Agenția de rating Fitch a menținut vineri ratingul și perspectiva de rating pentru România, pe ultima treaptă recomandată investițiilor, după ce în decembrie a revizuit perspectiva la negativă de la stabilă. Însă agenția de rating vine cu avertismente serioase privind echilibrul fiscal-bugetar al României. România este acum pe ultima treaptă recomandată investițiilor, „la un pas de junk”, iar o potențială scădere viitoare de rating va face ca numeroși investitori și banii lor să se evapore din țară.
Fitch avertizează că ar putea scădea rating-ul României la „junk”, adică o țară nerecomandată investițiilor, dacă va avea loc o creștere rapidă și continuă a datoriei publice pe termen mediu, de exemplu din cauza incapacității de a pune în aplicare măsuri care să sprijine o consolidare fiscală susținută și credibilă, sau o creștere economică slabă. De asemenea, aceasta ar putea avea loc în urma unor dovezi ale unor efecte negative asupra finanțării și lichidității externe sau asupra stabilității macroeconomice, ca urmare a deficitului fiscal și deficitului de cont curent ridicate sau a unor șocuri politice interne.
Fitch susține că ratingul actual al României este datorat de apartenența la UE și de intrările de capital aferente, care sprijină convergența veniturilor, finanțele externe și stabilitatea macroeconomică. PIB-ul pe cap de locuitor, guvernanța și indicatorii de dezvoltare umană se situează peste categoria „BBB”. Însă agenția de rating afirmă că aceste puncte forte sunt contrabalansate de deficitele bugetare și de cont curent mari și persistente, de deteriorarea dinamicii datoriei, de slăbirea credibilității politicilor pe fondul incertitudinii politice ridicate și de o poziție de debitor extern net destul de ridicată.
Problemele României semnalate de Fitch:
Fitch susține că perspectiva negativă acordată României reflectă combinația dintre deteriorarea semnificativă a finanțelor publice și o încetinire accentuată a creșterii în 2024 și efectul negativ probabil al incertitudinii politice sporite asupra perspectivelor de consolidare fiscală.
- Incertitudine politică ridicată: Fitch arată că incertitudinea politică a crescut de la sfârșitul anului 2024. Curtea Constituțională a anulat alegerile prezidențiale din cauza unor presupuse interferențe străine, în urma victoriei surprinzătoare din primul tur a candidatului populist Călin Georgescu. Noile alegeri prezidențiale sunt programate pentru mai 2025, iar deciziile Curții Constituționale privind eligibilitatea candidaților, inclusiv cea a lui Georgescu, având în vedere investigațiile în curs, urmează să fie luate până la jumătatea lunii martie.
- Parlament nou, guvern nou: Alegerile parlamentare din 1 decembrie 2024 au condus la un parlament mai divizat, reflectând polarizarea socială crescândă a României. O coaliție proeuropeană formată din trei partide a fost formată rapid, iar guvernul a anunțat măsuri de consolidare fiscală și a adoptat bugetul pentru 2025 în ianuarie. În opinia noastră, durabilitatea coaliției este incertă, iar presiunile politice vor rămâne ridicate, în special în timpul campaniei prezidențiale, ceea ce ar putea duce la amânarea măsurilor suplimentare de consolidare fiscală până în semestrul al doilea al anului 2025.
- Deficit bugetar record: Deficitul public general al României a fost de 8,7% din PIB în 2024, conform datelor preliminare de casă. Acesta a fost cel mai ridicat dintre statele suverane cu rating „BBB” și a depășit atât obiectivul anterior al guvernului (5% în Programul de convergență din primăvara anului 2024), cât și rezultatul bugetar de 6,5% pentru 2023. Deteriorarea fiscală peste așteptări reflectă în principal creșterea rapidă a cheltuielilor, inclusiv salariile din sectorul public și majorările nefinanțate ale pensiilor înainte de alegeri. Impactul pe întregul an al creșterii pensiilor din septembrie 2024 se va adăuga la presiunile fiscale din acest an, făcând consolidarea și mai dificilă.
