Cum explică Ministerul Transporturilor renunțarea la procentul minim de promovabilitate pentru şcolile de şoferi. Noua Strategie de Siguranţă Rutieră 2021-2030, în lucru

scoala auto, scoala soferi Sursa foto: © Teodororoianu - Dreamstime.com

Ministerul Transporturilor renunță la un procent obligatoriu de promovabilitate în primii doi ani pentru școlile de șoferi deoarece un procent egal la nivel național ar fi discriminatoriu, arată un răspuns al instituției transmis Economedia. În schimb, ministerul anunță că va cuprinde noi măsuri pentru îmbunătăţirea pregătirii pentru examenul auto în noua „Strategie Naţională de Siguranţă Rutieră” la care lucrează în prezent.

Economedia a scris, joi, că Ministerul Transporturilor renunță să mai condiționeze autorizarea școlilor de șoferi de obţinerea unui procent minim de promovabilitate în rândul cursanţilor, de 40% în primul an de la autorizare, respectiv de 50%, în următorul an. Singura explicație oferită era că această condiție oricum nu a fost aplicată până în prezent, deși a fost promovată încă din 2013, deoarece normele de aplicare au fost amânate ani la rândul. Noile reguli ar fi eliminat şcolile de şoferi „de apartament”.

La solicitarea Economedia de a clarifica această măsură, ministerul a transmis că renunţă la acest procent pe motiv că respectiva condiţionare stabilea „un procent fix de promovabilitate pentru toată ţara”. Potrivit ministerului, caracteristicile demografice şi socio-culturale „diferă semnificativ între zone şi judeţe ale ţării, ceea ce înseamnă că aplicarea acestui procent fix, fără a ţine cont de caracteristicile locale, ar discrimina, respectiv avantaja unele zone geografice”.

Dincolo de asta, ministerul mai subliniază că, în prezent, responsabilitatea pregătirii cursantului cade exclusiv în responsabilitatea şcolii, iar instructorii auto şi profesorii de legislaţie rutieră sunt responsabilizaţi doar indirect.

O nouă Strategie de Siguranță Rutieră, ca va include măsuri pentru școlile auto

Ministerul Transporturilor a mai transmis pentru Economedia că lucrează la noua „Strategie Naţională de Siguranţă Rutieră”, un proiect care se va finaliza în câteva luni şi care trebuie să urmeze liniile directoare stabilite de Comisia Europeană, obiectivul fiind de reducere a numărului persoanelor decedate în accidente de circulaţie cu 50% până în 2030 (n.r. în Decada de Siguranţă Rutieră 2011- 2020 reducerea a fost de aproximativ 20%, deşi ţinta era 50%).

Noua  Strategie de Siguranţă Rutieră va cuprinde şi măsuri pentru îmbunătăţirea pregătirii pentru examenul auto, dar fără a condiţiona licenţa şcolilor de şoferi  de atingerea unui anumit procent de promovabilitate, potrivit ministerului.

Ultimele cifre, înainte de criza sanitară, arătau, cel puţin pentru Bucureşti, un procent de promovabilitate de 25% de la prima încercare, în timp ce unele judeţe înregistrau aproape 50%.

Prin noua Strategie de Siguranţă Rutieră se vor stabili de asemenea, potrivit Transporturilor, măsuri juste și echitabile care să răspundă mai multor factori, precum: „dezvoltarea unei metodologii juste şi coerente, stabilirii de măsuri administrative, responsabilizării echitabile a şcolilor de şoferi, a instructorilor auto, precum şi a profesorilor de legislaţie prin raportare la zonele geografice, respectiv judeţele unde şcolile de şoferi îşi desfăşoară activitatea”.

Îmbunătăţirea pregătirii pentru examenul auto prin condiţionarea autorizării şcolilor de şoferi de obţinerea unui procent de promovabilitate (n.r. 40 % în primul an, respectiv 50% în al doilea an) era una dintre măsurile propuse în Strategia Naţională de Siguranţă Rutieră 2016-2020, document aprobat de Guvernul Cioloş. Alte acţiuni menţionate – cele mai multe fără finalitate – au fost :

– Îmbunătăţirea capacităţii de supraveghere şi impunere a legii prin intermediul sistemelor automate de constatare a abaterilor, creşterea gradului de încasare a amenzilor contravenţionale şi scăderea costurilor administrative de procesare a contravenţiilor (gradul de încasare a amenzilor la regimul circulaţiei este sub 40%, în timp ce la nivelul statelor membre UE acesta este de peste 90%, în Olanda fiind chiar de 98%)

– Creşterea siguranţei rutiere prin îmbunătăţirea stării tehnice a parcului rutier, introducerea inspecţiei tehnice de siguranţă pentru repunerea în circulaţie a vehiculelor implicate în accidente rutiere.

România are cel mai mare număr de persoane decedate în accidente de circulaţie – 98 de decese la un milion de locuitori, dublu faţă de media europeană.

Sursa foto: Teodororoianu – Dreamstime.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *