Obor21, prima cooperativă țărănească digitalizată, ce a fost lansată în 2020 de către soții Iunia şi Florian Mateiţă, vrea ca în acest an să dezvolte o platformă personalizată, prin care clienții vor putea rezerva mai devreme de 72 de ore produsele pentru sărbători. În prezent, clienții pot rezerva produsele pentru sărbători doar prin e-mail, nu este un proces în totalitate automatizat.
Investiția în noua platformă personalizată poate ajunge și la 80.000-100.000 euro, însă bugetul nu este unul stabilit deoarece pot apărea pe parcurs noi funcționalități și atunci bugetul va crește.
„Lucram la dezvoltarea unei platforme personalizate, de integrare. Am început deja acest concept de la lansarea platformei de acum doi ani. Experiența ne-a arătat că specificul business-ului are nevoie de multe personalizări. Am început de anul trecut să schițăm ideile principale, iar în prezent se lucrează la partea de personalizare a platformei. Ne așteptăm ca până la finalul anului să terminam aceste personalizări”, a declarat Iunia Mateiță, co-fondator Obo21, într-un interviu acordat Economedia.
Pe lângă rezervările din timp, platforma va putea automatiza și personaliza procesele în funcție de abatoare, livrări, ambalare.
Cooperativa a reușit să mențină creșterea de prețuri minimă, de doar 5-6%
Creșterea prețurilor la materii prime, electricitate și gaze au afectat business-urile locale. Florian Mateiță spune că au încercat să absorbă aceste creșteri de prețuri la produsele lor, deși de la abator a existat o creșetere de 15-16%, compania reușind să mărească în medie cu doar 5-6% în special la produsele mai cerute, cu viteză de rotație mai bună. În ceea ce privește mixul de produse, cooperativa este în discuții cu fabrici care produc lactate pentru a introduce noi alimente în platformă, așa cum este brânza.
„Colaboram cu fabricile pentru a cumpăra produse deosebite. De asemenea, vrem să extindem și colaborarea cu mai multe abatoare și așa vom putea livra mai ușor. În prezent lucrăm cu un singur abator. Există posibilitatea de a acoperi ceva zone din Transilvania. În prezent livrăm, în medie, 30-40 de comenzi pe zi și 200 de Paște, care este cea mai aglomerată perioadă. Am discutat și despre extinderea spre carne de pasăre, însă dorim ca fermierii să îndeplinească standardele noastre și anume păsările să fie crescute în aer liber”, a declarat Florian.
Acesta spune că vor să extindă livrările către Cluj, Timișoara, Brașov și Craiova, reușind în mare să acopere o bună parte din țară. În prezent, platforma livrează în București, Constanța, Focșani, Galați, Buzău.
Circa 10-12% dintre consumatori îi reprezintă pensionarii, persoanele de peste 65 de ani
Principalele segmente de clienți ai Obor21 sunt cei care preferă produsele proaspete și bio, printre care se află tinerii, pensionarii, dar și expații care lucrează în Români, în special din țările Spania, Portugalia, Franța, care doresc să găsească produse asemănătoare cu cele din țările lor.
„Un alt segment care vine din urmă este cel al pensionarilor digitalizați care au pensia pe card, au învățat să plaseze două-trei comenzi, sunt familiarizați cu Facebook-ul. Pandemia i-a forțat să intre în această zonă. De la începutul celor doi ani de activitate, segmentul celor de peste 65% ani a reprezentat 10%, iar din ultimul an 12%”, spune Iunia Mateiță.
Comanda medie pe lună este în jur de 230 de lei, cele mai cumpărate produse fiind și cele cu stocuri mari cum ar fi antricotul, vrăbioara, cârnații, iar cele mai râvnite produse reprezintă coada, limba sau oasele cu măduvă.