Ministerul Transporturilor renunță la regulile care ar fi eliminat şcolile de şoferi „de apartament”. Motivul: normele au fost amânate la nesfârșit

scoala auto, scoala soferi Sursa foto: © Teodororoianu - Dreamstime.com

Ministerul Transporturilor renunță să mai condiționeze autorizarea școlilor de șoferi de obţinerea unui procent minim de promovabilitate în rândul cursanţilor. Motivul? Această condiție oricum nu a fost aplicată până în prezent, deoarece normele de aplicare au fost amânate ani la rândul. Noile reguli ar fi eliminat şcolile de şoferi „de apartament”.

UPDATE Ministerul Transporturilor afirmă că renunță la procentul obligatoriu de promovabilitate deoarece un procent egal la nivel național ar fi discriminatoriu, arată un răspuns al instituției transmis Economedia. În schimb, ministerul anunță că va cuprinde noi măsuri pentru îmbunătăţirea pregătirii pentru examenul auto în noua „Strategie Naţională de Siguranţă Rutieră” la care lucrează în prezent.

Ordinul 733/2013, care ar fi trebuit să intre în vigoare luna aceasta, a fost emis în mandatul ministrului Relu Fenechiu pentru a elimina din piaţă şcolile de şoferi „de apartament” despre care responsabilii din ministerul de resort spuneau atunci că nu asigură o pregătire corespunzătoare.

Analize Economedia

inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1

Respectivul Ordin stabilea că şcolile de şoferi care nu obţin în primul an de la autorizare minimum 40% promovabilitate, respectiv 50% în următorul an, îşi pierd licenţa.

ART 10. În vederea creșterii calității actului de pregătire al cursanților în vederea obținerii permisului de conducere, […] procentul minim de promovabilitate al școlilor de conducători auto va fi de 50%, corelat cu o scădere cu 30% a numărului minim obligatoriu de ore de pregătire; scăderea cu 30% a numărului minim obligatoriu de ore de pregătire nu se aplică cursanților care efectuează pregătirea în vederea obținerii permisului de conducere pentru categoria B”, se arată în Ordinul 733/2013 publicat în MO 267 din 13 mai 2013.

Ministrul de la acea vreme Relu Fenechiu spunea, potrivit Agerpres: „Promovabilitatea este un criteriu. Noi dorim să avem cât mai puţini cursanţi care să îşi permită sau şcoli care să îşi permită să accepte să le dai nişte bani, să nu se ţină cursurile şi la sfârşit cursantul să nu ştie nimic. Se întâmplă, din informaţiile noastre, astfel de lucruri. Şi şcolile care îşi vor permite să îşi facă un obicei din asta nu vor mai fi acreditate pentru anul următor. Noi am cerut ca şcolile de şoferi să obţină un grad de promovabilitate a cursanţilor de minimum 40% în primul an şi minimum 50% începând din al doilea an. În acest fel, creăm premisele unei evaluări interne reale şi corecte a cursanţilor înaintea eliberării documentelor necesare înscrierii la examen”.

După ani de amânări, Transporturile renunță la condiții

Au urmat ani întregi de procese cu instructorii auto independenţi pe care ministerul le-a câştigat, apoi doi ani de amânare pentru ca şcolile de şoferi şi DRPCIV (Direcţia Regim Permise şi Înmatriculări) să se poată pregăti.

Totuși, acum, Ministerul Transporturilor s-a răzgândit şi, fără a motiva suficient, propune eliminarea acestui procent de promovabilitate. Astfel, ministerul propune „eliminarea condiționării menținerii valabilității autorizației unei școli de conducători auto de îndeplinirea unui procent minim de promovabilitate, condiționare care până în prezent nu a fost aplicată, urmare a amânării succesive a prevederilor Normelor care stabilesc acest fapt”. Precizarea se regăsește în nota unui proiect publicat marți şi aflat în dezbatere publică până la data de 19 aprilie. Cu alte cuvinte, Ordinul 733/2013 nu ar mai intra în vigoare pentru că… oricum a tot fost amânat!

Economedia a solicitat Ministerului Transporturilor o explicație în plus pentru renunțarea la aceste reguli noi, mai stricte, și vom publica răspunsul de îndată ce îl vom primi.

Strategia Naţională de Siguranţă Rutieră şi pregătirea în şcolile de şoferi

În ţara cu cele mai multe persoane decedate în accidente rutiere din UE (n.r. – 98 de decese la un million de locuitori), păstrarea actualelor condiţii pentru autorizarea şcolilor de şoferi – unele fiind „şcoli de luat permisul”, după cum le denumea pilotul Titi Aur –, este greu de explicat din moment ce îmbunătăţirea pregătirii în şcolile de şoferi este prevăzută inclusiv în Strategia Naţională de Siguranţă Rutieră, act normativ emis în 2016 de Guvernul Cioloş.

Amendarea legii pentru introducerea unui criteriu ca min. 50% să promoveze examenul; în caz contrar, şcoala de conducători auto nu îşi poate prelungi autorizaţia de funcţionare”, se arată în capitolul dedicat îmbunătăţirii calităţii instruirii oferite de şcolile de conducători auto şi de centrele de pregătire și perfecționare profesională a personalului de specialitate  din domeniul transportului rutier.

Sursa foto: © TeodororoianuDreamstime.com

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. @Mădălina Podaru, sunteți slab informată, dacă nu rău intenționată….
    Ordinul 733/2013 a fost contestat în instanță dar acum este în vigoare! Vă invit să l parcurgeți și să vedeți că acest ordin nu permite funcționarea “școlilor de șoferi de apartament”…. Acest ordin desființează noțiunea de instructor auto independent și impune condiții nu foarte accesibile pentru autorizarea școlilor de șoferi…. Căutați pe arr.ro/scoli auto și o să înțelegeți mai bine mecanismul de autorizare și de funcționare al școlilor de șoferi…. Între măsurile impuse la vremea respectivă două au stârnit discuții aprinse : dotarea mașinilor de școală cu camere video și celebra promovabilitate….
    Aceste două măsuri au tot fost prorogate până au fos, pe rând, eliminate. Motivele?
    Legat de camera video. În afara faptului că și DRPCIV ul are norme proprii de de folosire a camerelo la examen, și s-ar fi suprapus cu cele impuse de 733, ar fi fost imposibil, și inutil, să filmezi zi cu zi și să salvezi imagini seară de seară , pe care să le ții stocare timp de 6 luni. N ar fi făcut nimeni asta….
    Legat de promovabilitate. Mare parte din școlile de șoferi ( mai toate ! ) nu trec de 50 % promovabilitate din două motive :
    1. Educația la nivel general suferă , oricât ar vrea Relu Fenechiu sau Titi Aur să credem altceva, și atunci de ce ar face excepție școala de șoferi?
    2 . Felul în care DRPCIV calculează promovabilitatea …
    Așa că nici pe departe nu vrea cineva să avantajeze “școlile de apartament” ci să se păstreze un cadru legislativ cât de cât respirabil…

  2. Cine gandeste legile astea? Toti au mintea lu Sosoaca? Cum sa obligi scolile la asa ceva? Pe timpul lu Ceasca era asa la scoala 🤦‍♂️

  3. Școlile de șoferi mari I-și permit să facă sponsorizări, având instructori prost plătiti, cu ochii în telefon, cu reclame scumpe în media, pe când instructorii independenți, cărora elevii se înscriu datorita seriozității și profesionalismului, la examen cursanții lor pică, nu pot îndeplini procentul de promovare. Acest criteriu a fost cerut de câteva scoli mari din motive evidente!

  4. Pentru o corecta informare a cititorilor ar trebui să publicați și cum se calculează coeficientul de promovabilitate:: este raportul dintre nr elevi înscriși într-un an calendaristic și nr elevi admiși care au promovat proba teoretică și practică din PRIMA INCERCARE. Asa că școala nu este vinovată pentru IQ-ul elevului sau pentru starea emotiva ridicata. Sunt avantajate școlile de profesioniști pt că au un coeficient mai mare

  5. De ani de zile se fac adrese, interpelări din partea scolilot și a federațiilor patronale de profil sa se rupă examenul în două cu pregătire separata, efectuez pregătirea teoretica si după examenul de sala efectuez pregătirea practică, nu se dorește atât la nivel de MT cât și MAI. De ce? Nimeni nu motivează acest răspuns.

  6. Din câte văd eu, s-a încercat impunerea unui standard de calitate școlilor de șoferi. O dată, într-un moment de respiro, l-am auzit pe un instructor auto spunând: „Nu am nevoie de mulți elevi, ci de puțini, dar să pice. Așa, banul curge constant.” Am văzut în comentariile de mai sus referiri la IQ-ul elevilor de la școlile de șoferi. Este și asta o părere, dar nu prea sustenabilă. Poți să fii matematician de Nobel, dar să fii un tip distrat și neîndemânatic, care pică sistematic examenul sau să fii un „neșcolit” cu studii la „liceul neînceput” și să iei examenul din prima.

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.