Lotul 3 al Autostrăzii A0 București Sud a ajuns la aproximativ 40%, iar mobilizarea constructorului Aktor (Grecia) a crescut foarte mult în ultimele 2-3 luni, a transmis miercuri, la Parlament, ministrul propus al Transporturilor Sorin Grindeanu. Practic, Ministerul Transporturilor și CNAIR ar merge în continuare „pe mâna” grecilor care aveau termen luna iunie să ajungă la 50% execuție, stadiu care ar fi permis (n.r deși e foarte greu) finalizarea contractului la ultimul termen, aprilie 2024.
„Vreau să remarc un lucru bun. Faptul că de două luni și este aici directorul CNAIR (Cristian Pistol) de două-trei luni ritmul lucrărilor este unul sporit față de ce s-a întâmplat în trecut. Au ajuns la execuție la undeva la 40%, poate chiar peste 40%, din ce mi-au spus colegii mei. Au crescut foarte mult în acestă primăvară față de ceea ce s-a întâmplat în trecut. Dar asta nu înseamnă că termenul de primăvara anului trecut nu trebuie respectat. Eu am spus lucrurile bune, dar asta nu înseamnă că nu mai au de recuperat pentru a ajunge la ritmul asumat”, a afirmat Sorin Grindeanu.
Pe de altă parte, pe lotul 3, progresul în ultima lună e de doar 3%, anunță Asociația Pro Infrastructură, care a prezentat cele mai noi imagini cu șantierul dintre A1 și Bragadiru (DN 6). „În urmă cu două luni, grecii aveau planuri mărețe că ajung la 50% în mai. Ulterior, mai a devenit iunie dar evident că nici vorbă să-și respecte promisiunile. Realitatea: dacă spre sfârșitul lui aprilie progresul fizic oficial era de 32-33%, estimăm că în prezent s-a ajuns la 37-38%. O medie de aproximativ 3% lunar, cu mari eforturi – acesta este ritmul consacrat al celor de la Aktor. Iar aritmetica simplă ne spune că restul de ~60 de procente necesare deschiderii ar putea fi gata undeva în decembrie 2024, dacă avem noroc. În timp ce termenul contractual de finalizare este aprilie 2024. Până una-alta, șantierul a ajuns la un punct critic: multe poduri/pasaje așteaptă grinzile și pe alocuri ar trebui să vedem primele straturi ale sistemului rutier (strat de formă, fundație balast, balast stabilizat și asfalt, într-un final apoteotic). Toate acestea sunt scumpe, iar cashflow-ul și managementul grecilor lasă foarte mult de dorit. Încă așteptăm revoluția pe care Aktor ne-o tot promite. Speranța moare ultima, dar până la urmă moare și ea”, arată Asociația Pro Infrastructură.
Pro și contra rezilierii
Rezilierea contractului înseamnă o expertiză tehnică și o procedură de minimum 6 luni până la reluarea lucrărilor cu un nou constructor, dar fără avea garanția că nu vor fi contestații, contestații admise sau că se înscriu firme puternice care să poată termina lucrările într-un termen de 12 luni.
Pe de altă parte, fără o reziliere a contractului certificatele negative, acele rapoarte ale CNAIR care monitorizează progresul din 3 în 3 luni se vor fi dovedit doar „de formă”. Rezilierea contractului pe deplin justificată, nu va mai permite Aktor să contracteze lucrări publice pentru o perioadă de 3 ani și ar însemna un mesaj de forță al Statului către constructorii neserioși (după modelul Tirrena Scavi).
Dacă Aktor ar fi avut doar contracte cu CNAIR, sigur rezilierea s-ar fi făcut de mult timp. Însă, Aktor, în calitate de lider de proiect trebuie să înceapă în această vară lucrările la tunelurile de pe Magistrala CFR Brașov – Sighișoara, iar acesta poate fi „colacul de salvare” pentru greci.