FOTO Cum arată un șantier abandonat de autostradă. UMB a oprit lucrul pe Autostrada Transilvania, așteptând ajustarea contractelor cu scumpirile materialelor de construcții

Autostrada Transilvania UMB Sursa foto: Asociația Pro Infrastructură

Constructorul român UMB a oprit luni lucrul pe Autostrada Transilvania și pe alte șantiere, așteptând de la statul român ajustarea contractelor pentru acoperi escaladarea prețurilor la materialele de construcții. Asociația Pro Infrastructură a publicat marți imagini cu pustietatea de pe şantierul autostrăzii A3 Transilvania, sectorul dintre Nădăşelu şi Poarta Sălajului, singurul segment de autostradă din PNRR aflat în lucru.

„Utilajele la gard pe Autostrada Transilvania. Așa arată un șantier abandonat de constructor care a notificat CNAIR pentru rezilierea contractului. Începând de ieri, pe termen nedeterminat, muncitorii UMB nu sunt la lucru fiindcă birocrații au amânat intenționat suplimentarea prețului contractului care să reflecte creșterile reale de costuri cu materialele. Cerem guvernului să ia deciziile necesare, deja amânate cu lunile, înainte ca utilajele antreprenorului să fie retrase și ele”, transmite Asociația Pro Infrastructură.

Asociația anunțase anterior cu omul de afaceri Dorinel Umbrărescu urma să oprească toate șantierele, cu excepția Centurii Slatina, de luni, 11 iulie, până ce Guvernul rezolvă problema actualizării contractelor de lucrări cu ajustarea necesară creșterii prețurilor la materialele de construcții.

Cu excepția Centurii Slatina, aproape finalizată și în prag de inaugurare, UMB ar sista activitatea pe 7 proiecte majore cu o lungime de 140 km până la intrarea în vigoare a noului act normativ ( OUG)În caz contrar, ar lucra pe vechile prețuri, deci în pierdere, pentru că Ordonanța nu se poate aplica retroactiv. 

Compania de Drumuri a reacționat atunci, și a dat dă asigurări că ajustarea contractelor pentru acoperi escaladarea prețurilor la materialele de construcții se va face cât de curând prin Ordonanță de Urgență. CNAIR a subliniat că actul normativ inițiat de Ministerul Fondurilor Europene este în avizare, dar nu a explicat de ce formula corectă de ajustare (polinomială) nu a fost prinsă încă de la început în OUG 64 /2022 și a fost nevoie de avertismentul constructorului pentru a deconta lucrările la valoarea reală.

O Ordonanță de Urgență care va permite suplimentarea costurilor la contractele de autostrăzi și căi ferate este în pregătire și ar trebui emisă până pe 15 iulie, a anunțat recent, la Guvern, ministrul Fondurilor Europene Marcel Boloș, care a prezentat stadiul respectării jaloanelor din PNRR.

Întrebat despre ce va face Guvernul pentru a „salva” contractele cu firmele drumarului Dorinel Umbrărescu, care a cerut rezilierea contractelor dacă ajustarea costurilor pe care o acordă CNAIR pe actuala legislație nu acoperă valoarea reală de pe șantiere, Boloș a răspuns că noul act normativ în pregătire va permite suplimentarea contractelor cu până la 40% și va cuprinde 10 dintre cele mai importante materiale de construcții și escaladarea prețurilor pe care o monitorizează Institutul Național de Statistică.

În aprilie, constructorul UMB lucra cu aproximativ 1.000 de drumari pe șantierul Autostrăzii Transilvania Nădășelu – Zimbor – Poarta Sălajului, singurul proiect de autostradă finanțat prin PNRR pe care se și lucra. Atunci, după aproape un an de la primele lucrări, șantierul ajunsese la 20%.

Încă din aprilie, Asociația Pro Infrastructură estima o posibilă majorare a costurilor cu 250 de milioane de lei, pentru remedierea alunecărilor de teren de lângă Nădășelu și Topa Mică.

Asociația estima atunci că tronsonul Nădășelu – Zimbor ar putea fi deschis la finalul anului viitor, în cel mai optimist scenariu. La acea vreme, nu era luat în calcul acest scenariu al opririi lucrărilor.

Contractul pentru secţiunile 3A2 Nădăşelu – Mihăeşti (17 km) şi 3B1 Mihăeşti – Zimbor (13 km) a fost semnat cu firmele lui Dorinel Umbrărescu în 2020 pentru 1,4 miliarde lei, un cost de 9,4 milioane euro/km, și o garanție de 10 ani. Volumul de lucrări este însemnat: 28 lucrări de artă, poduri, pasaje şi viaducte. Termenul de finalizare este 2024, potrivit CNAIR. Pentru secțiunea de 12 kilometri Zimbor – Poarta Sălajului, contractul semnat în iulie 2020 este de 680 de milioane lei, proiectul fiind în etapa obținerii Autorizației de Construire.

Sursa foto: Asociația Pro Infrastructură

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *