De ce sunt mașinile Dacia atât de ieftine? Super-grupul secret care menține costurile scăzute

Dimensiuni Bigster

Un supergrup „design-to-cost” este cheia modului în care Dacia și-a păstrat mașinile la un preț net inferior celui al multora dintre concurenții săi, scrie publicația britanică Car Magazine.

Creșterile prețurilor la alimente, combustibili și dobânzi (pentru a numi doar trei dintre acestea) au afectat enorm finanțele oamenilor.

În Marea Britanie, mașina așa-zis „ieftină” nu mai există. În 2024, un britanic are nevoie de 20.000 de lire sterline doar pentru a obține cheia unui supermini. Pentru o mașină de familie, probabil e nevoie de ceva mai mult de 35.000 de lire sterline.

Analize Economedia

MixCollage-21-Dec-2024-07-15-PM-1798
economie 2024
grafic crestere dreamstime
tranzactii calcula fuziuni
locuinta constructii bricolaj
salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta

Și totuși, noul Bigster de la Dacia bate competitorii. Prețul său de intrare de 24.995 lire sterline pe piața britanică îl face cel mai ieftin SUV de familie la vânzare în Marea Britanie – deși la egalitate cu MG HS fabricat în China – iar modelul său emblematic costă sub 30.000 lire sterline.

Acest preț de sub 30.000 de lire sterline pentru un Bigster complet echipat include tehnologie, cum ar fi scaunele electrice, un acoperiș panoramic din sticlă, un portbagaj cu acţionare electrică și un sistem de propulsie hibrid.

Acesta nu este nici cel mai ieftin exemplu. Un supermini Sandero poate fi achiziționat pentru aproximativ 14.000 de lire sterline.

Prețul de intrare al noului Duster, extrem de dorit și de amuzant, este cu 6.000 de lire mai mic decât al unui Ford Puma mult mai mic. Opțiunile cu prețuri similare pentru o mașină cu șapte locuri și un Jogger de sub 19.000 de lire sterline sunt camionete greoaie și ciudate.

De asigurarea unui preț atât de mic pentru modele Dacia se asigură o cabală de directori de rang înalt ai mărcii, care se întrunește în mod regulat în birourile de proiectare și inginerie ale Dacia, fie la Technocentre-ul grupului Renault, fie la supermodernul Centru de proiectare Dacia din București.

Procesul „design-to-cost” este extrem de obsesiv pentru cei implicați. „Este ceva ce facem chiar la cel mai înalt nivel”, spune Patrice Levy-Bencheton, vicepreședinte pentru performanța produselor mărcii și membru-cheie al echipei DTC. „În mod normal, ar trebui să proiectezi o piesă și să creezi o specificație pentru furnizori, iar apoi să alegi cea mai bună piesă la cel mai mic preț posibil. Dar noi procedăm invers – stabilim un cost, apoi mergem la furnizori pentru a vedea cine îl poate egala. Ne luptăm pentru fiecare cinci sau zece cenți, dar râurile mici ajută la crearea celor mari”.

Dar acest supergrup de directori nu este acolo doar pentru a stabili obiective ambițioase pentru furnizori. Rolul său principal este să se întâlnească și să discute despre noi materiale și modalități de fabricare a pieselor, sau să se gândească la metode de reducere a numărului de pași pentru fabricarea acestora. Atunci când reușesc, pot economisi greutate, timp de fabricație, costuri – sau orice combinație a celor trei.

Totul este foarte holistic și uman. Ideile generate nu au fost rezultatul unui algoritm de inteligență artificială în care au fost introduse date, ci al unei echipe de oameni reali care pot răspunde rapid la tendințe sau idei noi. „Ne întâlnim în fiecare săptămână și este destul de ușor să stăm la masă și să discutăm idei”, spune David Durand, șeful de design al Dacia. „Un exemplu este atunci când am decis să nu mai folosim crom în mașinile noastre. Cromul era folosit pentru a împiedica ruginirea unei piese din oțel, dar acum îl punem doar peste plastic, ceea ce este inutil [și rău pentru mediu]. Într-o companie auto mare, această decizie ar fi durat doi ani – noi am luat-o în 10 minute”.

Această gândire a dus la introducerea materialului plastic reciclat „Starkle”, utilizat începând cu conceptul Manifesto din 2022. Este un material durabil, dar ieftin, care nu este vopsit, conceput pentru a scoate în evidență culoarea sa interesantă și care este ieftin de fabricat și înlocuit. De la mașina concept, Starkle a fost implementat pe cel mai recent Duster și figurează pe Bigster.

Alte detalii de pe noul Bigster sunt rezultatul eforturilor echipei DTC. Luxurile precum portbagajul acționat electric și scaunele electrice au fost revizuite de Dacia; scaunele electrice funcționează în continuare pe șine manuale (doar înclinarea și funcția lombară sunt controlate electronic), iar portbagajul acționat electric utilizează un singur suport electric în loc de două, economisind greutate și costuri. „Jumătate din cost, dar tot 100% din valoare”, mai spune Levy-Bencheton.

Toate modelele Bigster au faruri cu LED, „dar farurile complete cu LED sunt scumpe”, spune Durand, „așa că oferim doar faza scurtă cu LED și păstrăm faza lungă cu halogen. Asta înseamnă că obțineți un preț mai mic al componentei, dar păstrați efectul rece în cea mai mare parte a timpului”. Iluminatul din spate, între timp, are aceeași gândire inteligentă; „noi, la Dacia, nu folosim niciodată lumini atașate la portbagajul electric”, spune Durand, subliniind cerința legală de a avea întotdeauna lumini de frână vizibile chiar și atunci când portbagajul este deschis. Unii constructori auto ocolesc acest lucru prin adăugarea de lumini suplimentare în alte locuri, „dar asta înseamnă dublarea tuturor lucrurilor: dublarea firelor, a becurilor, a componentelor LED… noi am refuzat acest lucru”, spune el. „Putem face o mașină foarte atractivă și robustă cu un singur set de lămpi care se întind în afara părții caroseriei”.

Apoi, mai este și vopseaua în două tonuri – de obicei, un pas în procesul de producție care este lent, costisitor și ineficient pentru majoritatea producătorilor auto. Asta nu sună foarte esențial pentru o marcă care se concentrează pe elementele de bază, nu-i așa? „Nu, nu este esențial, dar am primit atât de multe reacții pozitive din partea potențialilor clienți încât am găsit o soluție excelentă”, spune Levy-Bencheton. „De obicei, procesul în fabrică ar fi vopsirea caroseriei, apoi protejarea tuturor părților inferioare cu bandă de mascare făcută manual. Asta ia timp și costă mult pentru că încetinești producția…”

„Și trebuie să încălzești vopseaua de două ori! intervine Durand. „Acesta este unul dintre procesele care consumă cea mai multă energie într-o fabrică de automobile!”

În schimb, Dacia imprimă stratul negru superior. Da: îl imprimă. „Este această nouă tehnologie pe care o introducem care, da, seamănă mult cu o imprimantă cu cerneală”, zâmbește Levy-Bencheton. „Cu ajutorul robotului pe care îl folosim, pigmentarea vopselei poate fi atât de precisă, iar costurile ajung să fie mai mult de jumătate față de vechea metodă”, mai spune el.

„Înseamnă, de asemenea, o singură rundă de acoperire de protecție a vopselei, astfel încât se ajunge la aproximativ același consum de energie ca aplicarea unei singure culori de vopsea”, adaugă Durand. „Ne deschide atât de multe posibilități”.

Bineînțeles, echipa Dacia speră că, datorită eforturilor sale de reducere a costurilor, acest lucru înseamnă o creștere mai mare a mărcii în întreaga Europă. Cifrele din Marea Britanie au arătat deja că vânzările Dacia au crescut cu aproximativ 10% între 2023 și 2024, până la 31.457 de unități – cifra este pe cale să crească odată cu lansarea modelului Bigster și a altor două noi modele care urmează să apară.

„[Prețurile] automobilelor au crescut cu aproximativ 50% din 2020, dar veniturile și puterea de cumpărare a consumatorului au crescut cu doar 10%”, spune Levy-Bencheton. „Deci, în cele din urmă, există o adevărată discrepanță între ceea ce puteau obține atunci și ceea ce își pot permite astăzi. Intenționăm să oferim un nou răspuns și o nouă piață pentru acești clienți”, a mai spus el.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.