Liderii confederațiilor patronale din întreaga Europă, printre care și Confederația Patronală Concordia din România, au adoptat săptămâna aceasta Declarația de la Copenhaga – un document programatic ce reafirmă unitatea comunității de afaceri europene și face apel la acțiuni hotărâte pentru consolidarea Uniunii Europene și a competitivității economiei sale.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Consiliul Președinților BusinessEurope s-a reunit la Copenhaga, într-un context marcat de provocări economice și geopolitice majore. Întâlnirea a fost găzduită de cele două federații membre din Danemarca – Confederația Angajatorilor Danezi (DA) și Industria Daneză (DI) – și a avut loc cu puțin timp înainte de preluarea oficială a Președinției daneze a Consiliului Uniunii Europene.
Declarația evidențiază importanța unei acțiuni comune și coordonate, capabile să transforme provocările actuale în oportunități de creștere, prin politici responsabile, investiții strategice și susținerea fermă a principiilor economiei de piață.
În timpul viitoarei președinții daneze, BusinessEurope îi îndeamnă pe liderii UE:
- Să acționeze în unitate și să promoveze o politică comercială internațională ambițioasă. În ceea ce privește SUA, UE trebuie să protejeze interesele europene cu obiectivul final de a găsi o soluție negociată, asigurând în același timp integritatea pieței interne, inclusiv în statele EEA EFTA. Investițiile transatlantice și lanțurile valorice rămân foarte integrate. Creșterea tarifelor este o situație de pierdere reciprocă (lose-lose). În același timp, într-o lume marcată de incertitudini geopolitice, diversificarea comerțului și a investițiilor este fundamentală pentru a consolida reziliența și a atenua riscurile. Prin urmare, este esențială aprofundarea relațiilor cu parteneri de lungă durată precum Regatul Unit și Turcia, sprijinirea încheierii negocierilor comerciale în curs și eforturile pentru o ratificare rapidă a acordurilor cu Mercosur și Mexic.
- Să pună în aplicare rapid noua strategie privind Piața Unică pentru a elimina barierele transfrontaliere de reglementare. Piața Unică este coloana vertebrală a puterii economice a Europei. 60% dintre barierele în calea furnizării transfrontaliere de servicii și a liberei circulații a forței de muncă identificate în urmă cu mai bine de 20 de ani persistă și sunt echivalente cu un tarif de 110 % pentru servicii. Este esențială o adevărată liberalizare a serviciilor esențiale pentru producție, cum ar fi ingineria, logistica, instalațiile industriale și întreținerea, precum și dezvoltarea piețelor europene de capital în cadrul unei uniuni a economiilor și investițiilor care combină uniunea piețelor de capital și uniunea bancară pentru a crește disponibilitatea finanțării. În plus, o mai bună implementare, aplicare și interpretare uniformă a normelor UE, precum și o coordonare digitală îmbunătățită între autoritățile naționale sunt esențiale pentru a valorifica pe deplin potențialul liberei circulații a forței de muncă și a serviciilor. Declarația electronică este un prim pas tangibil în această direcție.
- Să ia măsuri suplimentare pentru a reduce costurile energiei și a decarboniza, promovând în același timp competitivitatea industrială. Clean Industrial Deal și Action Plan on Affordable Energy sunt insuficiente pentru a reduce costurile energiei și pentru a răspunde preocupărilor legate de competitivitatea europeană. Deși acestea recunosc necesitatea de a crea un caz de afaceri de succes în tranziția energetică și climatică și urmăresc reducerea prețurilor la energie, reducerea riscurilor investițiilor private, accelerarea autorizațiilor și crearea de piețe pentru produse circulare și cu emisii scăzute de carbon, măsuri de ajutor imediate fie lipsesc, fie se bazează exclusiv pe implementarea națională. Întreprinderile europene au nevoie urgentă de acțiuni rapide și de impact, în special pentru a reduce costurile energiei pe termen scurt. Ajutoarele de stat specifice pot completa finanțarea UE pentru a sprijini întreprinderile în eforturile lor de tranziție, care trebuie bine calibrate, monitorizate și controlate pentru a menține condiții de concurență echitabile pe piața unică. Comisia trebuie să își respecte promisiunea de a asigura neutralitatea tehnologică efectivă și de a facilita investițiile în proiecte industriale curate. Prin urmare, contăm pe Președinția daneză pentru a consolida lista de acțiuni concrete, pentru a asigura punerea lor imediată și efectivă și pentru a aborda rapid ceilalți factori care subminează competitivitatea europeană.
- Să ofere soluții de simplificare tangibile cerințelor de raportare și de reglementare. Ar trebui pus în aplicare un program continuu de reducere a sarcinii de reglementare, cu un obiectiv și un calendar clar, precum și propuneri generale adiționale de simplificare a legislației UE, pe baza celor 68 de propuneri ale BusinessEurope pentru reducerea sarcinii de reglementare. Agenda generală pentru o mai bună legiferare ar trebui consolidată și contăm pe Președinția daneză că va fi deschisă în negocierile privind actualizarea acordului interinstituțional privind o mai bună legiferare, pentru a se asigura că acesta servește ca un instrument puternic de asumare politică a principiilor unei mai bune legiferări. În plus, în urma aprobării propunerii de oprire a ceasului din primul Omnibus, ar trebui adoptate rapid ajustări pentru a face taxonomia mai practică, precum și modificări semnificative privind simplificarea cerințelor Directivei privind raportarea corporativă privind durabilitatea (CSRD), ale Directivei privind diligența necesară în materie de durabilitate a întreprinderilor (CS3D) și ale mecanismului de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon (CBAM). Dezechilibrele în ceea ce privește domeniul de aplicare semnificativ și răspunderea în temeiul CS3D și reducerile cantității de date care urmează să fie colectate, certificate și publicate anual în cadrul CSRD ar trebui să fie completate de îmbunătățiri suplimentare în unele domenii-cheie, cum ar fi o abordare mai armonizată a diligenței necesare și o revizuire ambițioasă a standardelor.
- Să ofere soluții de simplificare tangibile cerințelor de raportare și de reglementare. Ar trebui pus în aplicare un program continuu de reducere a sarcinii de reglementare, cu un obiectiv și un calendar clar, precum și propuneri generale adiționale de simplificare a legislației UE, pe baza celor 68 de propuneri ale BusinessEurope pentru reducerea sarcinii de reglementare. Agenda generală pentru o mai bună legiferare ar trebui consolidată și contăm pe Președinția daneză că va fi deschisă în negocierile privind actualizarea acordului interinstituțional privind o mai bună legiferare, pentru a se asigura că acesta servește ca un instrument puternic de asumare politică a principiilor unei mai bune legiferări. În plus, în urma aprobării propunerii de oprire a ceasului din primul Omnibus, ar trebui adoptate rapid ajustări pentru a face taxonomia mai practică, precum și modificări semnificative privind simplificarea cerințelor Directivei privind raportarea corporativă privind durabilitatea (CSRD), ale Directivei privind diligența necesară în materie de durabilitate a întreprinderilor (CS3D) și ale mecanismului de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon (CBAM). Dezechilibrele în ceea ce privește domeniul de aplicare semnificativ și răspunderea în temeiul CS3D și reducerile cantității de date care urmează să fie colectate, certificate și publicate anual în cadrul CSRD ar trebui să fie completate de îmbunătățiri suplimentare în unele domenii-cheie, cum ar fi o abordare mai armonizată a diligenței necesare și o revizuire ambițioasă a standardelor.
- Să urmărească politici ambițioase de cercetare și inovare. UE trebuie să devină mai atractivă ca loc de investiții în inovare pentru a pune bazele productivității, creșterii, competitivității pe termen lung dar și tranziției verzi și digitale. Acest lucru necesită o reglementare favorabilă inovării și creșterea bugetului UE pentru cercetare și inovare, acordând prioritate finanțării UE pentru competitivitatea industrială pentru a sprijini comercializarea cu succes a produselor, serviciilor și metodelor de lucru inovatoare. De asemenea, este necesară o mai bună cooperare între cercetare, educație și inovare în triunghiul cunoașterii, precum și o coordonare strânsă cu întreprinderile și alte părți interesate. În plus, pentru a facilita digitalizarea și adoptarea tehnologiei, UE trebuie să se concentreze pe simplificarea acquis-ului digital și pe punerea în aplicare a normelor digitale adoptate recent.
- Să asigure faptul că politica socială a UE contribuie la îmbunătățirea competitivității și abordează deficitul de competențe și de forță de muncă care frânează întreprinderile. Acest lucru este esențial pentru a avea o strategie industrială de succes și pentru a crea locuri de muncă productive cu condiții bune de muncă. Obstacolele în calea dezvoltării competențelor diferă de la un stat european la altul. Respectarea competențelor naționale și colaborarea cu partenerii sociali este esențială pentru găsirea unor soluții eficiente. BusinessEurope așteaptă cu interes să își unească forțele cu instituțiile UE și cu ceilalți parteneri sociali pentru astfel de soluții și pentru punerea în aplicare cu succes a Uniunii competențelor în contextul Pactului pentru dialogul social european. Viitoarea declarație Herning poate aduce un nou impuls în consolidarea educației și formării profesionale, inclusiv prin dezvoltarea competențelor STEM și dotarea oamenilor cu competențele de bază necesare. În plus, întrucât perfecționarea și recalificarea nu vor fi suficiente în societățile noastre îmbătrânite, măsurile eficiente de atragere a talentelor din țări terțe și de simplificare a procedurilor de angajare a acestora trebuie, de asemenea, să facă parte din răspuns.
- Să asigure securitatea, apărarea și reziliența Europei. Este necesară o strategie comună de apărare și pregătire, respectând în același timp repartizarea competențelor din tratate. Dezvoltarea unei industrii europene de securitate și apărare este esențială pentru competitivitatea și reindustrializarea UE. Pentru BusinessEurope, această strategie ar trebui să încurajeze cooperarea public-privat pentru a proteja funcționarea infrastructurii, industriilor și serviciilor critice în perioade de criză și pentru a aborda fragmentarea Pieței Unice a apărării pentru a promova creșterea capacității de producție în industriile europene de apărare.
- Să deschidă calea unui cadru financiar multianual (CFM) eficace care să sprijine proiectele cu impact ridicat. Sprijinim pe deplin rapoartele Letta și Draghi, în care se subliniază necesitatea unui CFM solid pentru a menține competitivitatea, a promova inovarea, a susține tranziția verde, digitalizarea și a îndeplini necesitățile de securitate și apărare. UE trebuie să sporească implicarea sectorului privat pentru a-și valorifica efectul multiplicator, pentru a simplifica accesul la fondurile UE și pentru a acorda prioritate investițiilor private în detrimentul cheltuielilor publice. Investițiile private ar trebui încurajate prin reducerea sarcinii administrative, promovarea parteneriatelor public-privat și asigurarea faptului că Banca Europeană de Investiții (BEI), Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și băncile naționale de promovare contribuie la reducerea riscurilor investițiilor. UE ar trebui să raționalizeze programele, să stabilească obiective clare și să efectueze o evaluare ex-post sistematică care să conducă la realocarea fondurilor, în conformitate cu cele identificate. Având în vedere sarcina fiscală medie deja ridicată a UE în comparație cu concurenții globali, resursele nu trebuie generate prin impozitarea mai mare a întreprinderilor.
Confederația Patronală Concordia reprezintă 3900 de firme mari și mici, cu capital românesc și străin, care reunesc peste 450.000 de angajați și au o contribuție de 30% din în PIB. Concordia este singura organizație din România membră în BusinessEurope, Organizația Internațională a Angajatorilor (IOE) și Business at OECD (BIAC).