Condiții mai bune în trenurile noi cumpărate de la Alstom: Instalațiile de climatizare trebuie să facă față temperaturilor extreme, 40 grade vara și minus 30 de grade iarna

trenuri electrice Alstom Sursa foto: Ionel Scriosteanu

Noile trenuri pe care le-a cumpărat Ministerul Transporturilor de la Alstom sunt prevăzute cu instalații de climatizare performante care trebuie să facă față temperaturilor extreme, 40 grade vara, respectiv minus 30 grade pe timpul iernii, conform specificațiilor tehnice din caietul de sarcini, a spus vineri președintele Autorității pentru Reformă Feroviară, Ștefan Roșeanu.

La începutul sezonului estival, CFR Călători anunța că instalațiile de climatizare din trenuri nu mai pot asigura răcirea optimă a vagonului dacă temperaturile exterioare depășesc 35 C. Primele rame din contractul semnat în martie vor fi livrate la sfârșitul anului viitor, dar vor intra în circulație în prima jumătate din 2024 după obținerea autorizațiilor și finalizarea testelor.

Întrebat despre problemele din trenurile CFR Călători, unde vara vagoanele se transformă în adevărate saune atunci când instalația AC nu funcționează sau nu face față, Roșeanu a explicat că nu doar vechimea materialului rulant sau întreținerea necorespunzătoare duc la reclamațiile călătorilor, ci și lipsa electrificării sau viteza redusă de circulație.

„Trenurile care vor veni (n.r de la Alstom) sunt echipate cu instalație de climatizare care face față la temperaturi de 40 grade nu la 35. În plus, lucrăm cu operatorii pentru a pregăti trenurile înainte de plecare în cursă. Nu întotdeauna această problemă cu nefuncționarea AC ține de limita de acum de 35 grade. Un vagon sau un tren stă în soare, deci AC nu funcționează.  Vara, normal, la ce ne uităm : la litoral. Un tren pleacă de la Mangalia după ce a stat în soare, locomotiva diesel nu dă suficientă putere, merge cu viteză redusă pentru că linia are o calitate slabă, după o oră când ajunge la Constanța iarăși se decuplează locomotiva, vagoanele rămân fără energie în soare, se pune locomotiva electrică și de-abia la Fetești sau Ciulnița face față. Am mers pe ridicarea plajei de temperatură, iar în licitațiile pe care le avem și le pregătim am coborât și temperatura negativă mai jos, până la – 30 de grade, tocmai pentru a ține cont de caracteristicile climei din România”, a spus Roșeanu.

CFR anunță demersuri pentru reîncadrarea României în zona climatică I cu temperaturi de 40 grade vara. În această zonă mai sunt Grecia, Italia, Portugalia și Spania.

„CFR Călători informează că reglementările privind condițiile normale de funcționare a instalațiilor de climatizare a vagoanelor sunt prevăzute în clar în Normele tehnice feroviare autohtone și internaționale. România este încadrată în zona climatică II ceea ce înseamnă că temperatura maximă optimă pentru funcționarea în parametri nominali ai vagonului este de +35°C, iar umiditatea de maxim 65%.

Urmare evoluției climatice din ultimii doi ani, CFR Călători are în vedere finalizarea procedurilor pentru reîncadrarea țării noastre în zona climatică I, ceea ce presupune circulația trenurilor în condiții meteorologice de vară extremă. Reîncadrarea în zona climatică I, va permite CFR Călători realizarea și autorizarea modificărilor pentru materialul rulant nou și modernizat în vederea creșterii confortului termic pe timp de vară”, a transmis compania.

ARF a semnat vineri un contract pentru achiziția a încă 17 trenuri noi de la Alstom, contractul din primăvară pentru primele 20 de rame noi având posibilitatea activării extensiei de suplimentare cu încă 17 unități.

Sursa foto: Ionel Scriosteanu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *