Avocatul Poporului atacă la Curtea Constituțională legea privind securitatea și apărarea cibernetică

date, securitate, securitate cibernetica Big data. Information concept. 3D render

Avocatul Poporului a trimis către Curtea Constituțională a României o sesizare de neconstituționalitate
referitoare la prevederile Legii privind securitatea și apărarea cibernetică a României. Normele încalcă prevederi din Constituție, dar și angajamente internaționale în materie de securitate cibernetică asumate de România, se arată în sesizare.

Amintim că, în urmă cu  săptămână, Camera Deputaților a adoptat, pe repede înainte, atât în comisii, cât și în plen, legea privind securitatea cibernetică, adoptată recent de Guvern. Asociația pentru Tehnologie și Internet (ApTI) avertiza anterior că legea lărgește și mai tare spectrul celor care trebuie să se supună obligațiilor de securitate, lărgește atribuțiile SRI, inclusiv pentru „campanii de propagandă sau dezinformare” și adaugă noi amenzi care încep de la 5.000 de lei și ajung până la 10% din cifra de afaceri, în cazul firmelor, printre altele. Astfel, asociația spunea că legea are cele trei ingrediente ale unei legi cu potențial de a fi folosită nu doar pentru a proteja, dar și pentru a abuza și intimida. Mai multe AICI

Avocatul Poporului a înregistrat o sesizare pe această temă în 27 decembrie.

“Normele legale indicate mai jos, cuprinse în Legea privind securitatea și apărarea cibernetică a României precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative (PL- x nr. 77372022, L82872022), prin care este reglementat cadrul juridic și instituțional referitor la organizarea și desfășurarea activităților din domeniile securității cibemetice și apărare cibernetică, mecanismele de cooperare și responsabilitățile instituțiilor cu atribuții în domeniile menționate, încalcă prevederile art. 1 alin. (5), art. 11 și art. 148 alin. (4) din Constituție, referitoare, pe de-o parte, la lipsa de previzibilitate și claritate a normei legale, iar, pe de altă parte, la încălcarea angajamentelor internaționale în materie de securitate cibernetică asumate de România”, se arată în sesizare.

Aceasta mai menționează că, în lipsa unor determinări clare ale legii cu privire la destinatarii concreți ai acesteia, “autoritatea executivă, Guvernul, își va exercita funcția sa legală de adoptare a hotărârii, potrivit art. 108 alin. (2) din Constituție, pentru organizarea executării legii, în mod defectuos”.

Avocatul Poporului mai notează că, prin unele prevederi din actul normativ criticat, legiuitorul extinde domeniile de securitate națională, inclusiv pentru aspecte care exced scopului legii de securitate cibernetică.

“Ca atare, în măsura în care nu este definită, în mod clar și riguros, sintagma „camapnii de propagandă și dezinformare”, considerăm că din modul vag și general de reglementare a sintagmei analizate rezultă că se poate circumscrie unei amenințări la adresa securității naționale orice faptă/acțiune cu sau fără conotație de campanie de propagandă sau dezinformare. Cu alte cuvinte, sfera de aplicare a dispoziției criticate este atât de largă, încât față de orice persoană se poate reține exercitarea unei acțiuni care constituie amenințare la adresa securității naționale”, se mai arată în sesizare.

După analiza actului normativ criticat, instituția mai sesizează că, prin noile dispoziții, “legiuitorul primar impune anumite obligații persoanelor fizice și juridice, care sunt disproporționate și contrare pct. 53 din Directiva (UE) 2016/1148 a Parlamentului European şi a Consiliului din 6 iulie 2016 privind măsuri pentru un nivel comun ridicat de securitate a rețelelor şi a sistemelor informatice în Uniune, directivă transpusă la nivel național prin Legea nr. 362/2018”.

Big data. Information concept. 3D render

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *