Booking Holdings, grup care deține și platforma de rezervări turistice Booking.com, a inaugurat joi un centru de excelență în București, primul de acest fel deschis de companie la nivel mondial, în care va investi 100 de milioane de euro, în cinci ani, inclusiv 2022.
În prezent, compania are 150 de angajați în acest centru, cu 50 de poziții deschide, de la roluri de securitate la dezvoltatori. În plus, există și un parteneriat cu Infosys pentru a face scale up mai repede. Booking Holdings plănuiește să ajungă la 500 de angajați în locația din București.
Investiția de 100 de milioane de euro include investiția în sediu, situat în U Center de la Tineretului, dar și salariile angajaților, pe următorii cinci ani.
Centrul este specializat pe cybersecurity, însă compania susține că deja a ajuns să scaleze spre dezvoltare de software și alte domenii.
„Cred că ceea ce faceți astăzi în România, această investiție semnificativă, este o dovadă a viziunii companiei dumneavoastră și vă mulțumesc pentru aceasta, precum și o dovadă a resurselor țării. Și mă bucur să spun că România are într-adevăr multe de oferit lumii. Vreau să reiterez angajamentul meu deplin, orice aveți nevoie, oricând aveți nevoie, a declarat ministrul Digitalizării, Sebastian Burduja, prezent la inaugurare.
De ce a ales Booking Holdings România
Cel mai important criteriu pentru care Booking Holdings a ales România a fost talentul, în IT și tehnologie, și proficiența în limbi străine, spune Anca Fotache, Director General al centrului de excelență. Alte criterii au fost viteza internetului și faptul că economia românească este una promițătoare.
„De ce România? Pentru că avem oameni talentați. Nu doar expertiza IT și de tehnologie, nu doar competențele de limbă, ci etica muncii, calitatea muncii, ceea ce înseamnă proactivitate, că îți pasă, cauți soluții. Mai sunt elemente importante, de la locație, suntem una din cele mai mari țări din Europa Centrală și de Est. A fost importantă conectivitatea la internet și faptul că țara are capabilități puternice de business. Dar răspunsul simplu este talentul”, a declarat Anca Fotache.
Prețurile au crescut cu până la 20%
Prețurile pe noapte pe platforma Booking au crescut în toată lumea, dar mai ales în Europa, într-un range de până la 20%, comparativ cu 2019, spune David Goulden, vicepreședinte executiv și director financiar al Booking Holdings.
„Impactul războiului a redus rezervările cu 3-5%, număr important, pentru că avem o bază puternică în Europa, inclusiv Rusia”, spune Goulden.
Booking Holdings include mai multe platforme, cea mai cunoscută fiind platforma de rezervări turistice Booking.com, precum și altele precum Priceline, Agoda, Rentalcars.com, Kayak, OpenTable, momondo sau Cheapflights.
Mini-interviu cu Anca Fotache, Director General al centrului de excelență Booking Holdings
Reporter: Ați spus că ați ales România pentru talente. Au fost luate în calcul și alte destinații pentru acest centru?
Anca Fotache: Da, au fost în luate în calcul 11 orașe din diverse țări, inclusiv țări din zona noastră. A fost luat în calcul Bucureștiul datorită și dimensiunii talentului pe care noi îl îl găsim în București. A contat foarte mult talentul și, dacă vreți, dincolo de expertiza tehnică și IT în zonele în care noi căutăm oameni, a contat și afinitatea culturală și aceste experiențe pozitive pe care oamenii le aveau înainte lucrând cu oameni din România.
Bucureștiul este și foarte bine poziționat. Centrul de excelență din România practic deservește nu doar Booking.com, care este foarte cunoscut aici. Deservește și Agoda, care are sediul în Asia, deservește și Priceline, deservește practic toate brand-urile principale pe care Booking Holdings le are. Și, fiind poziționat într-un time zone care presupune o adaptare rapidă la nevoile celorlalți, a contat foarte, foarte mult.
Vă este greu să găsiți angajați? Și inițial să vorbea de 700 de angajați în acest centru și acum ați spus de 500. De ce a fost această modificare?
Primele informații legate de centrul nostru de excelență au provenit mai degrabă din zona de real estate și probabil au fost niște speculații, calcule. Practic informațiile nu au fost confirmate cu Booking Holdings.
Noi în momentul acesta plănuim o investiție de 100 de milioane de euro și, pe baza estimărilor noastre, vorbim de 500 de locuri de muncă pe care le prognozăm pe o perioadă în total de 5 ani. Sigur, pot fi mai multe, bineînțeles. Dar acestea sunt cifrele pe baza căruia noi am făcut prognoza pentru centrul de excelență din România. Deci au fost surse diferite și prima sursă neverificată cu noi.
În ceea ce privește piața din România, da, este o piață competitivă, dar și pentru că este atractivă și pentru că găsești oameni. Și atunci abordarea noastră a fost de la început să venim cu un diferențiator în piața din România și să abordăm holistic modul în care noi dorim să ne poziționăm ca angajator. În primul rând – și acesta este un lucru pe care m-a atras și pe mine în decizia de a veni la Booking Holdings – ne dorim să fim în ceea ce să se spune în engleză „a great place to work”. Înseamnă de la început că – și acest lucru este valabil pentru toate entitățile Booking Holding – vrei ca angajatul să aibă o experiență pozitivă, să aibă o misiune care este generoasă, să aibă oportunități de dezvoltare, să aibă oportunități de învățare, să lucreze într-un mediu cum este și acesta, nu doar mediu fizic, dar un mediu care are o cultură orientată către oameni. Și, bineînțeles, și din perspectiva politicii de compensare și beneficii, în România noi le-am poziționat de la început în top 25% din angajatori, bineînțeles în zona noastră. Asta pentru că ne dorim să atragem oameni buni, ne dorim să atragem talent. De aceea am venit aici.
Aș vrea să ne dați să ne dați mai multe detalii despre zona aceasta financiară. Cam la ce să se aștepte un angajat, în funcție de departamentul în care lucrează?
Angajatul se va aștepta cu siguranță la un pachet complet, cu tot ce înseamnă parte financiară, partea de beneficii, partea imaterială, care o să-l convingă să vină în Booking Holdings România.
O să vă dau un exemplu care spune ceva despre cum ne uităm la un mod de a găsi un echilibru între viața profesională și viața personală. În această vară am avut un beneficiu care se numește „Summer Friday” sau „Summer Break”. Practic, în fiecare vineri, colegii noștri terminau programul mai devreme, la 2, și puteau să aibă practic un weekend prelungit, față de 5-6 în mod normal. Un alt aspect este că avem o zi liberă de zile de naștere, astfel încât colegii noștri să-și petreacă timpul în cel mai frumos mod cu putință pentru ei, cu familia, cu prietenii și cu colegii dacă vor, în modul în care ei își doresc. Avem bineînțeles și partea de travel și vom merge și mai departe acolo.
Dar ceea ce spun este că ne gândim și la aceste elemente care sunt nu sunt neapărat atât de ușor translatabile în financiar, dar care aș zice că reprezintă un motiv în plus pentru a veni în compania noastră.
Aveți un spațiu foarte generos aici. Cum convingeți angajații să vină la birou? Am văzut că nu poți să îi obligi, pentru că pleacă în altă parte.
Nici nu suntem o companie care dorește să oblige angajații. Suntem o companie care creează experiențe și, atunci când creezi experiență, inclusiv acest spațiu care este ca o călătorie în jurul lumii, oamenii încep să vină la birou.
De la început am ales și o locație care să fie ușor accesibilă, practic din orice parte a Bucureștiului, că e în mijlocul orașul, sunt multe mijloace de transport. Și în același timp am abordat această politică legată de modelul hibrid într-un mod foarte flexibil. Oamenii pot lucra 2 zile de la birou, 3 zile de acasă, dar modul în care se organizează depinde de ei și, sigur, la nivelul echipelor lor. De obicei vin cu toții în anumite zile. Unii preferă marți și joi, alții miercuri și vineri, în funcție de de cum își stabilesc lucrurile în echipă. Avem tot felul de inițiative care promovează colaborarea. Avem o zonă foarte frumoasă în care pot juca ping pong, în care se pot relaxa.
Deci sunt o serie de lucruri pe care le facem pentru oameni, astfel încât ei să să nu se simtă ca într-un biroul tradițional, într-un mediu tradițional.
De ce a simțit compania nevoia unui centru, să zicem, axat pe cybersecurity?
Compania a simțit nevoia de a avea un centru de excelență în România, adică de a merge acolo unde este talentul.
Într-adevăr, partea de securitate cibernetică a fost primul focus, a fost prima zonă în care noi am început să aducem talent în România și de asemenea să lucrăm pentru toate brand-urile. Dar, practic, deservind o nevoie legată de creșterea în general a companiei. Sunt multe alte zone în care se adaugă, vorbim de software development în diverse zone, avem câțiva colegi deja în zona de procurement analytics, dar ne dorim să avem o creștere și mai mare în zona de procurement, în zona de marketing. Avem deja și în global business services și o să creștem și acolo mai mult. Nevoile de creștere au fost din diverse zone, nu doar în zona de securitate cibernetică.
Plănuiți să dezvoltați și zona de AI, poate să dezvoltați o echipă care să creeze un nou produs, de aici din România?
În acest moment, centrul funcționează ca un centru de servicii, deci practic noi lucrăm cu brand-urile care sunt clienții noștri interni, în diverse zone de care ei au nevoie. Făcând parte din aceste echipe, noi contribuim la evoluția produselor și serviciilor respective. Sigur, în viitor, acest lucru se poate schimba, dar acum așa este construit centru de excelență.
Acest interviu a fost transcris cu ajutorul Vatis Tech.