Contractul pentru studiul de fezabilitate al Lotului 4 Caransebeș-Lugoj pe Drumul Expres Filiași-Lugoj (Autostrada Sudului) va fi semnat în iunie, estimează ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. Prezent sâmbătă la Lugoj, în județul Timiș, șeful Transporturilor a avansat o estimare optimistă pentru semnarea contractului, șapte oferte fiind depuse la a doua licitație pentru proiectarea preliminară. Contractul poate fi semnat doar dacă proeictantul va fi desemnat în termen de câteva zile și nu vor fi contestații (așa cum nu s-au depus nici la A 13 Brașov-Bacău). Primele trei loturi, de la Filiași la Caransebeș au contracte semnate pentru studiul de fezabilitate cu DP Consult, Egis și Proiect Consult Regiunea Transilvania.
Sorin Grindeanu a explicat importanța Lugojului ca viitor nod rutier de transport și a anunțat că nu va fi : ,,Pe ceea ce înseamnă Drumul Expres Lugoj-Filiași, lucrurile sunt înaintate pe toate tronsoanele, în iunie vom semna contractul și pe Lugoj-Caransebeș s-au depus ofertele, chiar astăzi m-am interesat la colegii de la CNAIR, totul e în linie dreaptă, vom semna în luna iunie. Leagă Autostrada A 1 de Caransebeș -Severin-Craiova-Pitești -București. E important pentru noi pentru bănățeni, transformă Lugojul într-un nod rutier extrem de important, la intersecția dintre acest Drum Expres și Autostrada A 1. Fac un apel la cei care speculează situații de acest tip, posibile dezvoltări imobiliare, să nu le mai facă, colegii mei de la CNAIR nu le vor mai accepta, mergem în instanță. Despăgubirile sunt de 10 ori mai mari la exproprieri, dacă ai PUZ (n.r. Plan Urbanistic Zonal) construcții față de extravilan. Fac un apel să se liniștească, e atenționare publică, nu are culoare politică. Drumul Expres va veni, dar pentru cetățeni nu pentru băieți deștepți cu mulți bani și PUZ-uri pe ultima sută de metri. I-am transmis doamnei director (nr. DRDP Timișoara, Nicoleta Pordea) să dea avize pentru PUZ-uri pe ultima sută de metri pentru foarte mulți bani și n-a făcut. “-Sorin Grindeanu.
Durata pentru realizarea Studiilor de Fezabilitate pentru cele 4 loturi este cuprinsă între 18 luni și 26 de luni.
Lotul 1: Filiași – Drobeta Turnu Severin (70 km), 18 luni
Lotul 2: Drobeta Turnu Severin – Domașnea (65 km), 26 de luni
Lotul 3: Domașnea – Caransebeș (45 km), 22 de luni
Lotul 4: Caransebeș – Lugoj (50 km), 18 luni
Sunt termene realiste care permit ulterior construcția acestui drum de mare viteză într-o perioadă de timp decentă”, afirma, la lansarea licitațiilor, ministrul Sorin Grindeanu.
A doua licitație pentru proiectarea preliminară (studiu de fezabilitate) a lotului 4 Caransebeș-Lugoj care face parte din proiectul ,,Autostrăzii Sudului” Filiași-Lugoj a fost publicată pe 2 februarie 2024 în Sistemul Electronic pentru Achiziții Publice (SEAP). Prima procedură, lansată în aprilie 2022 a fost anulată în primele zile din ianuarie din cauza proiectantului câștigător din Turcia care a refuzat sau nu a reușit să depună actele necesare semnării contractului (detalii aici). Față de prima procedură, CNAIR a menținut costul estimat de 18 milioane lei, dar a adăugat o lună (prima licitație avea 20 de luni). Rămâne de văzut dacă cei trei proiectanți de pe loturile Filiași-Caransebeș unde sunt contracte semnate vor respecta termenele de predare, iar Ministerul Transporturilor nu a greșit atunci când a reziliat (ilegal după cum a decis CNSC) procedura veche pentru tot drumul Craiova-Lugoj al cărui contract de proiectare la cheie avea șanse de semnare cu Egis.
Pe 1 aprilie, CNAIR a lansat în consultare publică traseul primului lot al Drumului de mare viteză Filiași-Lugoj. De la Craiova la Filiași (52 km.) profilul este Autostradă, iar Guvernul a aprobat indicatorii tehnico-economici pe 28 martie 2024.