Economia Chinei încetinește rapid, pe măsură ce țara rămâne blocată de restricțiile „Covid Zero”

China Sursa foto: Pexels

Activitatea economică a Chinei s-a contractat brusc în aprilie, după ce blocarea Shanghaiului și a altor zone din țară pentru a limita focarul larg răspândit de Covid-19 a închis fabricile și a oprit oamenii să consume, crescând din nou temerile cu privire la întreruperea lanțurilor globale de aprovizionare, scrie Bloomberg.

Scăderea a fost larg răspândită în aprilie, producția fabricilor s-a contractat în continuare și cererea de servicii a fost mult mai slabă decât se prognozase. Acestea primele date oficiale din aprilie și ele arată amploarea daunelor aduse economiei chineze din cauza focarului și politicilor guvernamentale „Covid Zero”.

Activitatea de producție a fabricilor din China a scăzut la cel mai scăzut nivel din ultimii doi ani, indicele oficial de producție coborând la 47,4 de la 49,5 în martie, potrivit datelor publicate sâmbătă de Biroul Național de Statistică. Aceasta a fost a doua lună consecutivă de contracție a activității fabricilor și cel mai abrupt ritm din februarie 2020, deoarece blocajele pe scară largă legate de COVID-19 au redus producția și au perturbat lanțurile de aprovizionare.

Indicele care măsoară activitatea în sectoarele de construcții și servicii a scăzut la 41,9 de la 48,4 din martie, atingând cel mai scăzut nivel din februarie 2020 și cu mult sub prognoza de 46. Un număr peste 50 indică o expansiune, în timp ce orice sub indică o contracție.

Deteriorarea activităților de producție s-a datorat scăderilor mai accentuate atât ale producției, cât și ale cererii, a declarat biroul de statistică într-un comunicat. Cele mai recente focare de Covid, care au lovit mai multe locuri din țară, au forțat unele întreprinderi să reducă sau chiar să oprească producția.

Activitățile din industria serviciilor au scăzut brusc „din cauza impactului sever al focarelor”, a declarat Zhao Qinghe, statistician senior al institutului de statistică.

Activitatea s-a contractat în 19 din cele 21 de sectoare chestionate, inclusiv transportul aerian, cazare și alimentație, a spus el.

Datele au arătat că noile comenzi primite în aprilie au scăzut într-un ritm mai rapid, indicând o cerere internă mai slabă, în timp ce noile comenzi de export au scăzut, de asemenea, brusc.

Un indice care măsoară timpul de livrare al furnizorilor a scăzut la 37,2 de la 46,5, sugerând că durează mult mai mult până când materiile prime ajung la clienții lor producători, în ciuda promisiunilor repetate ale autorităților de a menține transportul și logistica neafectate. Importanța garantării lanțurilor de aprovizionare a fost reiterată vineri de Biroul Politic.

Între timp, stocurile de produse finite au crescut la cel mai înalt nivel din mai mult de un deceniu, produsele finite probabil s-au acumulat în depozite din cauza scăderii cererii și a dificultății de a transporta mărfurile pe camioane.

„Multe companii au spus că dificultățile de logistică și transport au crescut”, a spus Zhao. „Unii chiar au întâmpinat dificultăți în obținerea aprovizionării cu materii prime principale și componente cheie, vânzări slabe de produse finite și stocuri restante, printre alte probleme”, a precizat el.

Activitățile de construcții au continuat să se extindă, dar într-un ritm mai slab, deoarece controalele Covid au restricționat circulația lucrătorilor. Președintele Xi Jinping a cerut săptămâna aceasta să se depună eforturi pentru a stimula cheltuielile cu infrastructura, spunând că acesta este un pilon al dezvoltării economice și sociale. Economiștii se așteaptă, de asemenea, ca investițiile în infrastructură să joace un rol cheie în susținerea creșterii.

Beijingul este supus unei presiuni din ce în ce mai mari pentru a stimula creșterea, deoarece focarele de Covid și restricțiile din multe orașe paralizează o mare parte a economiei sale, a doua ca mărime din lume.

Mulți producători au încercat să continue să funcționeze folosind așa-numitele sisteme în buclă închisă, în care lucrătorii locuiesc la fața locului și sunt testați în mod regulat. Dar activitatea a fost încă împiedicată de restricțiile îndelungate ale mobilității, inclusiv în locuri precum Shanghai, unde mari părți ale populației au fost închise timp de o lună sau mai mult.

Blocajele logistice au cauzat lipsa de piese și au făcut dificilă mutarea persoanelor și a mărfurilor în țară și peste granițe. Cheltuielile de consum au scăzut, de asemenea, pe măsură ce oamenii rămân acasă, voluntar sau fără să vrea.

„Ma aștept ca creșterea PIB-ului în al doilea trimestru să devină negativă, deoarece blocajele vor fi probabil activate și oprite”, a declarat Zhang Zhiwei, președinte și economist șef la Pinpoint Asset Management. „Problema cheie în viitor este modul în care guvernul își va ajusta politica de „toleranță zero” pentru a atenua daunele economice”, a precizat el.

 

Sursa foto: Pexels

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *