UPDATE Legea Achizițiilor Publice a fost modificată prin Ordonanță de Urgență. Miza: aproape 13 miliarde de euro finanțare prin PNRR pentru proiectele din transporturi /Grindeanu : 80 % din timpul unui proiect, pierdut din cauza birocrației

Infrastructură Autostradă A10 Sebeș Turda Sursa foto: Cătălin Drulă / Facebook

Guvernul a aprobat în ședința de vineri Ordonanța de Urgență pentru modificarea Legii Achizițiilor Publice, obiectivul principal fiind proceduri mai simple la licitații, eliminarea timpului pierdut din cauza numeroaselor contestații și termene mai scurte pentru emiterea avizelor. Procedura de modificare a legislației prin Ordonanță de Urgență este motivată prin riscul de a pierde finanțarea din PNRR pentru proiectele de infrastructură de transport (total 12,7 miliarde euro) având în vedere calendarul „strâns” de contractare și derulare, termenul-limită pentru recepția proiectelor depuse fiind august 2026. Proiectul de OUG a fost prezentat în dezbatere publică pe 7 martie.

Ordonanța este necesară pentru că, în prezent, 80 % din timpul unui proiect de infrastructură de transport este consumat de birocrație, a explicat, la finalul ședinței de guvern, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu : ,,Cred că, cu toții am realizat că Statul român avea nevoie de o reașezare a cadrului legislativ. Am lucrat în aceste săptămâni cu colegii din Ministerul Transporturilor la un pachet de modernizare a acestei legislații pe care l-am prezentat în Coaliția de guvernare, premierului Ciucă și președintelui Klaus Iohannis. Aceste modificări erau absolut necesare pentru dezvoltarea infrastructurii de transport a României. Până acum, 90 % din timpul alocat unui proiect era consumat de birocrație, iar dacă reziliai un contract, era nevoie de doi ani pentru a relua proiectul. Prin acest măsuri, consider că au fost înlăturate o bună parte din principalele motive pentru întârzierea și blocarea proiectelor” a spus Grindeanu.

„Prin Planul Național de Redresare și Reziliență au fost configurate drept rezultate așteptate: 429 de kilometri de autostradă construiți; 52 de stații electrice construite (cu 264 de puncte de încărcare); 625 ha de perdele forestiere liniare în lungul autostrăzilor nou construite; 48% din punctele negre eliminate; 18 parcări securizate implementate în lungul autostrăzilor nou construite; 429 kilometri cu sistem ITS instalat la care se adaugă și operaționalizarea sistemului ITS pe alte sectoare de autostradă deschise traficului. Pentru proiectele rutiere propuse, cuantumul total al finanțării din fonduri PNRR este de 2727 mil. EUR. Prin PNRR s-a stabilit drept termen de finalizare a proiectelor anul 2026, iar ca termen pentru semnarea contractelor de lucrări este anul 2023, neîncadrarea în aceste termene asumate atrăgând blocarea finanțării pentru toate proiectele din componența de transport a PNRR”, arată proiectul.

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

Proiecte PNRR mult întârziate

Printre cele mai importante proiecte de infrastructură de transport cu finanțare prin PNRR care nici măcar nu au licitația de proiectare și execuție lansată se numără Autostrada cu tuneluri dintre Lugoj și Deva, Capetele Autostrăzii Unirii A 8 și loturile Focșani-Bacău respectiv Bacău-Pașcani din Autostrada Moldovei. Înn ceea ce privește proiectele feroviare cea mai mare întârziere o înregistrază prelungirea Magistralei M4 de la Gara de Nord la Gara Filaret. Aprobarea ordonanței înseamnă, practic că aceste proiecte vor fi contractate și derulate pe o procedură mai rapidă.

„Modelul polonez”

În cazul rezilierii unui contract, lucrările ar putea fi continuate cu antreprenorul clasat pe locul 2, fără a mai fi organizată o nouă licitație: „autoritatea contractantă are obligaţia de a invita la negocieri cel puțin ofertanții declarați admisibili la procedura de achiziție care a stat la baza semnării contractului inițial. Numărul minim de ofertanți invitați trebuie să fie suficient pentru a asigura o concurenţă reală şi, în orice situaţie, nu poate fi mai mic de 3”.

Creșterea prețurilor la materiale de construcții/energie, inclusă în clauzele din contract

Actualizarea costurilor pentru a acoperi creșterea prețurilor la materiale de construcții și energie va fi inclusă în clauzele contractelor cu termen mai mare de 6 luni: „Autoritatea contractantă este obligată să includă clauze de ajustare/revizuire a prețului, pentru contractele care se derulează pe o perioadă ce depășește 6 luni pentru lucrări și 24 de luni pentru servicii/furnizare”.

Oferta financiară nu poate avea o valoare mai mică de 80% din cea estimată

Nicio ofertă depusă nu poate avea o valoare mai mică de 80% din cea pe care a estimat-o beneficiarul: „o ofertă prezintă un preţ aparent neobişnuit de scăzut în raport cu ceea ce urmează a fi furnizat, executat sau prestat atunci când preţul ofertat, fără TVA, reprezintă mai puţin de 80% din valoarea estimată a contractului respectiv”.

Certificate intermediare care condiționează participarea la noi licitații

Constructorii care nu respectă graficele intermediare de execuție stabilite la 90 de zile pe baza unor certificate nu mai pot participa la licitații: „Autoritatea Contractantă are dreptul de a emite Documente Constatatoare Intermediare, în cadrul cărora va fi consemnat cel puțin stadiul contractului, și dacă este cazul, eventualele întârzieri/deficiențe în implementarea contractului precum și eventualele daune cauzate din culpa Contractantului. Astfel de documentele Constatatoare se emit în implementarea contractului la fiecare 90 de zile de la momentul semnării contractului și se publică în SEAP”.

Certificate de Urbanism și avize de la autorități în termen de 15 zile

Certificatele de Urbanis, avizele de la ISU, Apele Române, Consilii Locale și proprietari de utilități se eliberează în termen de 15 zile calendaristice: „Pentru proiectele de infrastructură de transport de interes național, autoritățile competente pentru emiterea certificatelor de urbanism, autoritățile/entitățile care emit avize solicitate prin certificatul de urbanism, inclusiv cele referitoare la relocările de utilități, precum și autoritatea competentă pentru emiterea autorizației de construire, au obligația eliberării certificatelor/avizelor/autorizației, în termen de 15 de zile calendaristice de la data depunerii notificării eliberării acestora de către beneficiarul lucrărilor”.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: