Blocajele cauzate de Covid-19 în toată China zguduie liniile de producție ale multinaționalelor occidentale, întrerup lanțurile de aprovizionare și amenință previziunile financiare, în contextul în caree Beijingul își intensifică efortul de a limita creșterea numărului de cazuri de coronavirus, scrie Financial Times.
Apple, Coca-Cola, General Electric și Pernod Ricard s-au numărat printre companiile care au avertizat săptămâna aceasta cu privire la riscul extinderii blocajelor în China, a doua mare economie a lumii, multe alte companii acuzând că măsurile stricte vor duce la costuri mai mari, deficiențe în rezultatele financiare și perspective mai prudente.
China a intensificat în ultimele săptămâni restricțiile pentru a reduce răspândirea coronavirusului, iar aproximativ 345 de milioane de oameni trăiesc acum în izolare totală sau parțială în 46 de orașe, potrivit estimărilor băncii japoneze Nomura.
Lockdown-ul din Shanghai, centrul de afaceri al Chinei și gazda celui mai mare port din lume, a adâncit blocajele, industrii întregi, de la producători de automobile la bunuri de larg consum și grupuri tehnologice, fiind lovite de restricții.
Deși focarul de Covid a început la începutul lunii martie și a început să se atenueze în acele primele zone lovite, rezultatele din ultimele zile ale multinaționalelor americane și europene se numără printre primele dovezi ale impactului global.
„Există o întârziere uriașă [a navelor care așteaptă să descarce marfă], lanțul de aprovizionare este foarte aglomerat și blocat”, a declarat Shiv Shivaraman, co-lider pentru regiunea Asia la compania de consultanță internațională AlixPartners. „Va fi din ce în ce mai rău, nu mai bine”.
Conglomeratul GE a fost printre cei care au semnalat pericolele, spunând că atât producția, cât și cererea pentru produsele sale de aviație și de îngrijire a sănătății din China au fost afectate.
Companii precum retailerul online Amazon sau comerciantul agricol Archer Daniels Midland au remarcat că furnizarea de mărfuri din China prin nave sau transport aerian costă acum mai mult și durează mai mult din cauza restricțiilor din unele porturi importante și a perturbărilor logisticii interne a trenurilor și camioanelor.
Timpii de așteptare pentru ca navele care sosesc în Shanghai să andocheze în port au crescut de la 12 ore la două zile de la începutul lockdown-ului în oraș, a declarat furnizorul de date de transport de mărfuri Freightos. Mulți expeditori au redirecționat exporturile către portul Ningbo, unde aglomerația a fost, de asemenea, înrăutăţită.
Prejudiciul cauzat de lockdown-ul din China vine în contextul în care economia mondială se confruntă cu consecințele invaziei Ucrainei de către Rusia, care a dus la creșterea prețurilor la energie și a determinat FMI să-și reducă în această lună previziunile de creștere globală.
Multinaționalele se confruntă nu numai cu tensiuni pe lanțurile de aprovizionare, ci și cu o încetinire a cererii în China. James Quincey, directorul executiv al Coca-Cola, a declarat că afacerile companiei în China au început anul puternic, dar că blocajele, în special în Shanghai, au afectat activitatea și compania a încheiat trimestrul negativ.
Grupul de băuturi spirtoase Pernod Ricard, care produce mărci precum whisky-ul Jameson și romul Havana Club și care realizează 10% din vânzările sale în China, a avertizat că a fost „foarte afectat” de restricțiile Covid.
Grupuri de lux precum LVMH, care deține mărci precum Louis Vuitton și Tiffany & Co, Kering, și proprietarul Gucci au declarat că activitatea companiilor a avut de suferit în ultimele săptămâni. Potrivit analiștilor Jefferies, Shanghai reprezintă aproximativ 9% din cheltuielile globale de lux anuale, deoarece mulți turiști vizitează principalul oraș comercial al Chinei pentru a cumpăra ceasuri și modă de ultimă generație.
Unele companii au spus că vor găsi modalități de a atenua blocajele, în contextul în care nu se întrevede vreun semn de relaxare a restricțiilor. Producătorul de automobile Ford a încercat să limiteze consecințele concentrându-se pe accelerarea transportului de marfă din regiunea Shanghai, unde are aproximativ 50 de furnizori Tier 1.
Tim Cook, directorul executiv al Apple, a declarat că, lucrând cu oficiali locali, producătorul de iPhone a reușit să-și repornească fabricile de asamblare finală din coridorul Shanghai. Scăderea cazurilor oferă „un motiv de optimism”, a spus el.
Multinaționalele se pot baza, de asemenea, pe cei doi ani de experiență în care au abordat provocările legate de coronavirus. „Ne simțim mai pregătiți și mai rezistenți pentru călătoria Covid din 2022 în China decât în 2020”, a spus Quincey de la Coca-Cola.