Constructorul PORR (Austria) lucrează cu 300 de drumari și 100 de utilaje pe lotul Curtea de Argeș-Tigveni, lotul 4 al Autostrăzii Sibiu-Pitești, iar mobilizarea este ,,eficientă” a transmis secretarul de stat în ministerul Transporturilor, Ionel Scrioșteanu. Lotul 4 Curtea de Argeș-Tigveni are o lungime de aproape 10 kilometri din care tunelul Momaia are 1,4 kilometri, fiind primul tunel (forat) în execuție pe o autostradă în România. Echipa de tunel adusă din Austria are 60 de specialiști, iar în perioada următoare numărul acestora va fi dublat.
La jumătatea lunii august, inginerul de proiect, Ferando Lopes estima intrarea efectivă în tunel ,,undeva la jumătatea lunii septembrie” dup[ cum Economedia a explicat aici.
,,Primul tunel din autostrada care va traversa Carpații-Sibiu-Pitești :
Am fost pe șantierul Secțiunii 4 Tigveni-Curtea de Argeș a Autostrăzii Sibiu-Pitești, în locul în care a început construirea primului tunel din această autostradă, care va traversa munții Carpați.
Antreprenorul dispune de o mobilizare eficientă:
–se lucrează la ambele galerii ale tunelului montan: a fost executată structura ieșirii din tunel spre Pitești și se lucrează la structura intrării din tunel spre Sibiu, decalajul de execuție între cele 2 galerii fiind de 1 lună, însă se vor finaliza în același timp, având în vedere că una dintre galerii este mai scurtă față de cealaltă;
–a început să sosească armătura care este folosită la stabilizarea interioară a tunelului;
–la execuția tunelului, lucrează 2 echipe concomitent, care au la dispoziție câte un set de utilaje pentru fiecare echipă, iar pentru a asigura continuitatea șantierului, antreprenorul a adus încă un set de utilaje, pentru a suplini, în caz de nevoie;
–dispune de stație proprie de betoane în șantier;
–dispune de un atelier mecanic, care va deservi echipamentele și utilajele, în caz de defecțiuni;
–echipele de tunel sunt formate din 60 specialisti aduși din Austria urmând a se dubla numărul lor. Aceștia lucrează în schimburi, atât în timpul zilei, cât și în timpul nopții;
–la momentul vizitei în șantier, erau 300 muncitori și 100 utilaje, pe întregul amplasament al secțiunii.
Tunelul are o lungime de 1,3 km și este format din 2 galerii principale separate, una pentru fiecare sens de mers.”-Ionel Scrioșteanu.
„Acest tunel va avea o lungime de 1350 de metri și va fi primul tunel pe care îl vom construi în România folosind noua metodă austriacă (NATM). Este o tehnologie de ultimă generație pentru construirea și monitorizarea tunelului în întreaga lume. Vom executa tunelul cu experți locali în tuneluri și cu specialiștii noștri de la PORR care vor veni din străinătate pentru a-i pregăti pe inginerii români în execuția de tuneluri rapid și în siguranță. La final vom livra cel mai modern tunel de autostradă din România cu cele mai moderne echipamente. NATM este o tehnologie de ultimă oră în excavarea de tuneluri. Solul e moale, e ca și cum ai săpa în nisip”, a spus managerul proiectului de tunel Norbert Horelein.
Tunelul Momaia are o lungime de 1,3 km și este format din 2 galerii principale separate, una pentru fiecare sens de mers. Va fi realizat în conformitate cu normativele și directivele europene, iar printre particularități regăsim:
– câte 2 benzi pe sens și acostamente – sistem de ventilație – sistem de evacuare
– iluminat public– sistem de comunicare– câte o clădire la intrare și ieșire, pentru controlul și operarea tunelului. Antreprenorul estimează un termen de 2 ani pentru săpătura tunelului, 1 an pentru căptușarea interioară și până la 8 luni pentru instalarea echipamentelor și testare.
Cel mai lung tunel al Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești este cel de la Poiana (1,7 km) pe lotul 3 (WeBuild), dar probabil cel mai greu de construit (din cauza reliefului/accesului) va fi cel de pe Lotul 2 Boița – Cornetu (Tunel Câineni 1.590 metri).
Și UMB va începe lucrările pentru galeriile de pe A1 Lugoj – Deva (tunel forat și cut&cover), tunel cu o lungime de 2 kilometri.