CNAIR nu vrea să rezilieze contractul semnat în septembrie 2020 cu UMB pentru Centura Galați, dar încă nu a găsit soluția pentru deblocarea proiectului, a anunțat, vineri, 16 februarie 2024, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. Contractul pentru Centura Galați (centura mare cu o lungime de 33 km.) a fost semnat în mandatul ministrului Lucian Bode pe fonduri de la Buget pentru o ofertă de 704 milioane lei (mult sub estimarea CNAIR de 900 milioane), dar la peste 3 ani de la atribuire lucrările încă nu au început.
În toamna anului trecut, constructorul român UMB a solicitat oficial CNAIR rezilierea amiabilă a contractului pentru proiectarea și execuția Centurii Galați (Centura Mare) după cum Economedia a explicat aici. Solicitarea de reziliere amiabilă a contractului a fost făcută în 2023 și apare în informarea oficială a Companiei de Drumuri. „Antreprenorul a solicitat încetarea de comun a contractului”, arată un raport CNAIR. Ulterior, pe 1 februarie 2024, Președintele CJ Galați, Cornel Fotea a discutat cu ministrul Grindeanu și directorul CNAIR, Cristian Pistol și a anunțat că nu se va ajunge la reziliere (detalii aici).
Ministrul Grindeanu, despre contractul cu UMB pentru Centura Galați :
,,A fost la noi domnul președinte Fotea, este corect ce a spus nu vrem să reziliem. Vrem să găsim soluția (n.r pentru deblocare) avem alocare bugetară. Este adevărat că suntem în situația în care constructorul vrea să găsească o soluție. Eu sper să găsim o soluție în săptămânile viitoare astfel încât Centura Mare să demareze. S-au făcut câteva propuneri și au venit aici (la Ministerul Transporturilor) și președintele (Fotea) și primarul (Ionuț Pucheanu).
Nu pentru prima dată când ministrul Sorin Grindeanu critică ceea ce a numit ,,contracte semnate înainte de alegerile din 2020″, în Guvernul Ludovic Orban cu Lucian Bode la Transporturi. Pe lângă problema Centurii Galați, un alt exemplu pe care l-a mai dat Grindeanu este contractul Selina pentru lotul Chiribiș-Biharia pe Autostrada Transilvania.
„Vom găsi o soluție pe Centura Galațiului. După cum știți, au fost niște domni care au semnat prin 2020 pe repede înainte…veneau alegerile…așa cum s-au făcut și altele. S-au gândit să semneze un contract pe Centura Galațiului care…eu vă spun cât se poate de direct…suntem aproape siguri că la Galați vom aplica aceeași soluție ca la Timișoara unde am avut un constructor neserios. S-a reziliat și în aproape două luni s-a reluat licitația. Vom rupe acest nod gordian și să începem efectiv lucrul. Din păcate, modul în care s-au grăbit lucrurile în 2020…faptul că prețurile nu mai sunt aceleași…trebuie să găsim o soluție ca la Timișoara”, spunea la sfârșitul anului trecut Sorin Grindeanu.
Date Tehnice VO Galaţi
Centura Galaţi, şosea cu o bandă pe sens şi acostament lat de 1,5 metri. Traseul se desprinde din DN 25 prin nodul rutier Traian, supratraversează DN 25 şi Calea Ferată Tecuci – Galaţi, trece de Parcul Natural Lunca Joasă a Prutului Inferior şi intersectează DN 2B înainte de vama Galaţi – Giurgiuleşti (cu Republica Moldova).
Durata contractului este de 12 luni – proiectare, 42 luni – execuţie şi 120 de luni – garanţie. Pe traseu vor fi proiectate 34 de lucrări de artă: poduri, pasaje şi viaducte. Preţul pe kilometru este de 4,4 milioane euro. Licitaţia a fost lansată pentru 900 milioane lei, iar oferta câştigătoare a fost de 700 milioane lei, cu 50 de puncte pentru oferta tehnică, respectiv 50 de puncte oferta financiară. Potrivit notei de fundamentare din iunie 2019, în faza de execuţie ar urma să fie asigurate 250 de locuri de muncă pe plan local.
Până la sfârșitul anului, UMB trebuie să termine lucrările pe Drumul Expres Brăila – Galați, șosea rapidă de 11 km, din care mega viaductul peste Siret și calea ferată are 1,8 km.