- Provocările consolidării fiscale, compromisurile: Guvernul își propune să reducă deficitul bugetar la 7% din PIB în 2025, îndeplinind astfel obiectivul Comisiei Europene. Măsurile-cheie includ un control mai strict al cheltuielilor, inclusiv înghețarea salariilor și a pensiilor, și îmbunătățirea colectării impozitelor. Agenția de rating prognozează un deficit de 7,5% din PIB în 2025 și de 6,8% în 2026, mai mult decât dublu față de media „BBB” proiectată în prezent, de 3,2% în 2025-2026. Consolidarea fiscală s-ar putea confrunta cu compromisuri dificile pe termen mediu din cauza potențialului său impact negativ asupra creșterii economice deja reduse și a riscului ca volatilitatea pieței financiare să ducă la creșterea costurilor dobânzilor, slăbind și mai mult poziția fiscală, arată Fitch.
- Creșterea datoriei publice: Previziunile Fitch indică o pantă ascendentă mai accentuată a traiectoriei datoriei în comparație cu anii anteriori, deoarece deficitele primare rămân mari și creșterea economică încetinește. În scenariul nostru de bază, ponderea datoriei publice în PIB va crește de la o valoare estimată de 53% în 2024 la aproape 60% în 2026, peste mediana actuală proiectată „BBB” de 56%, și va continua să crească la peste 65% din PIB până în 2028.
- Creștere economică slabă: Ritmul economiei a încetinit treptat în 2024, cu o creștere medie a PIB de 0,9%, față de 2,4% în 2023 și 4% în 2022. Exporturile au fost deosebit de slabe în 2024, parțial din cauza șocurilor sectoriale adverse, în timp ce consumul gospodăriilor a rezistat, datorită creșterii puternice a veniturilor, alimentată de politica fiscală relaxată. Agenția previzionează o redresare moderată, de 1,4% și 2,2% creștere a PIB în 2025 și, respectiv, 2026, având în vedere poziția ciclică slabă, impulsul fiscal negativ și redresarea mai puțin pronunțată din zona euro.
- Dezechilibre externe mari: Deficitul de cont curent (DAC) a crescut la 8,2% din PIB în 2024, de la 6,6% în 2023, ceea ce susține problema deficitului dublu. Media deficitelor de cont curent „BBB” este de numai 1% din PIB, ceea ce face ca România să fie o situație excepțională. În plus față de creșterea continuă a importurilor, performanțele slabe ale exporturilor în 2024 evidențiază provocările legate de competitivitatea externă a economiei românești, întărite de creșterea rapidă a salariilor nominale. Datoria externă netă va crește de la un nivel estimat de 14% în 2024 la 19% din PIB în 2026, semnificativ peste nivelul de 3% prevăzut pentru mediana „BBB”, de la 12% în 2023.
- Deteriorarea condițiilor de finanțare: România a beneficiat de condiții de piață în general favorabile și de lichidități ample pe piață până în octombrie 2024. Cu toate acestea, condițiile de finanțare s-au deteriorat în ultimele luni, din cauza creșterii riscurilor fiscale și politice interne și a unor nevoi mari de finanțare. România a emis trei euroobligațiuni în februarie 2025, cu scadențe de cinci, nouă și 12 ani, în valoare totală de 4,1 miliarde EUR, aproximativ 30% din emisiunea externă anuală planificată. Având în vedere creșterea datoriei și a randamentelor marginale, Fitch estimează că raportul dintre plata dobânzilor și venituri va crește la aproape 8% din venituri până în 2026, de la 6,4% în 2024, depășind mediana de 7,5%.
Decizie fulger în decembrie
Anterior, în decembrie, Fitch a schimbat perspectiva României de la stabilă la negativă, în cadrul unei revizuiri neprogramate. Astfel, Fitch Ratings a trimis din nou România la un pas de „junk”. Fitch a explicat atunci în comunicatul său că revizuirea perspectivei reflectă o serie de factori principali de rating și ponderile lor relative. Conform agenției de rating, incertitudinea politică afectează perspectivele fiscale
În ianuarie, și agenția de rating Standard&Poor’s a revizuit de la stabilă la negativă perspectiva ratingului României, ceea ce aduce rating-ul țării pe ultima treaptă recomandată investițiilor și la un pas de „junk” (gunoi), adică o țară nerecomandată investițiilor.
O decizie de scădere a perspectivei poate duce la creșterea dobânzilor la care guvernul României se împrumută pe piețele financiare pentru a-și finanța deficitul, dar poate afecta și interesul pentru investiții.