Liderul PSD, Marcel Ciolacu, viitor premier, consideră că întreaga Autostradă a Moldovei A7 de la Ploiești la Pașcani (320 km) ar putea fi terminată în 2024, înainte de termenele din contracte și înainte de „borna” mare din PNRR, august 2026.
Marcel Ciolacu a declarat luni seara la Antena 3 că Autostrada Moldovei ar putea fi finalizată înainte de termen, în 2024. Realizatorul interviului, Răvan Dumitrescu, l-a întrebat stupefiat: „Toată? Suntem în 2023!”. Ciolacu a răspus sec: „Există aceste premise”.
Termenul final de realizare a A7 este anul 2026. Pe de altă parte, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu estima, la semnarea contractelor pentru cele 10 loturi dintre Buzău și Pașcani, finalizarea în 2025. În plus, constructorii A7 vor începe să emită facturi de aproximativ un miliard de lei/lună, iar tranșa a III-a din PNRR este condiționată de reforma pensiilor speciale (n.r. proiectele rutiere prin PNRR sunt din împrumuturi).
Totuși, pentru ca întreaga Autostradă a Moldovei să fie deschisă în decembrie 2024, ar trebui ca cel puțin trei condiții să fie îndeplinite cumulativ:
1. Constructorii primelor două loturi, de la Ploiești la Pietroasele (49 km), să lucreze cu adevărat, dar pe șantier încă sunt bălării și lanuri cu cereale și rapiță, iar după 7-8 luni cu șantier stadiul fizic este de doar 10%, respectiv 15%. Asociația Pro Infrastructură estimează că, în aceste condiții cu probleme din cauza Studiului de Fezabilitate prost făcut (pânza de apă freatică la doar 70 cm și cu o mobilizare total insuficientă, loturile s-ar putea deschide de-abia în decembrie 2024 și nu aprilie, conform termenului.
2. Semnarea imediată a contractului pentru Lotul 3 Pietroasele – Buzău (14 km). Lotul câștigat de Nurol nu are nici acum contract semnat, iar la Curtea de Apel București Danlin are termen pentru contestație 12 mai. Fără lotul 3 terminat nu se poate asigura legătura între Lotul 2 Mizil – Pietroasele (Trace – Coni) și Lotul 4 (unde lucrează UMB).
3. Toate cele șase loturi dintre Focșani, Bacău și Pașcani (173 km) unde lucrează UMB să fie terminate într-un an și jumătate față de doi ani și jumătate (30 de luni) termenele din contract. Nu este chiar imposibil, dar este extrem de dificil chiar și pentru constructorul UMB care a mai finalizat lucrări înainte de termen. Pe primul lot al secțiunii Bacău – Pașcani, constructorul a început luna trecută lucrările pregătitoare (detalii aici). Totuși, de această dată, pe lângă cei 250 de kilometri în lucru pe Autostrada Moldovei, UMB trebuie să înceapă șantiere noi pe A1 Lugoj – Deva, pe Autostrada A0 Nord (lot 4 Cernica) sau Centura Galați (30 km) și are oferte depuse pe Centura Timișoara și Lotul 3 Autostrada Unirii.
Pentru secțiunea Buzău – Focșani, loturile de la capete au termen de 20 de luni, iar cele de mijloc mai lungi și mai grele 26 de luni. Pe cocoașa de la Focșani (10 km) deja se așterne stratul de bază de asfalt, iar stadiul fizic este de aproximativ 30%.