Compania CFR Infrastructură a lansat în SEAP contractul de 3 miliarde de lei (600 milioane de euro) pentru modernizarea lotului 3 al Magistralei Craiova – Caransebeș, tronsonul Igiroasa – Drobeta Turnu Severin incluzând tunelul Balota cu o lungime de 6 kilometri.
„Proiectare și Execuție a lucrărilor aferente obiectivului de investiții ”Reabilitarea liniei feroviare Craiova-Drobeta Turnu Severin-Caransebeș, parte a Coridorului Orient/Est-Mediteranean”- LOT 3: IGIROASA (CAP Y) – DROBETA TURNU SEVERIN (Cap X), KM 331+000 – KM 362+632, Legaturile CF ale Variantei de Traseu cu Stațiile Prunișor și Drobeta Marfă, Stația CF Drobeta Marfă, Racord CF Dudașu”, arată licitația.
„Principalele obiective preconizate sunt: îmbunătățirea infrastructurii pentru cresterea vitezei de circulație la valori cuprinse între viteza de 120 km/h și cea de 160 km/h; Modernizarea instalațiilor de electrificare pe toată lungimea tronsonului (25 kV); Mărirea capacității de tranzit; Asigurarea interoperabilității prin implementarea STI, în special în ceea ce priveste sarcina pe osie (22,5 t), gabaritul de încărcare (C), lungimea liniilor din stații si haltele de miscare, facilitățile pentru persoanele cu dizabilități; Înlocuire poduri, podețe, repararea sistemului de drenaj, îmbunătățirea terasamentelor; Reabilitarea/Modernizarea clădirilor stațiilor de călători, incluzând construcțiile pasarelelor şi/sau tunelurilor pietonale, ridicarea nivelului peroanelor, în conformitate cu standardele europene în vigoare; Instalații de centralizare electronică noi, în stații, și introducerea sistemului de siguranță ERTMS (ETCS nivel 2 + GSM-R); Reducerea valorii maxime a declivității pe secțiunile unde aceasta depășește 18‰”, potrivit licitației.
Lotul 3 (Igiroasa – Drobeta Turnu Severin), cu o lungime de 41,23 km, are o valoare estimată de 3,08 miliarde de lei (fără TVA) și trebuie finalizat în 72 luni (12 luni proiectare și 60 de luni execuție lucrări). Pe acest lot va fi construită și o variantă nouă de traseu care va asigura relația între stațiile Balota, Prunișor și Drobeta Marfă. Între stațiile Prunișor și Drobeta Turnu Severin Est este prevăzută construcția unui tunel de cale ferată dublă, în lungime de 6,1 km.
Valoarea estimată a contractului este cuprinsă între 3 și 3,37 miliarde lei, iar ofertele pot fi depuse până pe 29 mai.
De la București la Craiova pe M 100 se fac reparații rapide, iar de la Caransebeș la Timișoara și Arad CFR are contracte pentru modernizarea loturilor, 2, 3 și 4 finanțate prin PNRR. Cel mai lung tunel feroviar în execuție este la Ormeniș, 6,9 kilometri pe M 300 Brașov – Sighișoara.
Licitația pentru modernizarea primelor 2 tronsoane ale Magistralei M 100 Craiova – Caransebeș a fost publicată pe 18 martie 2023 în SEAP, valoarea maximă pentru proiectarea și execuția lucrărilor pe cei 82 de kilometri aferenți celor două loturi fiind cuprinsă între 2,5 și 2,8 miliarde lei, dar Alstom și Arcada au depus contestații la CNSC.
– Lotul 1 (Craiova – Filiași), cu o lungime de 37,97 km, are o valoare estimată de 1,4 – 1,5 miliarde de lei (fără TVA) și trebuie finalizat în 54 de luni (12 luni proiectare și 42 de luni execuție lucrări).
– Lotul 2 (Filiași – Igiroasa), cu o lungime de 44,26 km, are o valoare estimată de 1,1 – 1,2 miliarde de lei (fără TVA) și trebuie finalizat în 60 luni (12 luni proiectare și 48 de luni execuție lucrări).
Secțiunea Craiova – Caransebeș străbate județele Dolj, Mehedinți și Caraș-Severin, are o lungime de 226 kilometri, din care 50 urmează să fie dublați și vor fi construite două tuneluri, primul la Balota de 6 kilometri, iar al doilea la Poarta I de 1,2 kilometri pentru a reduce declivitatea liniei : ,,Prin realizarea acestui obiectiv de investiții de utilitate publică de interes național, se va realiza o legătură rapidă între Craiova – Drobeta Turnu – Severin – Caransebeș, cu efecte benefice pe toate planurile (aglomerare, poluare, consum crescut de carburanți, scăderea timpului de transport pentru călători şi mărfuri etc.). Prin implementarea proiectului, linia de cale ferată va fi proiectată în conformitate cu parametrii tehnici ceruţi de standardele şi legislaţia europeană în vigoare. Necesitatea şi oportunitatea promovǎrii acestui obiectiv de investiții rezultǎ, în principal, din necesitatea executǎrii lucrărilor modernizare a liniilor cale ferată existente, pentru a permite viteze de circulație de 100 – 120 km/h (pentru trenurile de marfă) și 120 – 160 km/h (pentru trenurile de călători) în conformitate cu previziunile cererii de trafic de călători şi de marfă naţional şi internaţional.
Obiectivele principale ale proiectului vizează reabilitarea liniei de cale ferată în conformitate cu Specificațiile Tehnice de Interoperabilitate (STI) şi cu previziunile cererii de trafic de călători şi de marfă naţional şi internaţional, astfel:
– linie dublă, electrificată, de 25 kV; Notă: Referitor la acest obiectiv, din motive de relief și costuri, prin soluțiile proiectate s-au obținut următoarele rezultate:
· Linie CF simplă existentă care se reabilitează: 59,840 km
· Linie CF simplă existentă care se reabilitează și va fi dublată: 65,327 km
· Linie CF dublă existentă care se reabilitează: 52,338 km
· Linie CF dublă noua pe variante de traseu: 47,782 km”.