În UE, în 2022, activitățile de transport au reprezentat 31% din consumul final de energie, fiind cel mai mare consumator de energie finală, înaintea gospodăriilor (27%) și a industriei (25%), arată datele Eurostat, biroul statistic al UE.
Transportul rutier a fost cel mai mare consumator de energie, fiind responsabil de 74% din totalul consumului de energie în transporturi, adică 10 996 petajouli (PJ). Transportul pe apă a reprezentat 13% din totalul energiei consumate în transporturi (1 935 PJ), urmat de transportul aerian (11%; 1 700 PJ) și transportul feroviar (1%; 214 PJ).
Comparativ cu 2021, transportul aerian a înregistrat cea mai mare creștere a consumului de energie, cu o creștere impresionantă de 57%. În 2022, nivelurile consumului de energie în transportul aerian se apropiau de cifrele anterioare pandemiei, după scăderi puternice în 2020 și 2021.
Gazul/ motorina și benzina de motor rămân principalele surse de energie în transportul rutier
În 2022, gazul/ motorina (excluzând partea de biocombustibil) a fost principala sursă de energie în transportul rutier din UE, cu o cotă de 65%. Benzina de motor (excluzând partea de biocombustibil) a urmat cu 25%, înaintea surselor regenerabile și a biocombustibililor (6%), a gazelor petroliere lichefiate (2%), a gazelor naturale (1%) și a electricității (0,3%).
În majoritatea țărilor UE, gazul/ motorina a fost principala sursă de energie pentru transportul rutier, deși au existat diferențe notabile între țări. Cele mai mari cote au fost înregistrate în Letonia (80%) și Lituania (76%), urmate de Irlanda, Austria și Spania, fiecare cu 74%. În schimb, cele mai mici cote au fost înregistrate în Suedia (45%), Cipru (46%) și Țările de Jos (48%).
Ponderea benzinei de motor a fost cea mai mare în Cipru (50%), Țările de Jos (42%) și Malta (36%). Cele mai mici cote au fost înregistrate în Lituania (13%), Letonia (14%) și Bulgaria (15%).
.