Cumpărătorii mediteraneeni revin pe piața țițeiului rusesc, cu patru luni înainte de intrarea în vigoare a unei interdicții europene

petrol 1 Sursa foto: Pixabay

Cumpărătorii de țiței din sudul Europei se întorc încet pe piața țițeiului rusesc, în timp ce o interdicție a Uniunii Europene privind astfel de transporturi mai are patru luni până la intrarea în vigoare, scrie Bloomberg, citat de Rador.

Livrările de țiței rusesc către porturile din Italia și Turcia au crescut la un nivel maxim, de mai multe săptămâni, în cele șapte zile până pe 5 august, compensând o scădere a transporturilor către clienții din nordul Europei, potrivit datelor de urmărire a navelor monitorizate de Bloomberg. Transporturile din Rusia către regiunea mediteraneană în ansamblu au fost cele mai mari de la jumătatea lunii iunie.

Livrările de țiței de la terminalele de export din Marea Baltică și Marea Neagră către rafinăriile din Italia au crescut la un nivel maxim, de șapte săptămâni, în timp ce transporturile către Turcia au fost cele mai mari din ultimele șase săptămâni. Spania a preluat primul său transport de țiței Ural, din aprilie, iar un transport aparținând KazTransOil din Kazahstan a fost livrat la Bilbao. Săptămâna trecută a avut loc, de asemenea, primul transport de țiței Ural din Marea Baltică în Grecia, din februarie. Fluxurile crescute către mai multe țări europene înainte de intrarea în vigoare a sancțiunilor evidențiază dificultatea pe care o va avea regiunea în a pune capăt dependenței de petrolul Moscovei. Identificarea unora dintre aceste mărfuri ca nefiind rusești, deși sunt de clasificare rusească, expediate dintr-un port rusesc, arată cât de dificil vor fi de controlat sancțiunile atunci când vor intra în vigoare, în decembrie.

Transporturile maritime de țiței ale Rusiei s-au stabilizat la un nivel de aproximativ 500.000 de barili pe zi, sub vârful pe care l-au atins după ce trupele Moscovei au invadat Ucraina, la sfârșitul lunii februarie, și rămân puțin modificate față de nivelul la care erau înainte de atac. Fluxurile de ieșire au scăzut în săptămâna până pe 5 august, la 3,46 milioane de barili pe zi, de la 3,51 milioane în săptămâna precedentă, potrivit datelor de urmărire a navelor monitorizate de Bloomberg. Cu toate acestea, transporturile medii pe patru săptămâni, care atenuează o parte din volatilitatea cifrelor săptămânale, au crescut la cel mai mare volum din ultimele patru săptămâni, cu 3,25 milioane de barili pe zi.

Pe baza destinațiilor actuale, fluxul mediu de țiței rusesc către Asia a rămas de aproape 1,75 milioane de barili pe zi, în scădere față de un platou de peste 2,1 milioane de barili pe zi, în aprilie și mai. Livrările către cumpărători europeni, inclusiv cei din nordul Europei, Marea Mediterană și regiunea Mării Negre, au crescut la un maxim de cinci săptămâni de 1,38 milioane de barili pe zi, dar sunt încă în scădere de la peste 1,85 milioane de barili pe zi, înainte de invazie.

Fluxurile către cufărul de război al Kremlinului din taxele pe exportul de țiței continuă să crească, venitul mediu pe patru săptămâni urcând la un maxim de 11 săptămâni. Câștigul vine chiar dacă multe dintre transporturile din cea mai recentă săptămână analizată au fost evaluate pentru taxe la cota mai mică în vigoare în august.

Fluxuri de țiței în funcție de destinație:

Asia – Volumul de țiței pe tancurile petroliere care se îndreaptă spre destinații asiatice a fost practic neschimbat în cele patru săptămâni până la 5 august, dar volumul destinat unor locații nedezvăluite din regiune a crescut la 271.000 de barili pe zi. Majoritatea tancurilor care transportă țițeiul semnalează Canalul Suez ca destinație.

Europa – Volumul transportat din Rusia în nordul Europei în cele patru săptămâni până la 5 august a scăzut la un sfert din ceea ce era înainte ca Rusia să invadeze Ucraina, având o medie 317.000 de barili pe zi.

Livrările către cumpărătorii mediteraneeni au crescut pentru a doua săptămână, ajungând la cel mai înalt nivel înregistrat în șapte săptămâni. Fluxurile către porturile italiene și turcești au crescut ambele.

Livrările combinate către Bulgaria și România au crescut la cel mai mare nivel de trei săptămâni, de 255.000 de barili pe zi, în cele patru săptămâni până pe 5 august.

Fluxuri în funcție de locația de export

Fluxurile agregate de țiței din porturile rusești au scăzut cu 50.000 de barili pe zi, sau 1%, în cele șapte zile până la 5 august. Fluxurile au fost mai mici decât în ​​cursul săptămânii anterioare din Marea Baltică și Marea Neagră, dar au fost transportate mai multe din Arctica și Pacific.

Venituri din export

Veniturile Moscovei din taxele de export au scăzut cu 8 milioane de dolari, sau 4%, la 177 de dolari, conform calculelor Bloomberg. Scăderea veniturilor a fost mai mare decât cea a volumului, deoarece majoritatea mărfurilor au fost expediate în august, când au atras o cotă mai mică a taxelor de export.

Fluxuri de la origine la locație

Următoarele diagrame arată numărul de nave care părăsesc fiecare terminal de export și destinațiile mărfurilor de țiței din fiecare dintre cele patru regiuni de export.

Un total de 34 de tancuri au încărcat 24,2 milioane de barili de la terminalele de export ale țării în săptămâna până la 5 august, arată datele de urmărire a navelor și rapoartele agenților portuare. Este o scădere cu 340.000 de barili față de săptămâna precedentă. Destinațiile se bazează pe locul în care navele semnalează că se îndreaptă în momentul înscrierii, iar unele se vor schimba aproape sigur pe măsură ce călătoriile avansează.

Volumul total de țiței de pe navele care se încarcă de la terminalele baltice din Rusia a scăzut, renunțând la câștigul înregistrat săptămâna anterioară.

Fluxurile din Novorossiysk din Marea Neagră au scăzut după saltul din săptămâna precedentă, fluxurile către țările asiatice scăzând la jumătate.

Transporturile din Arctica au crescut la nivelul lor cel mai înalt de când trupele ruse au invadat Ucraina, cu o creștere a volumului îndreptându-se spre India.

Fluxurile de țiței de la terminalele petroliere din est ale Rusiei au crescut la cel mai mare nivel de la mijlocul lunii aprilie, ca urmare a creșterii transporturilor de țiței ESPO de la Kozmino.

Notă: această analiză face parte dintr-o serie săptămânală obișnuită de urmărire a transporturilor de țiței de la terminalele de export rusești și a veniturilor din taxele pe exportul de țiței obținute de guvernul rus.

Notă: fluxurile maritime săptămânale agregate din porturile rusești din Marea Baltică, Marea Neagră, Arctica și Pacific pot fi găsite pe terminalul Bloomberg tastând {ALLX CUR1 }

Sursa foto: Pixabay

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *