Cel mai mare producător european de automobile, grupul german Volkswagen, a criticat joi decizia Comisiei Europene de a impune suprataxe pentru importurile de vehicule electrice chineze, care în opinia companiei vor crea prejudicii, transmite AFP, citat de Agerpres.
„Efectele negative ale acestei decizii devansează orice posibile avantaje pentru industria auto european şi în special pentru Germania”, a transmis grupul Volkswagen, în contextul în care producătorii germani de automobile, care exportă o parte importantă din modelele lor în China, se tem de represaliile Beijingului.
Comisia Europeană a concluzionat că lanţul de producţie a automobilelor electrice pe baterie din China beneficiază de subvenţii incorecte, reprezentând o ameninţare economică pentru producătorii de vehiculele electrice pe baterii din UE. De asemenea, ancheta a analizat posibilele consecinţe şi impactul acestor măsuri asupra importatorilor, utilizatorilor şi consumatorilor de automobile electrice din blocul comunitar. În consecinţă, Executivul comunitar a decis să introducă tarifele vamale suplimentare de 17,4% pentru automobilele BYD, de 19,9% pentru automobilele Geely şi de 37,6% pentru automobilele SAIC.
În replică, constructorii auto germani au tras un semnal de alarmă: “Taxele vamale nu sunt, în general, adecvate pentru consolidarea pe termen lung a competitivităţii industriei auto europene, şi noi le respingem”, a adăugat Volkswagen. În plus, producătorul german subliniază că momentul ales de Bruxelles pentru a impune suprataxe pentru importurile de vehicule electrice chineze este unul nepotrivit, „ţinând cont de faptul că, în prezent, cererea pentru automobile electrice este una slabă în Germania şi Europa”. Încetinirea pieţei ar putea fi agravată de creşterea tarifelor pentru automobilele importate.
La rândul său, un alt important constructor auto german, grupul BMW, a apreciat că introducerea acestor suprataxe va conduce la un impas şi aduce atingere principiului liberului schimb.
Germania, împreună cu Suedia şi Ungaria, s-a luptat pentru a evita adoptarea unor sancţiuni mai dure de către Executivul comunitar, după ancheta deschisă în luna septembrie 2023 de Comisia Europeană asupra subvenţiilor acordate de Guvernul chinez sectorului automobilelor electrice.
Motivul, constructorii germani, pentru care China este piaţa principală, au cel mai mult de pierdut de pe urma unui război comercial cu Beijingul.
„Orice măsură protecţionistă, inclusiv tarifele vamale suplimentare, restricţionează liberul schimb şi ridică riscul unor conflicte comerciale, care la final afectează toate părţile”, a comentat într-un comunicat Federaţia constructorilor germani de automobile (VDA).
Taxele vamale provizorii se vor aplica din 5 iulie 2024, pentru o durată maximă de patru luni. În acest interval va fi luată o decizie finală privind taxe vamale definitive, în urma votului statelor membre UE.