Acum suspendată pentru schimbarea căii de rulare, linia 5 de tramvai va trece în continuare prin modificări, cu scopul de a reduce congestionarea traficului și a asigura mobilitatea urbană în zona de nord a Capitalei, la intrarea de pe Soseaua București-Ploiești și din zona Pipera.
O parte de 4,3 km din traseul liniei 5 a fost aleasă de municipalitate să fie prima reabilitată din cei 50 de km de linii de tramvai din Capitală – un proiect amplu ce este abia la început și care presupune intrarea etapizată în reparații a acestui tip de infrastructură de transport, în următorii 2 ani.
În total, o treime din infrastructura de tramvai a Bucureștiului este mult depășită față de momentul construcției în jurul anilor 1980, când a fost introdus modelul șinei înglogate în dale de beton. În prezent, reabilitarea infrastructurii de tramvai din Capitală a devenit cu atât mai necesară odată cu punerea în circulație a celor 100 de tramvaie „Imperio” de la Astra Arad.
De menționat că tramvaiul este principalul mijloc de transport nepoluant, cu capacitate mare de preluare călători, dar cu inconvenientul că are limitare de traseu. Alte vehicule ecologice, deja existente în București, sunt troleibuze noi cu autonomie și autobuze electrice, evident mult mai flexibile în alegerea traseelor.
Revenind la modernizarea liniei 5, în mod particular aceasta cuprinde trei etape, independente unele de altele, însă cu impact asupra modului cum se va călători pe viitor în București, pe acest traseu.
1. Reabilitarea liniei existente (4,3 km). Termen: februarie 2025
În prima etapă se va realiza reabilitarea liniei de tramvai existente, porțiunea care se întinde de la Ștefan cel Mare până la Podul Băneasa, pe un tronson de 4,3 kilometri. Aceste lucrări sunt deja în desfășurare, și erau, în noiembrie, la stadiu de execuție de 75% și includ modernizarea căii de tramvai.
Proiectul a fost modificat ulterior, iar calea de rulare prevăzută inițial cu linia înierbată, pentru absorbția prafului, s-a asfaltat pentru a permite și deplasarea autobuzelor pe calea de rulare a tramvaielor, cu dublu rol pentru a favoriza transportul în comun.
La final, chiar dacă acum nu este prevăzut, traseul liniei 5 va avea montat pe Bd. Barbu Văcărescu, cel mai probabil, gard despărțitor de traficul auto, decizia aparținând STB și TPBI, conform directorului de investiții, Cătălin Aflat, și va permite deplasarea tramvaiului în regim de „metrou ușor”.
Cum lucrările de reabilitare demarate la începutul anului, în martie, avansează fără întârzieri, tramvaiele își vor relua circulația, probabil din luna februarie 2025, după cum își asuma primarul general.
2. Străpungerea „Dimitrie Pompeiu – Barbu Văcărescu”. Legată de modernizarea bulevardului
A doua etapă se concentrează pe străpungerea liniei de tramvai în Bd. Barbu Văcărescu dinspre Bd. Dimitrie Pompeiu, care la momentul actual nu există.
Această lucrare este legată de proiectul de modernizare a Bulevardului Dimitrie Pompeiu care presupune lărgirea lui la două benzi pe sens, reabilitarea liniei de tramvai 16 și 36, dar și realizarea de piste de biciclete și trotuare.
Străpungerea din Pompeiu va interconecta aceste linii cu tramvaiul 5, un traseu coerent fiind alegerea, în cele din urmă, a Asociației de Dezvoltare Intercomunitară București-Ilfov (TPBI).
Prin proiectul pentru Dimitrie Pompeiu, dar și construirea unei noi conexiuni între Șoseaua Fabrica de Glucoză și Șos. Pipera, municipalitatea preconizează o fluidizare semnificativă a traficului în zona Pipera.
În prezent, modernizarea „Dimitrie Pompeiu” este în faza de proiectare, cu termen de finalizare în 3-4 luni, ceea ce înseamnă începutul anului 2025, urmată de partea de avize și apoi execuție, a afirmat directorul de investiții din PMB, Cătălin Aflat.
Potrivit acestuia, pe perioada racordării celor două linii nu va mai fi întreruptă circulația tramvaielor, decât, probabil, pe o perioadă scurtă de timp cât are loc racordarea.
3. Extinderea Liniei 5 până la Mall Băneasa. Stadiu actual: PUZ în execuție
Ultima etapă în procesul de modernizare a liniei 5 vizează extinderea traseului prin construcția unei linii noi până la Mall Băneasa.
Această prelungire a traseului va adăuga 4 noi stații și va contribui la o conectivitate mai bună între zona comercială și rețelele de transport public din nordul orașului.
Proiectul prevede amenajarea unei noi linii de tramvai unde este acum capătul linei 5, de la Aeroporul Băneasca, pe strada Grațioasa, și până la complexul comercial Băneasa. Linia va fi construită pe lateralele Șoselei București-Ploiești, intrarea în Capitală din zona de nord.
Pentru extinderea Liniei 5 este în lucru un plan urbanistic zonal – PUZ (foto: ilustrația materialului) care va fi finalizat în martie 2025.
Potrivit directorului de investiții Cătălin Aflat, lucrarea va dura 2 ani din momentul în care există contract de proiectare și execuție, respectiv 6 luni de proiectare și un an jumătate de execuție.
În viitor, toată acestă zonă va avea infrastructură nouă de transport în comun, prin construcția linei de metrou M6 care este în execuție în prezent, către Aeroport Henri Coandă din Otopeni. Stadiul lucrărilor pentru primul tronson al magistralei de metrou M6, care va lega Piaţa 1 Mai de Mall Băneasa, a ajuns la 15-16%.