Infrastructura din județul Cluj bate pasul pe loc: Licitația pentru centură încă nu a fost reluată, pe calea ferată Cluj – Oradea încă nu au început lucrările, trenul metropolitan din Cluj-Napoca – „la sertar”

Tren metropolitan şi Metrou Cluj Primăria Cluj Napoca

Numeroase proiecte de infrastructură din județul Cluj bat pasul pe loc, atât din vina administrației locale, cât și din vina companiilor de infrastructură rutieră și feroviară. Horațiu Cosma, fost secretar de stat USR la Transporturi, a făcut o trecere în revistă a principalelor proiecte de pe „frontul clujean” care „se mișcă pe loc și deloc”. „Dragi cetățeni, dormiți liniștiți, duetul Boc – Grindeanu “lucrează” pentru voi”, spune, critic, Cosma.

Centura metropolitană Cluj

„Au trecut aproape două luni de la anularea licitației. Încă nu a fost reluată licitația, iar Guvernul nu s-a obosit să actualizeze prețurile”, afirmă fostul secretar de stat. Conform lui, între timp, primăria Cluj a confirmat că „prețul a fost subevaluat, studiul de fezabilitate a fost mediocru, iar răspunsurile primăriei la neclaritățile constructorilor au fost în bătaie de joc”.

În mai Economedia scria că Primăria Cluj-Napoca a anulat cele două licitații de peste 3 miliarde de lei pentru Centura Metropolitană, după ce niciun constructor nu a mai depus ofertă. O situație nicidecum surprinzătoare având în vedere cum a fost pregătită și derulată licitația pentru cei 24 de kilometri de Drum Expres. Licitațiile pentru Centura Metropolitană Cluj-Napoca (loturile 2 și 3) au fost publicate în Sistemul Electronic de Achiziții Publice, la sfârșitul lunii februarie, valoarea celor două contracte pentru aprox. 24 de kilometri de drum expres plus drumuri de legătură fiind de aproape 3,5 miliarde lei sau 700 de milioane euro, finanțare europeană prin Programul Operațional Transport (2021-2027). Ulterior, constructorii au depus clarificări și au solicitat amânarea termenelor pentru ca, în final să nu mai depună oferte. (Detalii AICI)

Centura Metropolitană Cluj-Napoca este o investiție estimată la 920 de milioane de euro care va fi realizată în 2 etape. Centura Metropolitană, proiect cu indicativ „Drum TransRegio Feleac T 35” va avea în total 42 de kilometri și o durată de realizare de 4 ani (fiecare etapă). Pe traseul principal și pe drumurile de legătură sunt prevăzute 5 tuneluri de tip cut&cover respectiv galerie cu forare subterană. Pentru prima etapă de realizare a Centurii Metropolitane este prevăzută o lungime de 23,67 km și aproape 20 de kilometri de drumuri de legătură, iar pentru etapa II 18,6 kilometri și aproape 14 kilometri drum de legătură.

Autostrada Transilvania Cluj – Zalău

„Pe Autostrada Transilvania Cluj – Zalău pusă de USR în PNRR, Grindeanu nu e în stare de 2 ani să deblocheze cele 2 puncte nevralgice cu alunecări de teren. Trebuia să circulăm anul acesta, dar 2025 începe să pară optimist”, afirmă Horațiu Cosma.

De exemplu, lotul UMB Nădășelu – Zimbor (30 km) de pe Autostrada Transilvania, cel mai avansat șantier rutier finanțat prin PNRR, riscă o nouă întârziere din cauza problemelor terenului de la Nădășelu și Topa Mică, susținea recent Asociația Pro Infrastructură (API). Pentru lotul cu o lungime de 30 de kilometri constructorul UMB a primit două extensii de termen, ultima pentru iulie 2025, deși în vara anului trecut ritmul bun de pe șantier dădea speranțe pentru finalizarea în decembrie 2023. Este nevoie, însă, de modificarea proiectului tehnic și lucrări suplimentare/ consolidare pentru zonele „critice” Nădășelu și Topa Mică. Încă din toamna anului trecut, constructorul a propus un viaduct peste cimitirul de la Nădășelu și un tunel tip cut&cover la Topa Mică. (Detalii, AICI)

Următorul lot, Zimbor – Porta Sălajului (12 km), este la 25% execuție și are termen de finalizare tot 2025. Tot Horațiu Cosma susținea anterior că există riscul ca acest lot să ajungă o altă „autostradă muzeu”, în lipsa conexiunii cu lotul Poarta Sălajului – Nușfalău, care include Tunelul Meseș, și a descărcării de la Poarta Sălajului în Drumul Național 1 F. (Detalii, AICI)

Calea ferată Cluj – Oradea

„Tot în PNRR avem și calea ferată Cluj – Oradea, doar că aici nici măcar nu au început lucrările. În schimb, CFR și primăria Cluj se pregătesc să dea o țeapă clujenilor, cu o soluție de secol trecut la bariera de la Tăietura Turcului”, afirmă Horațiu Cosma.

Toate cele patru loturi cu o lungime totală de 166 kilometri dintre Cluj și Oradea au intrat în anul 2023 cu contracte de proiectare și execuție semnate, durata contractuală fiind de 42 de luni (6 proiectare și 36 execuție). Cu toate acestea, nu au început lucrările pe niciunul dintre loturi.

Trenul metropolitan Cluj

„Despre trenul metropolitan Cluj nu se mai aude nimic, a sfârșit tragic în sertarul cu carioci colorate ale lui Boc”, arată Horațiu Cosma.

Club Feroviar scria, în februarie, că în vreme ce proiectul metroului din Cluj-Napoca avansează, fiind finanțat din PNRR, trenul metropolitan Cluj este tras pe linie moartă de primarul Emil Boc, din cauza costurilor care au explodat.

”Ca să fie implementat proiectul, trebuie un nou fir de la Gara Cluj-Napoca la Apahida, altfel trenurile ar circula o dată la o oră și jumătate. Trenul metropolitan trebuie corelat cu culoarul de nord. Nu vrem să renunțăm nici la culoar, nici la trenul metropolitan, așa că acum avem totul pe masă și ne gândim cum să facem”, a spus la acea vreme primarul Clujului, Emil Boc, citat de Ziua de Cluj.

Acest fir suplimentar de cale ferată trebuie plătit de Primăria Cluj-Napoca, așa că proiectul a fost amânat.

Studiul de fezabilitate pentru proiectul trenului metropolitan trebuia prezentat în decembrie 2022.

Trenul metropolitan dintre Nădășelu și Bonțida ar urma să aibă 23 de stații pe o distanță de 43 km. Două dintre acestea trebuie construite de la zero, și anume cea de lângă Tetarom și cea de lângă aeroport.

Costul total al trenului metropolitan a fost estimat inițial la 75 de milioane de euro, iar anul trecut cifra a crescut la 200 de milioane. Planul de mobilitate urbană, însă, estimează valoarea acestuia la 280 de milioane de euro.

Drumul expres A3 – Tureni

Drumul expres A3 – Tureni nu are încă câștigător desemnat, deși la licitație s-au înscris doar doi constructori la începutul primăverii, afirmă Horațiu Cosma.

La contractul de 570 de milioane lei pentru execuția Drumului Expres Tureni constructorii Dimex 2000 (România) și Ozaltin (Turcia) au depus oferte.

În aprilie, Compania de Drumuri, prin DRDP Cluj, a scos la licitație și contractul pentru supervizarea lucrărilor la Drumul Expres Tureni, cu o valoare de până la 8,4 milioane lei. Contractul pentru supervizare are o durată de 102 luni, primele 18 luni fiind perioada de execuție a lucrărilor, iar restul garanția pe care o acordă constructorul. (Detalii, AICI)

Drumul expres Cluj – Dej

Nici la licitația pentru proiectarea drumului expres Cluj – Dej nu avem câștigător, spune Horațiu Cosma. Licitația a fost lansată de USR tocmai în vara lui 2021.

În ianuarie a fost semnat contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate a Drumului Expres Cluj – Dej, scria Monitorulcj.ro. Drumul expres Cluj – Dej – Bistrița este format din două sectoare de drum, respectiv drumul expres Dej – Bistrița, ca parte a aliniamentului „Autostrăzii Nordului” Vama Oar – Satu Mare – Baia Mare – Dej – Bistrița – Vatra Dornei – Suceava, și sectorul independent de drum expres Cluj – Dej. Valoarea contractului de servicii pentru Lotul 1 este de 12,7 milioane de lei (12.746.666,57 lei fără TVA), iar valoarea contractului de servicii pentru Lotul 2 este de 8,3 milioane de lei (8.376.369,89 lei fără TVA).

Parcări pe A3 și A10

„Pentru parcări civilizate pe A3 și A10 Grindeanu a anulat licitația de un an și încă nu a relansat-o, pur și simplu nu îi pasă”, mai spune Horațiu Cosma.

Economedia scria, în martie, că, la peste 10 ani de la inaugurarea Autostrăzii București – Ploiești (tronsonul dintre Centura București și Ploiești), Compania de Drumuri încă nu reușește să pună la dispoziția șoferilor o dotare minimă: parcări și toalete. De la deschiderea celor două segmente, Centura București – Ploiești în 2012, respectiv Autostrada Urbană Petricani – DNCB (2018), CNAIR nu a pus la dispoziția șoferilor cele 4 spații de servicii și 8 parcări de scurtă durată prevăzute în proiect. (Detalii, AICI)

Primăria Cluj Napoca

Comentarii

  1. Omul lui Drula Bula loveste din nou, la fel ca cei se la ONG-ul lui Drula, Pro Infrastructura. Nimeni nu spune ce s-a intamplat in mandatul lui Drula, cand nu doar ca nu s-a facut absolut nimic, dar s-au si tras sfori si s-au adus fosti oapatari si prieteni de-ai lui Drula, numiti secretari de stat, asa cum e individul asta. In alta oridine de idei, ar fi interesant ca acest ucenic drulist sa ne vorbeasca despre realizarile lui Bula si despre cele din orasele conduse de USR. Pana atunci, economedia se descalifica publicand asemenea aberatii ale unui individ necalificat si fara a prezenta o reactie din partea celor pe care ii linseaza mediatic. Jenant

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *