CNAIR, prin Direcția Regională de Drumuri și Poduri Brașov a lansat în licitație o expertiză tehnică pentru finalizarea lucrărilor și remedierea degradărilor pe lotul 3 al Autostrăzii A 1 Orăștie-Sibiu. Lotul 3 Săliște-Cunța (22 km.) a fost construit de Salini Impregilo (Italia), iar Guvernul Ponta (Victor Ponta fiind și candidat) a inaugurat lotul cu o zi înaintea turului 2 al alegerilor prezidențiale, deși știa că lucrările nu sunt finalizate și nici nu sunt conforme. Fisurile au apărut după puțin timp de la deschidere, iar în 2015 lotul 3 a fost complet închis pentru reparații.
Licitația pentru expertiza tehnică a fost lansată în licitație duminică, pe 8 octombrie și are o valoare de 4,1 milioane lei. Durata de realizare este de 12 luni. Potrivit caietului de sarcini, expertiza pentru Lotul 3 exclude viaductul de la Aciliu ,,în stare avansată de dragadare și cu fisuri de la cutremure”. Contractul pentru cel mai înalt viaduct din țară face obiectul unei alte licitații cu termen de depunere a ofertelor 18 octombrie (detalii aici). Pe lângă problema viaductului, CNAIR trebuie să rezolve și alunecările de teren de la Dealul Aciliu.
Expertiza lotului dintre Săliște (jud. Sibiu) și Cunța (jud. Alba) include :
,,-85 de foraje la adâncimea medie de 6 metri la interdistanțe de 500 de metri în lungul autostrăzii, intercalat pe ambele căi de circulație
-54 de foraje cu adâncime medie de 30 de metri în cele 9 zone identificate cu potențial de instabilitate
-3 încercări/teste de laborator pentru fiecare foraj realizat
-210 carote (probe din asfalt) prelevate de pe ambele căi de rulare incluisiv o serie de carote de dimensiuni mari în vederea determinării compoziției straturilor de mixtură asfaltică și eventual a caracteristicilor acesteia. ” se arată în caietul de sarcini.
Expertiza tehnică pentru viaductul Aciliu arată degradări, fisuri și lucrări nefinalizate
Expertiza tehnică a viaductului de la Aciliu arată degradări, fisuri și lucrări nefinalizate, deși viaductul a fost dat în trafic în noiembrie 2014. Expertiza tehnică pe care a consultat-o Economedia arată:
Probleme la suprastructură:
– degradări ale grinzii de parapet sub formă de fisuri transversale și longitudinale
– fisuri și microfisuri transversale și longitudinale ale dalelor prefabricate
Probleme la Infrastructură:
– crăpături verticale pe riglele masive ale pilelor
– fisurile și crăpăturile existente de la cuzineți sunt active, martorii folosiți fiind distruși
– Pila 11 Calea 2, în zona cuzineților prezintă crăpături și desprinderi ale betonului până la nivelul armăturilor
Concluzia expertizei:
1. Viaductul se află într-o stare avansată de degradare, cu o evoluție negativă la toate palierele proiectului
2.Viteza de degradare a rămas constantă în ultimii 3 ani
3. Soluțiile tehnice de remediere propuse în 2022 fie nu au fost cele adecvate, fie nu au fost aplicate corespunzător
4. Dublarea numărului de fisuri cât și extinderea celor vechi
5. Noi degradări ca urmare a cutremurelor din februarie 2023.