Președintele USR, Cătălin Drulă, fost ministru al Transporturilor , spune că este nevoie de o anchetă rapidă și profesionistă pentru stabilirea vinovaților după explozia de la Călimănești, pe șantierul Autostrăzii Moldovei. Drulă cere și măsuri pentru ca tragedia în care patru drumari au murit, iar alți cinci sunt răniți să nu se mai întâmple niciodată, dar subliniază și faptul că 9 din cele 10 loturi pe care lucrează UMB (între Buzău și Pașcani) încă nu au contracte semnate pentru servicii de supervizare cu consultanți independenți, ci consultanța ar fi asigurată cu resursa CNAIR. Supervizarea lucrărilor pe un șantier asigurată de o firmă specializată este foarte importantă în derularea contractului de proiectare și execuție, stabilirea eventualelor modificări și suplimentări de contract, inclusiv perioada de garanție.
Ce înseamnă supervizarea lucrărilor: „furnizarea de servicii de supervizare de înaltă calitate, atât în timpul perioadei de execuție a lucrărilor, cât și pe parcursul perioadei de garanție a lucrărilor, în vederea urmăririi corectei utilizări a fondurilor disponibile și pentru a se asigura că Antreprenorul execută lucrările în conformitate cu obligațiile contractuale, în special în ceea ce privește durata, cantitatea, calitatea și costul lucrărilor”. În iulie, CNAIR desemna firma IRD Engineering ca supervizor pe lotul 3 Buzău – Focșani (detalii aici).
Cătălin Drulă: „Tragice veștile din această dimineață de pe șantierul A7, cel mai mare proiect rutier din Europa pe PNRR. În primul rând, gândurile mele merg către victimele acestei explozii și familiile lor. În al doilea rând, cer o anchetă rapidă și profesionistă prin care să aflăm vinovații acestei tragedii și măsurile ca să nu se mai repete niciodată. Nu în ultimul rând, este important de spus că *pe acest lot de autostradă nu există contract semnat pentru dirigenția de șantier (“supervizare”, în termen tehnici)*. Este aceeași situație ca pe 9 din 10 din contractele pentru A7 între Buzău și Pașcani, semnate cu același constructor. Supervizorul este o firmă specializată contractată de Ministerul Transporturilor/CNAIR, cu personal pe toate domeniile (inclusiv Siguranța și Sănătatea în Muncă), care urmărește toate lucrările desfășurate pentru conformitate.La aproape 2 ani de când a preluat mandatul Sorin Grindeanu, licitațiile pentru contractarea acestor servicii esențiale nu sunt încheiate pe 9 din 10 loturi ale A7 Buzău – Focșani – Bacău – Pașcani”.
Directorul regional CNAIR Iași (DRDP Iași) și consilier municipal PSD Iași, Ovidiu Laicu, s-ar fi numit șef peste consultanța de șantier pentru Autostrada Focșani – Bacău, parte din Autostrada Moldovei (A7), acuză Horațiu Cosma, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor. Pe de altă parte, Laicu spune că experiența îl recomandă și nu există nicio prevedere care să-i interzică să interzică un contract de consultanță, după cum a răspuns presei locale (detalii aici). Ulterior, într-o postare pe pagina sa de Facebook, Ovidiu Laicu arată că, potrivit CCM CNAIR, sporul pentru „calitatea de Inginer Rezident Senior în cadrul echipelor de asigurare a serviciilor de consultanță” este de cel mult 30%.
„Directorii Regionali pot avea calitatea de Inginer Rezident Senior în cadrul echipelor de asigurare a serviciilor de consultanță, conform prevederilor art. 95 alin. (7) din Contractul Colectiv de Muncă CNAIR din 31 mai 2022.
Explozia la magistrala de gaz s-a produs pe timpul nopții în timpul lucrărilor pe primul lot al secțiunii Focșani – Bacău (UMB lucrează noaptea pe mai multe tronsoane). După o jumătate de an de la începerea lucrărilor, progresul pe lotul Focșani – Domnești Târg (36 km) este de doar 5%, potrivit CNAIR. În mai 2023, premierul Ciolacu spunea că Autostrada Moldovei (Ploiești – Pașcani, 319 km) poate fi terminată în 2024, înainte de termen, deși lotul 3 al secțiunii Ploiești – Buzău nu are nici acum contract semnat, iar pe Bacău – Pașcani de abia s-a intrat în teren (termenul fiind noiembrie 2025).