă Târgu Neamț – Iași – Ungheni, parte din A8. Prin această consultare publică, CNAIR dorește să afle observațiile opiniei publice cu privire la propunerile de traseu pentru sectorul de autostradă cuprins între Lețcani si Ungheni. Astfel, toți cei interesați sunt rugați să transmită comentariile/propunerile până vineri 28 octombrie 2022, ora 23:59, completând chestionarul de feedback disponibil online. Precizăm că feedback-ul acestei consultări este important pentru noi și va fi luat în calcul la alegerea variantei finale de traseu a acestui sector de autostradă. Autostrada Târgu Neamț – Iași – Ungheni va descongestiona traficul rutier din orașele Pașcani, Târgu Frumos, Podu Iloaiei, Iași și din comunitățile învecinate. Broșura, documentațiile tehnice, variantele de traseu studiate, precum și chestionarul care trebuie completat și transmis online către CNAIR, sunt disponibile aici”.

Contractul pentru realizarea documentației tehnice (Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic) a fost semnat cu firma de proiectare Consitrans în aprilie 2021 pentru 58 milioane de lei și o durată de 12 luni pentru Studiul de Fezabilitate, 5 luni pentru proiectul necesar Autorizației de Construire și 5 luni pentru Proiect Tehnic. Asociațiile civice din Moldova au atras atenția și asupra riscului ca podul Podul peste Prut de la Ungheni să ajungă un pod-muzeu, în lipsa conexiunii cu Autostrada Unirii, mult în urma graficului inițial (detalii aici).

Asociațiile civice din Moldova susțin traseul albastru și solicită profil de autostradă pe întreaga lungime, potrivit unui document pe care l-a publicat Ionel Apostol, membru al Asociației Împreună pentru A8:

 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: